پتنت سامسونگ برای تولید گوشی هوشمند با صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر

نمایش خبر

تاریخ : 1395/9/10        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ در روز سه‌شنبه 22 نوامبر 2016 (2 آبان آذر 1395) پتنت جدیدی را با شماره 9,504,145 در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا (USPTO) به ثبت رساند. این پتنت که درخواست آن در 21 می سال 2014 میلادی به USPTO ارائه شده بود، در خصوص «ابزاری با صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر» است.
سامسونگ اخیرا چند پتنت در زمینه گوشی‌های هوشمند انعطاف‌پذیر به ثبت رسانده است و به‌عنوان نمونه پتنتی را درباره اسمارت‌فون انعطاف‌پذیر ثبت کرده که همانند یک flip phone خم می‌شود.

samsung flexible oled display patent

آن گونه که در مشخصات پتنت جدید آمده، این صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر شامل پنل نمایشگر انعطاف‌پذیری برای نمایش تصویر، عایقی از جنس الاستومر که روی قسمتی از پنل نمایشگر انعطاف‌پذیر قرار می‌گیرد، لایه الکترودی اولیه که در بخش بالایی عایق الاستومری قرار می‌گیرد و لایه الکترودی دومی که روی بخش پایینی عایق الاستومر قرار می‌گیرد. لایه الکترودی نخست شامل تعداد زیادی از الکترودهای اولیه است که به صورت جدا از یکدیگر قرار دارند. لایه دوم الکترودی نیز شامل تعداد زیادی از الکترودهای ثانویه است که به صورت جدا از یکدیگر قرار دارند.
به بیان ساده‌تر، اختراع جدید سامسونگ شامل پنل انعطاف‌پذیر نمایشگر و دو لایه الکترودی است که عایقی از جنس پلیمر الاستومر در میان این دو لایه قرار می‌گیرد. اِعمال ولتاژ به دو لایه الکترودی باعث شکل دادن آنها می‌شود. به این ترتیب، نمایشگر انعطاف‌پذیر بدون هیچ گونه فشاری از سوی کاربر خم می‌شود.
در واقع طراحی و فناوری نشان‌داده‌شده در این پتنت صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر، اسمارت‌فون تاشو و نمایشگری را توصیف می‌کند که در اثر ضربه نمی‌شکند. به نظر می‌رسد که این فناوری مرتبط با محصولات انعطاف‌پذیر یا تاشوی سامسونگ در آینده باشد.
این پتنت که توسط بخش Samsung Display به ثبت رسیده است،‌ همانند اکثر پتنت‌های ثبت‌شده توسط این بخش، بر مسائل فنی صفحه‌نمایش تأکید دارد و نه بر قابلیت‌های بازاریابی آن. هیچ بحثی درخصوص مزایای چنین اسمارت‌فونی برای کاربران ارائه نشده است، اما با نگاهی به خمیدگی‌های حاصل از این طراحی جدید، اولین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد آن است که این ابزار می‌تواند به شکل دست کاربر درآید.

samsung flexible oled display patent

کاربرد دیگر این صفحه‌نمایش آن است که در اثر ضربه نمی‌شکند. به اعتقاد کارشناسان نشکن بودن نمایشگر در پتنت ثبت‌شده توسط سامسونگ بسیار کاربردی‌تر از تاشوندگی آن خواهد بود و مزیت مهم‌تری از آن محسوب می‌گردد.
پنل نمایشگر انعطاف‌پذیر شامل لایه‌ای انعطاف‌پذیر است که از یک ماده پلاستیکی خاص ساخته شده است. این لایه دارای مقاومت بالا در برابر گرما و بسیار بادوام است. مواد به کار رفته در این لایه عبارتند از پلی‌اتیلن نفتالات (PEN)، پلی‌کربنات (PC)، پلی‌آریلات (PAR)، پلی‌اتر ایمید (PEI)، پلی‌اتر سولفن (PES) و پلی‌ایمید (PI).
جالب آن که اپل نیز اخیرا پتنتی را برای طراحی گوشی‌های هوشمند با صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر به ثبت رسانده است. بر اساس این پتنت، زمانی که گوشی در حال استفاده نیست، صفحه‌نمایش آن مانند ظرف‌هایی با ساختار صدف‌ماننددیوایس‌های تاشو (clamshell) با استفاده از یک لولا (که دو نیمه را به هم متصل می‌کند) از وسط تا می‌شود. این لولا برای پیکربندی جلو به جلو (front-to fron) یا پشت به پشت (back-to-back) طراحی شده است (به این معنا که صفحه نمایش از جلو و پشت قابل تا شدن است). در صورت اجرایی شدن این پتنت می‌توان شاهد بکارگیری آن در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و ابزارهای پوشیدنی بود. برای چنین ابزارهایی ، شکستن و آسیب دیدن صفحه‌نمایش کاملا بی‌معنا است.
به‌علاوه، سامسونگ در همین روز پتنت جدیدی را در زمینه «طراحی» گوشی هوشمند تاشو در USPTO به ثبت رسانده است. پتنت‌های «طراحی»، برخلاف پتنت‌های معمول ثبت‌شده در اداره ثبت اختراعات و علایم تجاری آمریکا، اطلاعات زیادی را در خصوص طراحی خاص مرتبط با پتنت ثبت‌شده در اختیار ما قرار نمی‌دهد. مطابق اعلام منابع خبری، در «پتنت طراحی» مذکور، یکی از گوشه‌های صفحه‌نمایش به‌عنوان menu یا taskbar برای اپ‌ها یا فضایی برای notificationها عمل می‌کند. 

 



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا