معرفی چیپ‌ست Exynos 7570 - تراشه‌ای رده‌پایین با تکنولوژی پیشرفته

نمایش خبر

تاریخ : 1395/6/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اکسینوس Exynos ، پردازنده Processor ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ الکترونیکس در روز سه‌شنبه 30 آگوست 2016 (9 شهریور 1395) از آغاز تولید انبوه جدیدترین چیپ‌ست خود با نام Exynos 7 Quad 7570 خبر داد. این تراشه بر مبنای تکنولوژی 14 نانومتری ساخته شده و برای استفاده در اسمارت‌فون‌های رده پایین و دیوایس‌های اینترنت اشیا (IoT) در نظر گرفته شده است. سامسونگ مدعی شده که نه تنها Exynos 7570 نخستین پروسسور موبایلی است که با برخورداری از گره فرآیندی پیشرفته (advanced process node) در این رده تولید می‌شود، بلکه اولین پروسسور از خانواده Exynos است که مودم Cat.4 LTE 2CA را تماما با راه‌حل‌های ارتباطی از جمله وای-فای، بلوتوث، مدولاسیون فرکانس (FM) و سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی -- یا در اصطلاح GNSS -- در یک تراشه یکپارچه می‌کند.

introducing samsung exynos 7 quad 7570

بن ک. هور (Ben K. Hur)، معاون کسب‌وکار سیستم LSI (مدار مجتمع در مقیاس بزرگ) در کمپانی سامسونگ، در توصیف این چیپ‌ست جدید می‌گوید: «به لطف Exynos 7570 مشتریان بیشتری قادر خواهند بود تا مزایای کارکردیِ پروسه پیشرفته 14 نانومتری FinFET را در دیوایس‌های مقرون به صرفه تجربه کنند. با یکپارچه‌سازی موفقیت‌آمیز راه‌حل‌های ارتباطی متنوع، سامسونگ رقابت‌پذیری خود در بازار [دیوایس‌های مجهز به] تک-تراشه را تقویت می‌کند.»

در سال گذشته سامسونگ اولین شرکتی بود که تکنولوژی پیشرفته 14 نانومتری FinFET را در تولید پروسسورهای پیشرفته خود به کار گرفت و تراشه Exynos 7420 را با همین فناوری طراحی و تولید نمود. حال با گسترش این رویه سامسونگ قصد دارد امکانات پیشرفته‌تری را در دیوایس‌های مقرون به صرفه‌تر اعمال کند. در راستای همین هدف، Exynos 7570 نخستین تراشه‌ای است که در رده خود با تکنولوژی 14 نانومتری FinFET تولید شده و به قول سامسونگ همین ویژگی باعث می‌شود این تراشه در عین عملکرد عالی، از لحاظ مصرف انرژی نیز بسیار بهینه باشد.

introducing samsung exynos 7 quad 7570

Exynos 7570، مشتمل بر 4 هسته پردازشی منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A53 بوده و در مقایسه با مدل قبلی خود -- که با تکنولوژی 28 نانومتری به تولید رسیده بود -- از لحاظ عملکرد CPU حدود 70 درصد و از نظر مصرف انرژی 30 درصد بهینه‌تر شده است. افزون بر این، به واسطه بهینه‌سازی در طراحی و تقویت امکانات برای اجزایی چون آی‌سی‌های مدیریت انرژی (PMICها) و کارکردهای فرکانس رادیویی (RF)، اندازه تراشه Exynos 7570 تا 20 درصد کوچک‌تر شده است. به عبارت دیگر از آنجا که تکنولوژی بیشتری در ساخت این تراشه لحاظ شده، سازندگان نیازی به قرار دادن اجزای دیگر روی مادربورد دیوایس نداشته و همین امر به سازندگان اسمارت‌فون کمک می‌کند تا بتوانند گوشی‌های باریک‌تری بسازند. از دیگر مزایای کوچک‌تر شدن اندازه چیپ‌ست آن است که تراشه به ولتاژ کمتری نیاز خواهد داشت و همین عامل باعث کاهش تولید حرارت و کاهش مصرف انرژی می‌شود.

از دیگر قابلیت‌های این چیپ‌ست می‌توان به پشتیبانی از وضوح نمایشگر تا رزولوشن WXGA (برابر با 800×1280 پیکسل برای گوشی‌های موبایل با نسبت تصویر 16:9) ضبط و پخش ویدئو با وضوح Full HD و پردازشگر سیگنال تصویر -- یا در اصطلاح ISP -- تقویت‌شده برای دوربین‌های 13 و 8 مگاپیکسلی در پشت و جلوی دیوایس‌ها اشاره کرد.

Exynos 7570 یک چیپ‌ست رده بالا نیست و شاید خواندن مطلبی راجع به یک تراشه معمولی چندان جالب نباشد، ولی نکته اینجاست که تولید این پروسسور از سوی سامسونگ نشان‌دهنده آن است که این شرکت قصد دارد تکنولوژی‌های جدیدتر خود در زمینه ساخت تراشه را در طراحی و تولید چیپ‌ست‌های ضعیف‌تر نیز به کار گیرد. گفتنی است سرمایه گذاری سامسونگ در بخش محصولات نیمه‌رسانا و تلاش این شرکت در جهت کاهش اندازه چیپ‌ست‌ها موجب می‌شود تا این کمپانی کره‌ای بتواند محصولاتی رقابت‌پذیر برای دیوایس‌های رده پایین تولید کند؛ جایی که کمپانی‌هایی نظیر مدیاتک و کوالکام با چیپ‌ست‌های رده پایین خود -- که نسبت به چیپ‌ست‌های سامسونگ پرمصرف‌تر هستند -- با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

introducing samsung exynos 7 quad 7570

احتمال دارد سامسونگ در تولید گوشی‌های مقرون به صرفه خود -- که به زودی وارد بازار خواهند شد -- از Exynos 7570 استفاده کند و انتظار می‌رود این گوشی‌ها به سیستم عامل‌های اندروید و تایزن مجهز باشند. استفاده از این تراشه در برخی تکنولوژی‌های اتوماسیون خانگی سامسونگ و همچنین دیوایس‌های پوشیدنی این کمپانی نیز دور از انتظار نیست. البته این شرکت هنوز درباره صدور مجوز و فروش Exynos 7570 به سایر تولیدکنندگان صحبتی به میان نیاورده است.  

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا