اسنپدراگون 821، مکملی برای اسنپدراگون 820

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/4/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، اسنپ دراگون 821 ، پردازنده Processor ، واحد پردازش گرافیکی GPU

واحد خبر mobile.ir : از ابتدای سال 2016، زمانی که اولین اسمارت‌فون‌های مجهز به چیپ‌ست اسنپدراگون 820 (محصول کوالکام) معرفی شدند، این پردازنده همواره در صنعت موبایل پیشتاز بوده است.

شاهد مثال آنجاست که در ساخت بیش از 115 اسمارت‌فون و تبلت پیشرفته از این تراشه استفاده شده است. اسنپدراگون 820 امکان اجرای جدیدترین کاربردهای پیشرفته موبایلی را فراهم نموده و تجربه کاربری همه‌جانبه‌تری را ارائه می‌کند. به‌علاوه اینکه این تراشه در مسیرهای جدید و نوآورانه‌ -- نظیر پشتیبانی از رانندگی بی‌خطر و مسیریابی در خودروها -- نیز در حال گسترش یافتن است.

یکی از دلایل اصلی موفقیت اسنپدراگون 820، از نگاه کوالکام آن است که این تراشه چندین تکنولوژی جدید را معرفی کرد که همه این تکنولوژی‌ها به هم پیوسته بوده و از نظر مصرف انرژی بهینه‌سازی شده‌ و در نتیجه این تراشه طوری طراحی شده تا نوآوری در تجربه کاربری را به صنعت موبایل بیاورد. اما این نوآوری به اینجا ختم نمی‌شود.

کمپانی کوالکام در روز دوشنبه 11 جولای 2016 (21 تیر 1395) از تولید تراشه جدیدی به نام اسنپدراگون 821 (یا MSM8996 Pro) -- که مدل ارتقا یافته 820 به شمار می‌رود -- خبر داد.

qualcomm announced snapdragon-821 SoC

آنگونه که کوالکام ادعا می‌کند این شرکت به لطف پلتفرم اسنپدراگون 820، توانست راهبری تکنولوژی در عرصه سیستم روی یک تراشه (SoC) را به دست بگیرد. گفتنی است پردازنده جدید اسنپدراگون 821 نیز به پشتوانه همین راهبری ساخته و طوری مهندسی شده تا سرعت بیشتری داشته باشد، انرژی کمتری مصرف کند و در زمینه اجرای اپلیکیشن‌ها بهتر عمل نماید. این ویژگی‌ها ضامن آن است که دیوایس‌های مجهز به اسنپدراگون 821 با نیازهای روزافزون کاربران هماهنگ بوده و می‌تواند تجربه کاربری کم‌نظیری که از رده چیپ‌ست‌های اسنپدراگون 800 سراغ داریم را ارائه نماید. (البته در این مورد باید چیپ‌ست مشکل‌‌آفرین Snapdragon 810‌ که در سال گذشته کوالکام را با دردسر بزرگی روبرو ساخت را فراموش کنیم)

به گفته کوالکام، هسته‌های قوی‌تر Kryo حاضر در اسنپدراگون 821 از حداکثر سرعت کلاک 2.4 گیگاهرتزی برخوردارند و در نتیجه می‌توان گفت عملکرد آن از این حیث نسبت به اسنپدراگون 820 حدود 10 درصد بهتر شده است. در این نوبت به فرکانس هسته‌های ضعیف‌تر و اصطلاحا LITTLE در Snapdragon 821 اشاره‌ای نشده اما در این مورد نیز می‌توان انتظار فرکانس بالاتری را نسبت به هسته‌های 1.6 گیگاهرتزی حاضر در SD820 داشت.

qualcomm announced snapdragon-821 SoC

مقایسه اولیه چیپ‌ست Snapdragon 820 و Snpadragon 821

اسنپدراگون 820 تکنولوژی‌های کلیدی بهینه‌ و سفارشی ‌شده‌ای را معرفی کرد و توانست جایگاه خود را به عنوان پیشتاز در تأمین پردازنده‌های دیوایس‌های پیشرفته تثبیت نماید. به عنوان مثال می‌توان به مودم X12 LTE به کار رفته در این تراشه اشاره کرد؛ این مودم در سطح خود طوری طراحی شده تا بتواند سرعت دانلود تا 600 مگابیت در ثانیه را فراهم نموده و به گفته کوالکام با استفاده از Snapdragon Upload + با سرعتی تا 3 برابر بیشتر از طریق شبکه LTE آپلود نماید. همچنین کیفیت و ثبات تماس‌ها نیز به واسطه فناوری Ultra HD Voice طبق ادعای شرکت سازنده بسیار بهبود یافته است . همه این عوامل دست در دست هم داده تا دیوایس‌های مجهز به اسنپدراگون 820 از قابلیت‌های ارتباطی گسترده‌ای در سراسر جهان برخوردار باشند.

qualcomm announced snapdragon-821 SoC

حال سؤال اینجاست که با وجود اینکه اسنپدراگون 820 از امکانات بسیاری بهره‌مند بوده و به عقیده بسیاری از کارشناسان بهترین پروسسور موبایلی موجود در بازار است، چرا کوالکام قصد دارد تراشه جدید اسنپدراگون 821 را جایگزین آن نماید؟ کوالکام مدعی شده که قصد چنین کاری را ندارد. به گفته این کمپانی، اسنپدراگون 821 جایگزین 820 نمی‌شود، بلکه هدف از طراحی این تراشه، تکمیل و گسترش توانایی‌های رقابتی رده چیپ‌ست‌های اسنپدراگون 800 خواهد بود. به نظر می‌رسد از زمانی که اسنپدراگون 820 عرضه شد، تیم مهندسی کوالکام در حال کار کردن روی این تراشه بودند تا ایرادهای آن را بر طرف کرده و در عین حال با طراحی مجدد بلاک‌های اصلی پروسسور (floorplanning) معماری آن را بهبود ببخشند. همچنین احتمال دارد در اسنپدراگون 821 شاهد آی‌پی بلاک‌های جدید و یا اصلاح‌شده‌ باشیم.

در حال حاضر چیپ‌ست اسنپدراگون 820 در برخی از پیشرفته‌ترین اسمارت‌فون‌های حال حاضر دنیا -- از جمله Samsung Galaxy S7 و Galaxy S7 edge (نسخه‌های 4 هسته‌ای)، شیائومی Mi5، ال‌جی G5، اچ‌تی‌سی 10، LeEco LeMax Pro و LeMax 2 و Sony Xperia X Performance -- به کار رفته است. کوالکام ادعا می‌کند از آنجا که اسنپدراگون 820 تجربه کاربری را در زمینه‌هایی نظیر تصویربرداری موبایل، واقعیت مجازی، دوام باتری و سرعت و ثبات ارتباطات بهبود بخشیده است، تمام به‌روزرسانی‌های اعمال شده در اسنپدراگون 821 نیز موجب می‌شود تا در آینده نزدیک، دیوایس‌های مجهز به چیپ‌ست‌های پیشرفته رده اسنپدراگون 800 در صدر لیست خرید کاربران قرار گیرد.

Xiaomi mi5

شیائومی Mi5

چیزی که فعلا کوالکام به آن اشاره نکرده این است که Power Cluster در CPU این چیپ‌ست به احتمال زیاد بالای 2 گیگاهرتز بوده و به نظر می‌رسد سرعت کلاک GPU حدود 650 مگاهرتز باشد. البته بسته به اتفاقاتی که در کوالکام رخ می‌دهد، ممکن است موارد ذکر شده تغییر کند. ممکن است این طور به نظر برسد که تغییرات اعمال شده در اسنپدراگون 821 کم و ناچیز است، اما همین بهبودهای ذکر شده در راه‌اندازی یک چیپ‌ست می‌تواند تأثیرات فوق‌العاده‌ای بر عملکرد و قدرت آن داشته باشد.

در پایان گفتنی است، کوالکام به زودی اطلاعات بیشتری در مورد این چیپ‌ست ارائه کرده و می‌توان انتظار داشت که دیوایس‌های مجهز به اسنپدراگون 821 نیز در نیمه دوم سال 2016 به بازار عرضه شوند.  

منبع : Qualcomm