پتنت اپل برای هدفون‌های حذف‌کننده نویز و اسپیکرهای مقاوم در برابر آب

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/3/22        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، ضد آب ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) در روز سه‌شنبه 7 ژوئن 2016 (18 خرداد 1395) امتیاز 2 پتنت، که درخواست آنها در سال‌های 2013 و 2014 از طرف اپل به USPTO ارائه شده بود، را به نام این شرکت به ثبت رساند. پتنت نخست با شماره 9,363,596 برای ابداع یک سیستم و روش ترکیب شتاب‌سنج و سیگنال‌های میکروفون به منظور ارتقای کیفیت صدا در دستگاه‌های موبایل است که برای این کار از ارتعاشات موجود در تارهای صوتی و جمجمه کاربر (موسوم به تکنولوژی هدایت استخوانی یا bone conduction) استفاده می‌کند. پتنت دیگر، که با شماره 9,363,589 و تحت عنوان «دیوایس‌ آکوستیک مقاوم در برابر مایع» به ثبت رسیده، امتیاز ساخت نوعی از پورت‌های آکوستیک (مانند اسپیکر) که در برابر ورود مایعات مقاوم هستند را به اپل می‌دهد.

پتنت اول دستگاه هدفونی را توصیف می‌کند که مجهز به شتاب‌سنج‌هایی است که می‌توانند ارتعاشات تارهای صوتی انسان که در استخوان و بافت‌های جمجمه فرد پخش می‌شوند را تشخیص دهند. این سیستم با کمک یک میکروفون در نظر گرفته شده روی این هدست (onboard)، سیگنال‌های خروجی را اندازه‌گیری نموده و با تجزیه صدای غیر انسان قادر است بین کلام و ارتعاشات محیطی تمایز قائل شود.

Apple patents for noise canceling earbuds

در کنار تشخیص‌دهنده صدایی که بر مبنای شتاب‌سنج کار می‌کند، چیدمانی از میکروفون‌ها قرار دارد که پیوسته سیگنال‌های آکوستیکِ صدای کاربر را بررسی می‌کنند. این سیگنال‌های میکروفون از کانال‌های کنترل و تقویت‌کننده عبور می‌کنند تا بتوانند کلام صدادار و بی‌صدا را از هم تشخیص دهند.

Apple patents for noise canceling earbuds

داده‌های خروجی از هر دو سیستم تشخیص کلام (VAD یا Voice Activity detection) مورد مقایسه و تقابل قرار گرفته و طی فرآیند حذف نویز، سیگنالی بی‌عیب را برای مخابره تولید می‌کنند.

اپل در مارچ 2013 درخواست پتنت برای هدفون مجهز به قابلیت حذف نویز را به USPTO ارائه نمود و مخترعین آن سورین وی. دوسان (Sorin V. Dusan) و آرام لیندال (Aram Lindahl) هستند.

پتنت دوم مربوط به پورت‌های صدای محافظت‌شده‌ای است که از نظر ظاهر و عملکرد به قطعه مقاوم در برابر آبی شباهت دارد که برای اولین بار در اپل‌واچ به کار گرفته شد. این اختراع، در حالت‌های مختلفی که برای عملی شدن آن می‌توان تصور کرد، شامل محافظی است که بین یک پورت آکوستیک (نظیر اسپیکر) و زیر روزنه‌های موجود در بدنه دیوایس قرار می‌گیرد و اپل از آن با نام "چتر" (umbrella) یاد می‌کند. چنین ساختاری در آیفون‌های کنونی نیز مشاهده می‌شود که در آنها اسپیکرهای پوشیده‌شده با توری‌های مشبک از طریق 6 روزنه و سوراخ قابل دسترسی هستند. ماژول آکوستیک توسط یک واشر لاستیکی، اورینگ (o-ring) یا مکانیسمی شبیه به آن به دیوایس میزبان متصل شده و درنتیجه محکم به آن چفت می‌شود.

Apple patents for liquid resistant speaker port

زمانی که مایعی از میان روزنه‌های بدنه عبور کند، با چتر شبکه‌ای محافظ برخورد کرده و به بیرون هدایت می‌شود. این جریان ممکن است فشار وارد بر لایه توری را کاهش داده و بدینوسیله احتمال آسیب دیدگی را کمتر کند. البته اپل خاطر نشان کرده که در شرایطی که فشار زیادی روی دستگاه باشد، برای جلوگیری از آسیب ساختاری به آن، در برخی موارد ممکن است لایه توری اجازه ورود مقدار مشخصی از مایع را به داخل دیوایس بدهد.

با اضافه کردن یک پوشش آب‌گریز به قسمت بیرونی چتر شبکه‌ای، و یک پوشش آب‌دوست به سطح داخلی آن می‌توان این سیستم را بیش از پیش بهینه کرد. لایه آب‌گریز، که می‌تواند مستقیما در ساختار بدنه آیفون نیز به کار گرفته شود، به عنوان یک خط دفاعی در برابر نفوذ ناخواسته عمل می‌کند. چنانچه شکافی در این خط دفاعی ایجاد گردد، پوشش آب‌دوستی که به سطح داخلی چتر شبکه‌ای اضافه شده بود وارد عمل شده و مایع را به بیرون می‌کشد.

حالت‌های دیگری که برای تحقق این اختراع متصورند، عبارتند از: وجود لایه توری ثانویه‌ای که کاملا روزنه‌های بدنه را می‌پوشاند، روش‌های جایگزین قرارگیری دیوایس آکوستیک، ترکیبات متنوعی از پوشش‌های سطحی و روش‌های اصلاح‌شده تولید جسم توری.

اینکه اپل قصد دارد این تکنولوژی دفع آب را در تولید یکی از محصولاتش به کار گیرد یا خیر، هنوز مشخص نیست. همان‌طور که در بالا نیز گفته شد، طرحی شبیه به این قبلا در اپل‌واچ به کار گرفته شده بود، اما اپل هنوز دیوایس‌های مجهز به iOS خود را ضد آب نکرده است. سال گذشته شایعه‌هایی مبنی بر استفاده از نوعی تکنولوژی مقاوم در برابر آب در ساخت آیفون 7 در محافل خبری به گوش می‌رسید که البته گزارش‌های ضد و نقیضی که به دنبال آن منتشر شد، صحت این شایعات را زیر سؤال برد.

اپل در جولای 2014 درخواست پتنت برای پورت آکوستیک مقاوم در برابر آب را به USPTO ارائه نمود و مخترعین آن عبارتند از: جسی ای. لیپرت (Jesse A. Lippert)، آنتونی اس. مونته‌ویرژن (Anthony S. Montevirgen)، برد جی. بوزر (Brad G. Boozer)، نیکولاس تی. ویت (Nicolas T. Vitt) و رکس تی. اهمان (Rex T. Ehman).

Apple patents for liquid resistant speaker port

در تصویر فوق مقطعی از یک سیستم نمونه (در اینجا یک تبلت) که دارای یک پورت آکوستیک (شماره 105) بوده و می‌تواند از طریق مکانیسمی نظیر واشر لاستیکی یا اورینگ (شماره 109) به یک دیوایس الکترونیک متصل شود. پورت آکوستیک (شماره 106) به وسیله یک شبکه توری (شماره 107) که در برابر ورود مایعات و دیگر مواد به داخل دیوایس آکوستیک مقاومت می‌کند، پوشیده شده است. قسمت چتری شکل بدنه (شماره 103) می‌تواند به گونه‌ای پیکربندی شود که پورت آکوستیک را بپوشاند. 

منبع : USPTO