سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری اینتل در همکاری با دو شرکت چینی

نمایش خبر

تاریخ : 1393/7/12        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : اینتل Intel ، چین China ، سرمایه گذاری Investment

واحد خبر mobile.ir :  به تازگی خبر همکاری اینتل و دو شرکت تولید کننده نیمه رساناها در چین مطبوعات این کشور را از خبرهایی با این موضوع مملو کرده. شرکت اینتل که تا کنون یکی از موفق‌ترین تولیدکنندگان تراشه‌های لپ‌تاپ و کامپیوترهای شخصی بوده است اکنون قصد دارد با همکاری دو شرکت چینی به نام‌های Spreadtrum Communications و RDA Microelectronics در صنعت تولید تراشه‌های گوشی‌های تلفن همراه نیز به موفقیت دست پیدا کند. Spreadtrum و RDA هر دو از برترین شرکت‌های تولید کننده نیمه رساناها در چین هستند که پلت فرم تراشه‌های موبایل را برای گوشی‌های هوشمند تولید می‌کنند. همچنین هر دو شرکت متعلق به شرکت مرکزی و وابسته به دولت "چینهوا یونی گروپ" بوده که سرمایه‌گذاری آن توسط دانشگاه چینهوا صورت گرفته است.

هرچند اینتل در زمینه تولید تراشه کامپیوترهای شخصی و رومیزی تجربه و موفقیت خوبی را به دست آورده است اما هم‌ زمان با جایگزین شدن تبلت و موبایل به جای لپ تاپ و کامپیوتر‌های رومیزی توسط بسیاری از کاربران، این شرکت آینده خود را در خطر می‌بیند. با توجه به سابقه 29 ساله اینتل در سرمایه‌گذاری در چین طبیعی است که اینتل این کشور را برای توسعه کسب و کارش در زمینه تولید تراشه موبایل انتخاب کند. علاوه بر این، چین از یک سو بزرگترین بازار مصرف گوشی‌های تلفن همراه و اینترنت را در خود جای داده و از سوی دیگر بزرگترین تولید کننده موبایل در جهان است که باعث می‌شود با کاهش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند در آمریکا، نه تنها اینتل بلکه شرکت‌های بسیاری چین را برای توسعه کسب و کار خود انتخاب کنند.

Intel and Tsinghua Unigroup

لازم به ذکر است پیش از قرارداد میان اینتل و چینهوا یونی گروپ، در ماه می اینتل و شرکت تولید کننده تراشه Rockchip تفاهم نامه‌ای را برای تولید نوعی تراشه ارزان قیمت مخصوص تبلت با طراحی و نشان اینتل امضا کردند. این معامله ورود اینتل را به بازار تبلت ساده‌تر کرد. گفته می‌شود محصولات آن در نیمه‌ اول سال 2015 میلادی در بازار عرضه خواهد شد.

شرکت اینتل مبلغ 9 میلیارد یوآن (معادل 1.5 میلیارد دلار) را برای همکاری با دو شرکت متعلق به چینهوا یونی گروپ اختصاص داده که مبلغ بالای این قرار داد نشان دهنده ارزش زیاد این رابطه طولانی مدت است که جای پای اینتل را در بازار تراشه موبایل‌های چینی محکم می‌کند و سبب آسان‌تر شدن دسترسی این شرکت به بازار چین و جهان می‌شود. همکاری اینتل با RDA و Spreadtrum شامل زمینه‌های زیادی می‌شود؛ از طراحی و تولید گرفته تا بازاریابی محصولات. به عنوان بخشی از قرار داد، اینتل و Spreadtrum به طور مشترک بر اساس طراحی اینتل تراشه‌های موبایل را تولید کرده و RDA و Spreadtrum تراشه‌های ساخته شده را در بازار چین و همچنین بازارهای جهانی به فروش می‌رسانند.

همکاری میان اینتل و چینهوا یونی گروپ باعث می‌شود دو شرکت تولید کننده تراشه چینی از حمایت صنعت بزرگ نیمه رساناهای آمریکا برخوردار شوند و از این طریق صنعت نیمه رساناهای چین ارتقا خواهد یافت. اینتل امید دارد با طی مراحل همکاری بتواند با وجود شرکت‌های قوی تولید کننده تراشه موبایل مثل Qualcomm و MediaTek جایی برای خود در صنعت تراشه گوشی‌های هوشمند باز کند. انتظار می‌رود اولین سری محصولات این همکاری در نیمه دوم سال آینده میلادی روانه بازار شود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا