پتنت جدید مایکروسافت برای بازگشایی قفل صفحه‌نمایش با حالت انگشتان دست

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1394/5/24        نویسنده: سپیده مکارمی
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : در حال حاضر بسیاری از کاربران دستگاه‌های هوشمند با استفاده از رمزعبور، پترن و یا اثر انگشت از دستگاه‌های خود محافظت می‌کنند. اما اگر کسی وارد کردن رمز و یا پترن را توسط کاربر ببیند به راحتی می‌تواند گوشی یا تبلت او را قفل‌گشایی کند. علاوه بر این در بسیاری از موارد پس از وارد کردن پترن توسط کاربر جای حرکت انگشت وی روی نمایشگر مانده و از این طریق یافتن پترن برای افراد دیگر میسر می‌شود. بدین ترتیب واضح است که محافظت از دستگاه با روش‌های‌ رمزعبور یا پترن قابل نخواهد بود. در حال حاضر می‌توان گفت استفاده از اثر انگشت قابل اطمینان‌ترین روش برای جلوگیری از ورود اشخاص دیگر به دستگاه‌های هوشمند است. اما افزودن امکان شناسایی اثر انگشت قیمت تمام شده و متعاقبا قیمت فروش دستگاه‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

شرکت مایکروسافت در درخواست پتنت جدیدی که به اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) ارائه داده و مستندات آن به تازگی توسط این اداره منتشر شده روشی تازه برای محافظت از دستگاه‌ها را شرح داده است. طبق گفته‌های این شرکت روش قفل گشایی جدید تنها با قرار گیری انگشتان کاربر در یک ژست خاص روی نمایشگر انجام می‌گیرد. در این روش جدید، قفل گشایی با استفاده از اطلاعات بیومتریک انگشتان کاربر مانند موقعیت آن‌ها، طول آن‌ها، زاویه میان آن‌ها و ... انجام می‌شود.

Microsoft US20150213244 Patent

در روش شرح داده شده توسط مایکروسافت پس از انتخاب این شیوه بازگشایی، دستگاه از کاربر می‌خواهد تا انگشتان خود را در یک حالت خاص روی صفحه نمایشگر قرار دهد. در هنگام قرار گیری انگشتان کاربر اطلاعاتی مانند فاصله قرار گیری انگشتان، طول آن‌ها، زاویه میان آن‌ها، زمان دقیق برخورد و جدا شدن هر انگشت و همچنین فشار وارده از سوی هر انگشت توسط دستگاه محاسبه می‌شود. علاوه بر این در هر بار تماس انگشتان با نمایشگر، دستگاه به میزان اندکی جابه‌جا می‌شود و میزان و نحوه این جابه‌جایی به چگونگی تماس انگشتان با آن و نحوه در دست گرفتن دستگاه (توسط کاربر) بستگی دارد. این اطلاعات با استفاده از سنسورهای معمولی که در اکثر دستگاه‌های هوشمند جاسازی شده‌اند مانند سنسور شتاب‌سنج (accelerator) و سنسور ژیروسکوپ (gyro) جمع‌آوری و محاسبه می‌شوند. بنا به گفته مایکروسافت اطلاعاتی که در این قفل‌گشایی مورد استفاده قرار می‌گیرد برای هر فرد منحصر بفرد است پس می‌توان از آن برای نوعی روش حفاظت قابل اطمینان بهره برد. البته مایکروسافت در پتنت خود به امکان نیاز به سنسورهای بیشتر جهت تکمیل اطلاعات مورد نیاز (برای این نوع قفل گشایی) اشاره کرده است.

در این جا ممکن است این مسئله مطرح شود که یک فرد نمی‌تواند یک حرکت را در هر بار دقیقا مانند دفعه گذشته (از نظر طریقه قرار گیری انگشتان و فشار وارده از سوی هر انگشت) تکرار کند پس چگونه در این روش محافظت، دستگاه کاربر را شناسایی می‌کند؟ به همین منظور مایکروسافت در پتنت جدید می‌گوید در صورت استفاده از این روش، دستگاه جهت ثبت کامل اطلاعات مورد نیاز از کاربر می‌خواهد تا چندین بار انگشتان خود را به شکل مورد نظر روی صفحه قرار دهد. در طی این مرحله دستگاه تغییرات میان حرکات را بررسی و برای ژست قرارگیری انگشتان کاربر بازه‌ای را در نظر می‌گیرد. هنگام قفل‌گشایی در صورت بالا بودن درصد مطابقت نحوه قرار گیری انگشتان شخص با اطلاعات ثبت شده کاربر، شخص به عنوان صاحب دستگاه شناسایی می‌شود.

Microsoft US20150213244 Patent

مایکروسافت ادعا می‌کند قفل گشایی با استفاده از این روش هرچند برای کاربر دستگاه ساده است اما ورود اشخاص دیگر به آن را به کاری دشوار تبدیل می‌کند. حتی اگر کسی متوجه طریقه قرار گیری انگشتان کاربر شود نمی‌تواند به دستگاه او وارد شود زیرا بنا به گفته مایکروسافت افراد متفاوت حرکات مشابه را به صورت‌های متفاوت بسته به نوع تعامل‌شان با دستگاه، شکل دست و اندازه و انعطاف‌پذیری آن اجرا می‌کنند.

جالب است بدانید مایکروسافت عقیده دارد این روش در هر دستگاهی با هر اندازه‌ نمایشگری قابل استفاده است و حتی برای محافظت از ایکس‌باکس One با استفاده از Kinect نیز می‌توان از آن بهره برد.

اما فراموش نکنید این طرح فعلا در حد یک درخواست پتنت است و مشخص نیست که آیا اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا آیا با ثبت آن توسط مایکروسافت موافقت می‌نماید یا خیر و آیا مایکروسافت قصد استفاده از آن را در محصولاتش دارد یا خیر.

منبع : USPTO