کاهش تمرکز رانندگان در خودرو‌های مجهز به دستیار‌های شخصی هوشمند

نمایش خبر

تاریخ : 1393/7/22        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سیری Siri ، دستیار شخصی هوشمند Intelligent Personal Assistant

واحد خبر mobile.ir :  برخلاف باور عمومی، سیستم‌های هوشمند خودروها با کاهش تمرکز در رانندگی آسیب‌پذیری رانندگان را افزایش می‌دهند.

استفاده از سیستم‌های هوشمند صوتی و دستیار مجازی در سال‌های اخیر به یکی از ویژگی‌های جذاب خودروها تبدیل شده است که تولیدکنندگان گوشی هوشمند در کنار کمپانی‌های خودروسازی برای ارائه آن به مشتریان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. این سیستم‌ها در داشبورد خودرو نصب می‌شوند و امکان گفتگو، ارسال پیام و یا استفاده از برخی امکانات دیگر را برای راننده در حین رانندگی فراهم می‌سازند.

اما یکی از بحث‌های جدی درباره این ابزارها، ایمنی آنها و امکان به هم زدن تمرکز راننده است. تولیدکنندگان خودرو و نیز گوشی‌های هوشمند اغلب استفاده از این امکانات را -- به سبب صوتی بودن خدمات که راننده را از ارتباط چشمی بی‌نیاز می‌سازد-- بی خطر اعلام می‌کنند؛ امری که به تازگی و در پی تحقیقی جدید با تردید مواجه شده است. بنیاد ایمنی ترافیک تریپل ای در آمریکا -- که وابسته به انجمن خودرو آمریکا (AAA) است -- برای سنجیدن میزان ایمنی چنین خدماتی این تحقیق را طراحی و به اجرا درآورده است. این بنیاد غیرانتفاعی که در سال 1947 در واشنگتن تأسیس شده است در زمینه امور ترافیکی و پیشگیری از سوانح و جراحات مرتبط با رانندگی به تحقیق می‌پردازد. براساس جدیدترین پژوهش صورت گرفته توسط این بنیاد که خلاصه نتایج آن در تاریخ 7 اکتبر 2014 ( 15 مهر 1393) در بخش خبری AAA منعکس شده است، دستیارهای هوشمند مجازی مانند Siri -- دستیار شخصی هوشمند اپل مبتنی بر iOS -- با کاهش توانایی تمرکز رانندگان در جاده باعث افزایش آمار تصادفات می‌شوند.

Car Dashboard

بنیاد AAA نشان داده است که مقایسه اثر Siri روی تمرکز راننده در موقعیت مختلف مشخص می‌سازد که استفاده از پیام‌های صوتی این قبیل اپلیکیشن‌ها در مقایسه با منوهای پیچیده و یا ساده تصویری خودرو، تمرکز راننده را بیشتر بر هم می‌زند. براساس گزارشی که این بنیاد ارائه کرده است در اثر به کارگیری تکنولوژی‌های صوتی « اختلال قابل توجهی در رانندگی به وجود می‌آید که ریشه در کاهش تمرکز راننده در حین رانندگی دارد. با توجه به نتایج این پژوهش، تعاملات صوتی با دستیار هوشمند مجازی در هنگام رانندگی ممکن است منجر به عواقب ناخواسته‌ای شود که اثرات نامطلوبی بر امنیت ترافیکی دارد.» AAA به این منظور، از یک گوشی آیفون 5 با سیستم عامل iOS7 استفاده کرد و میزان انحراف تمرکز راننده را در اثر کاربرد آن با معیار 1 تا 5 مورد سنجش قرار داد. نتایج این تحقیق به خوبی افزایش احتمال تصادف را در اثر کاربرد این اپلیکیشن‌ها -- و به طور مشخص Siri -- نشان می‌دهد.

Workload Ratings

نمودار بالا: بار ذهنی که استفاده از Siri بر روی دوش راننده می‌گذارد حتی بیش از استفاده از منوها است

البته این بنیاد، میزان عدم تمرکز راننده، ناشی از کاربرد Siri را با دیگر اپلیکیشن‌های مشابه مانند مایکروسافت کورتانا -- دستیار شخصی هوشمند مخصوص ویندوزفون 8.1 -- یا Google Now -- دستیار شخصی هوشمند مخصوص سیستم عامل اندروید -- مقایسه نکرده است. به علاوه، فن‌آوری جدید اپل تحت عنوان CarPlay -- اپلیکیشن اپل برای دسترسی به قابلیت‌های تلفن همراه بر روی صفحه نمایش داشبورد دیجیتال خودرو -- نیز در این تحقیق مورد بررسی قرار نگرفته است؛ سیستمی که اپل مدعی است در مقایسه با Siri کمتر تمرکز راننده را بر هم می‌زند.

Distracted Driving Test

تصویر بالا: یکی از شرکت‌کنندگان در آزمون برهم خوردن تمرکز هنگام رانندگی

آنچه در ابتدا به ذهن می‌رسد این است که به کارگیری دستیارهای هوشمند که با فرمان صوتی کار می‌کند ایمنی بیشتری نسبت به سیستم معمول دارد. امری که باعث جذابیت بیشتر این گونه ابزارها می‌شود. اما نتایج پژوهش بنیاد AAA نشان می‌دهد که چنین تصوری الزاما درست نیست و ابزارهای صوتی نیز می‌تواند به از بین رفتن تمرکز، وقوع سانحه و حوادث رانندگی منجر شود. البته نمی‌توان انتظار داشت که مسیر کاربرد ابزارهای هوشمند صوتی در اثر چنین تحقیقاتی متوقف شود اما می‌توان امیدوار بود که اپل در آینده، بکارگیری Siri را آسانتر نماید و یا خودروسازان تدابیر جدی‌تری را برای پیشگیری از وقوع حوادث در اثر کاربرد ابزارهای هوشمند خود بکار گیرند.‌

منبع : AAA


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا