Siri - درخشش جواهر مؤسسه تحقیقاتی استنفورد در دستان اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1390/7/18
برچسب‌ها : سیری Siri ، Apple iPhone 4S ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در 28 آوریل 2010 (8 اردیبهشت 1389) جواهری را خرید که درخشش آن را در آیفون 4S -- که چند روز قبل معرفی شد  -- شاهد هستیم.

این جواهر که Siri نام دارد در مؤسسه تحقیقاتی استنفورد (Stanford Research Institute یا SRI) متولد شد و با جذب بودجه ای در حدود 24 میلیون دلار در قالب شرکت Siri متبلور گردید. با عرضه نرم افزار Siri در فروشگاه App Store این برنامه خیلی زود توجه بسیاری از افراد را به خود جلب نمود و اپل تنها با فاصله چند ماه از قرار گیری آن در فروشگاه خود پیشنهاد خرید Siri را مطرح نمود.

سرمایه گذاران Siri اذعان نمودند که پیشنهاد اپل آنقدر بزرگ و خیره کننده بود که نتوانستند از آن صرف نظر کنند و بدین ترتیب جواهری که مؤسسه تحقیقاتی استنفورد آنرا بزرگترین پروژه هوش مصنوعی تاریخ آمریکا میداند () در دستان گرم اپل قرار گرفت.

فیل شیلر -- مدیر بازاریابی اپل -- نیز با معرفی Siri در کنفرانس 4 اکتبر این کمپانی، از آن به عنوان «جالبترین ویژگی آیفون 4S» نام برد.

اما این جواهر ارزنده چیست؟ Siri در واقع تلفیقی بی نظیر از هوش مصنوعی (Artificial Intelligence یا AI)، تشخیص گفتار (Speach Recognition)، پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing یا NLP)، داده کاوی (Data Mining)، سرویس های وب و بسیاری از فناوری های دیگر است که در قالب یک برنامه تشخیص دهنده و انجام دهنده فرامین صوتی و اطلاع رسان از این پس درآیفون 4S شاهد آن خواهیم بود. بی تردید اپل از این برنامه در بسیاری از محصولات دیگر خود نیز استفاده خواهد نمود.

Siri and Running

تصویر بالا: از Siri در هر شرایطی -- حتی هنگام دویدن یا رانندگی -- می توان به راحتی استفاده نمود

Siri این امکان را فراهم می آورد که کاربر بدون استفاده از دست و تنها با کلام با گوشی خود تعامل نموده و اطلاعات گوناگونی را کسب کند. بدین ترتیب Siri را می توان یک منشی دیجیتال هوشمند و متواضع نامید. اگر از خود Siri بپرسید «چه کاری می توانی انجام دهی» پاسخ خواهد داد که هر آنچه می خواهیم بدانیم را به ما می گوید و این پاسخ تا حد زیادی به واقعیت نزدیک است.

در حال حاضر Siri تنها با زبان های انگلیسی (لهجه های آمریکایی، انگلیسی و استرالیایی)، آلمانی و فرانسوی سازگار است. بدین ترتیب کاربران ایرانی برای استفاده از Siri باید به یکی از این زبانها با گوشی خود تعامل نمایند. اپل پشتیبانی از زبان های دیگر در Siri را نیز در دستور کار خود دارد اما به نظر نمی رسد که به این زودی ها شاهد پشتیبانی از زبان فارسی در Siri باشیم.

در زیر برخی از این پرسشها و دستورات داده شده به Siri را همراه با پاسخ آن مرور خواهیم نمود:

اگر از Siri بخواهید به شما یادآوری کند که وقتی محل کارتان را ترک کردید کت خود را بردارید، یک یادآور (Reminder) را بر روی گوشی شما تنظیم خواهد کرد.

Apple Siri Reminders


و اگر از او بخواهید به دوستتان پیامی ارسال کند از شما می پرسد که متن پیام چیست و با خواندن پیام برای او Siri متن پیام را تشخیص داده و برای دوست شما ارسال خواهد کرد.

Apple Siri Messages


اگر از Siri بپرسید آیا در میامی پایان هفته آفتابی خواهد بود یا نه ممکن است به شما بگوید «عینک آفتابیت را فراموش نکن. قرار است هوای خوبی در میامی باشد.» Siri همچنین پیش بینی وضع هوا در میامی را نیز به شما نشان خواهد داد.

Apple Siri Weather


اگر به Siri بگویید «هوس یک غذای ایتالیایی را در ساحل شمال کرده ام» به سرعت لیستی از رستوران های محل مورد نظر شما را که در آنجا غذای ایتالیایی سرو می کنند نشان شما خواهد داد.

Apple Siri Business


و اگر به Siri بگویید قرار صرف قهوه ای را با دوستتان برای ساعت 2 ترتیب داده اید Siri زمان این قرار را در تقویمتان درج خواهد کرد.

Apple Siri Appointments


اگر به Siri بگویید «یک ایمیل به آقای فریدمن بفرست و بپرس آیا می تواند ارقام فروش سه ماهه آخر را برایم بفرستد؟» Siri به سرعت ایمیل شما را آماده ارسال می کند و کافیست پس از مشاهده ایمیل دستور ارسال را هم به Siri بدهید تا ایمیل برایتان ارسال شود.

Apple Siri Emails

 

اگر به Siri بگویید اطلاعات تماس دوستتان را به شما بدهد این اطلاعات بر روی صفحه نمایش گوشی شما ظاهر خواهد شد.

Apple Siri Contacts


و اگر از Siri بخواهید یک ساعت بعد شما را بیدار کند آلارم را برای ساعت مورد نظر تنظیم خواهد کرد.

Apple Siri Alarms


اگر جای مکانی را از Siri بپرسید نقشه محل مورد نظرتان را بر روی نقشه های گوگل به شما نشان خواهد داد.

Apple Siri Map


و اگر سهام اپل را از Siri جویا شوید نمودار و وضعیت سهام را به شما گزارش می دهد.

Apple Siri Stock


اگر به Siri بگویید «تایمر را برای 10 دقیقه تنظیم کن» به سرعت این کار را انجام داده و تایمر را که در حال شمارش معکوس است نشانتان خواهد داد.

Apple Siri Timer

علاوه بر نمونه های فوق Siri می تواند اطلاعات گوناگونی را از گوگل، فیس بوک، ولفرام آلفا و دیگر سایت ها و سرویس های آنلاین استخراج نماید و با درک (البته ماشینی) پرسش شما پاسخ آن را به شما ارائه دهد.

ذکر این نکته لازم است که گوگل نیز قدم های بلندی را در حوزه تشخیص گفتار برداشته است و بیش از یک سال است که امکان کنترل گوشی های اندروید توسط فرمان های صوتی را بوسیله Voice Actions for Android فراهم آورده. حضور مایک کوهن -- یکی از بنیانگذاران کمپانی  Nuance Communications -- در رأس تیم تشخیص گفتار گوگل همراه با بسیاری از سرشناس ترین افراد این حوزه که گوگل به خود جذب نموده امید این کمپانی را برای رقابت با Siri تقویت می کند.

Google Voice Actions for Android

تصویر بالا: اجرای Voice Actions for Android گوگل بر روی گوشی های اندرویدی

البته شاید برای اپل نیز موفقیت در چنین حوزه ای بتواند مشوقی برای تولید یک موتور جستجوی اپلی باشد! آینده نشان خواهد داد که آیا اپل بدون حضور استیو جابز شجاعت آنرا دارد که پا در کفش گوگل کند؟



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا