گفتگوی وال استریت ژورنال با ریچارد یو - یکی از مدیران ارشد هواوی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/6/8        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : ریچارد یو Richard Yu ، مصاحبه Interview ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : با آنکه ممکن است شرکت هواوی برای بسیاری از مصرف‌کننده‌ها ناشناخته باشد، اما این شرکت چینی در سال‌های اخیر به تهدیدی برای شرکت سامسونگ الکترونیکس -- بزرگترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند -- تبدیل شده است.

مطابق گزارش IDC -- یکی از شرکت‌های تحلیلگر مطرح در بازار فناوری اطلاعات و مخابرات -- سهم بازار هواوی به عنوان سومین تولیدکننده گوشی هوشمند در جهان، از 4.3 درصد در سه ماهه دوم سال گذشته به 6.9 درصد در سه ماهه دوم سال 2014 رسیده است. این درحالی است که سهم سامسونگ در بازار از 32 درصد در سال گذشته به 25 درصد نزول کرده و اپل نیز با کاهش اندکی در سهم بازار مواجه شده است. در عین حال، هواوی در سه ماهه دوم سال جاری در زمینه فروش نیز نسبت به زمان مشابه سال گذشته، رشد 95 درصدی داشته است؛ در حالی که این میزان برای سامسونگ نسبت به زمان مشابه سال گذشته 3.9 درصد کاهش را نشان می‌دهد. به این ترتیب، تحلیلگران مسیر رشد شرکت هواوی را تهدیدی جدی برای سامسونگ می‌دانند، چراکه هر دو شرکت گوشی‌هایی با قیمت متنوع و مبتنی بر سیستم عامل اندروید تولید می‌کنند و بازارِ هدف آنها مشابه است.

Richard Yu

ریچارد یو -- رئیس گروه تجاری بازار مصرفی هواوی -- در حال معرفی اسمارت فون Ascend P7

در واقع با آنکه اندروید حدود 85 درصد از بازار سیستم عامل گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد و می‌توان گفت که انحصار بازار را در این زمینه در دست گرفته است، اما شرکت سامسونگ که مدت‌هاست روی سیستم عامل تایزن (Tizen) به عنوان جایگزینی برای اندروید کار می‌کند و این سیستم عامل را در تجهیزات پوشیدنی و تلویزیون خود استفاده کرده است، هنوز در کاربرد نسخه موفقی از آن در اسمارت‌فون‌ها به توفیقی دست نیافته است. به همین سبب، سامسونگ در جولای سال جاری (تیر ماه) عرضه عمومی اولین گوشی هوشمند مبتنی بر سیستم عامل تایزن -- موسوم به Samsung Z -- را در روسیه به تعویق انداخت. تأخیرهای پی‌در‌پی در عرضه این سیستم عامل به تردیدها در خصوص مشکلات سامسونگ در کاربرد آن دامن زده است. مطابق گزارش فوربس، سامسونگ در فوریه سال جاری میلادی (اسفند 1392) از مشتریان ساعت هوشمند خود -- موسوم به Gear 2 -- درخواست کرد که سیستم‌ عامل ساعت خود را از اندروید به تایزن تغییر دهند و به آنها قول داد که با این تغییر، در عین بهره‌مندی از اَپ‌های بیشتر عمر باتری بهتری نیز خواهند داشت.

اما هواوی ظاهراً قصد ندارد به کمپ رقیب خود بپیوندد و از تایزن در محصولاتش استفاده کند.

در همین خصوص، ریچارد یو -- رئیس گروه تجاری بازار مصرفی هواوی -- اخیرا در مصاحبه‌ای با وال استریت ژورنال --که در تاریخ 24 آگوست (2 شهریور) در سایت این روزنامه منتشر شده است -- درباره آینده صنعت گوشی‌های هوشمند و چگونگی رویارویی هواوی با رقبایی چون سامسونگ و اپل سخن گفته است که متن کامل آن در اینجا ارائه شده است.

وال ‌استریت‌ ژورنال (WSJ): چرا هواوی در گام اول تصمیم گرفت بجای تمرکز بر تجهیزات مخابراتی، تجهیزات مصرفی را به فروش رساند؟

ریچارد یو (Richard Yu): از حدود 10 تا 12 سال پیش، اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات موبایل، شبکه های موبایل نسل سوم را گسترش دادند. اما در آن زمان گوشی های نسل سوم هنوز بسیار گران بودند و اپراتورهای مذکور از هواوی خواستند که گوشی‌هایی سازگار با این تکنولوژی و با قیمت مناسب طراحی کند. از این رو ما گوشی‌هایی بدون عنوان تجاری (White label) را تولید کردیم که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات موبایل، نام خود را بر روی آن گوشی ها درج می‌کردند. پس از اینکه شرکت اپل گوشی هوشمند آیفون را وارد بازار کرد، اپراتورها از ما خواستند که گوشی‌های هوشمندی برایشان طراحی کنیم. در آن زمان، اچ تی‌سی و سامسونگ و چند شرکت دیگر، اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان اسمارت‌فون‌های مبتنی بر اندروید بودند.

محصولات ما کیفیت خوبی داشت و بعنوان یکی از تولیدکنندگان بدون عنوان تجاری باید با دیگر تولیدکنندگان بدون عنوان تجاری این عرصه که هزینه و کیفیت پایین‌تری داشتند رقابت می‌کردیم. اما این وضعیت اصلا برای ما خوب نبود چراکه نشان تجاری (Brand) و به تبع آن ارزش تجاری نداشتیم. در نتیجه تصمیم گرفتیم که از نشان تجاری خودمان استفاده کنیم.

WSJ: هواوی در بازار گوشی‌های هوشمند چگونه عمل می‌کند؟

یو: تولیدکنندگان بسیاری در زمینه گوشی هوشمند در بازار -- خصوصا در چین -- فعالیت دارند. بازار کلی این صنعت تثبیت شده است و برخی فروشندگان جهانی در حال حذف شدن هستند. با این حال اگرچه بسیاری از فروشندگان از فضای موجود رنج می‌برند، اما هواوی نه تنها در زمینه فروش محصولات و درآمد، بلکه در زمینه سودآوری نیز در حال رشد است. سال گذشته ما سومین تولیدکننده بزرگ در زمینه فروش بودیم و 52 میلیون گوشی هوشمند را به فروش رساندیم و در سال جاری نیز فروش بیش از 80 میلیون گوشی هوشمند را به عنوان هدف پیش روی خود قرار داده‌ایم.

WSJ: وجه تمایز هواوی و مزیت شما در چیست؟

یو: برندهای دیگری هستند که محصولات بسیار خوبی ارائه می‌کنند و برخی نیز از هواوی شناخته شده‌ترند. اما هواوی تأمین‌کننده تجهیزات مخابراتی است. ما در سراسر جهان تجهیزات ارتباطی شبکه اعم از شبکه‌های اینترنت پرسرعتِ (broadband networks) ثابت و سیار تولید می‌کنیم و از آنجا که فناوری آن را در اختیار داریم، می‌توانیم تجیهزات موبایلی بسازیم که هنگام ارتباط با شبکه بهتر عمل کنند. ما فکر می‌کنیم که می‌توانیم در قیاس با دیگر سازندگان گوشی، آخرین فناوری شبکه را پشتیبانی نماییم و این ارزشی است که می توانیم برای این بازار به ارمغان آوریم.

WSJ: هواوی در مورد نرم‌افزارهای گوشی های هوشمند چه کاری انجام داده است؟

یو: در این زمینه تجارب کاربران امری کلیدی است و ما منابع زیادی را صرف تحقیق و توسعه می‌کنیم. ما نرم‌افزار رابط کاربری (user interface) خود را بر روی اندروید طراحی کرده‌ایم. تیم نرم‌افزاری ما متشکل از حدود 2,000 نفر است و می‌توانیم سرمایه‌گذاری خود را در این تیم، سالانه 20 تا 30 درصد افزایش دهیم. برای ارائه خدمات بهتر با شرکت های نرم‌افزاری و اینترنتی مشارکت داشته‌ایم. در واقع این صنعت مدام در حال تغییر است و نمی‌توان همه کارها را به تنهایی انجام داد.

WSJ: برای بسیاری از تولیدکنندگان گوشی، اندروید تنها انتخاب است. از نظر شما این امر برای هواوی مسأله‌ساز است؟

یو: پاسخ به این سوال دشوار است. ما برای استفاده از سیستم عامل ویندوزفون تلاش کردیم اما متقاعد کردن مصرف کنندگان برای خرید گوشی‌هایی با سیستم عامل ویندوزفون دشوار بود و این مسأله برای ما منفعتی نداشت. ما برای دو سال روی این گوشی‌ها سرمایه‌گذاری و مبالغ بسیاری را در آن صرف کردیم. در نهایت تصمیم گرفتیم که عرضه گوشی با سیستم عامل ویندوز فون را به حالت تعلیق درآوریم. البته ما از این که اندروید تنها گزینه موجود است نگران هستیم اما انتخاب دیگری برای ما وجود ندارد و در عین حال تعامل خوبی با گوگل داریم.

WSJ: آیا تاکنون به استفاده از سیستم عامل تایزن --سیستم عامل متن باز شرکت سامسونگ -- اندیشیده‌اید؟

یو: ما هیچ برنامه‌ای برای استفاده از تایزن نداریم. برخی از اپراتورهای سرویس‌دهنده موبایل ما را به سمت طراحی گوشی‌هایی مبتنی بر سیستم عامل تایزن تشویق می‌کنند اما من به همه آنها جواب منفی داده‌ام. پیش از این ما تیمی برای تحقیق در زمینه تایزن داشتیم اما آن را منحل کردم. به نظر من تایزن شانسی برای موفقیت ندارد و در واقع حتی موفقیت ویندوز فون نیز دشوار است.

ما برنامه‌ای برای ایجاد سیستم عامل ویژه خودمان نیز نداریم، چرا که هرچند طراحی یک سیستم عامل جدید امری آسان است اما مسأله اصلی ایجاد اکوسیستمی حول آن است.

WSJ: گروه لنوو-- یکی دیگر از سازندگان چینی گوشی‌های هوشمند -- نیز در حال خریدن موتورولا موبیلیتی(Motorola Mobility) است. آیا هواوی برنامه‌ای برای خرید شرکت خاصی ندارد؟

یو: ممکن است لنوو با این کار بتواند سهمی از بازار را کسب کند، اما شرکت های مختلف رویکردهای متفاوتی دارند. ما برای خریدن شرکت‌های دیگر اشتیاق چندانی نداریم و بر روی تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کنیم. حضور در مقیاس‌های کلان‌تر می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها شود و این مسأله اهمیت بسیاری دارد؛ اما یقیناً مهمترین مسأله نیست. بدون سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه تحقیق و توسعه نمی‌توان محصولات بهتر با ارزش افزوده بیشتری را به مصرف‌کنندگان ارائه کرد.

WSJ: آیا برای فروش بیشتر تجهیزات موبایل به شرکت‌ها و مشتریان دولتی تلاش می‌کنید؟

یو: مشتریان سازمانی (enterprise) ما به تجهیزات موبایل نیاز دارند (هواوی به مشتریان شرکتی خود تجهیزاتی برای ایجاد شبکه خصوصی (private network) ارائه می‌دهد). این دسته از مشتریان به امنیت و بهره‌وری (efficiency) توجه دارند و برای تأمین تقاضای آنها، کسب و کار دستگاه‌های موبایل ما در تعامل با کسب و کار تجهیزات سازمانی ما است. اپل اخیرا از مشارکت با IBM خبر داده است و کسب و کار برنامه امنیتی Knox سامسونگ نیز به مشتریان سازمانی خدماتی را ارائه می‌دهد. این مسأله برای کسب و کار هواوی نیز‌ بسیار اهمیت دارد.