عرضه اپلیکیشن فوتو اسفی‌یر گوگل برای iOS

نمایش خبر

تاریخ : 1393/6/2        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوگل Google ، آی او اس iOS ، نقشه های گوگل Google Maps

واحد خبر mobile.ir :  شرکت گوگل در روز سه‌شنبه 19 آگوست 2014 (28 مرداد 1393) از عرضه اپلیکیشن جدید خود با نام "فوتو اسفی‌یر کمرا" (Photo Sphere Camera) برای iOS خبر داد. گوگل که در ابتدا همزمان با ارائه اندروید 4.2 (آبنبات ژله‌ای) معادل این برنامه را به عنوان یکی از فیچرهای برنامه دوربین در اختیار کاربران اندروید قرار داده بود، اینک تصمیم به گسترش آن به پلت‌فرم شرکت رقیب یعنی iOS گرفته تا دارندگان iPhone و iPad نیز از آن بهره‌مند شوند.

این اپلیکیشن امکان گرفتن عکس‌های 360 درجه -- موسوم به پانوراما -- را برای کاربران فراهم می‌کند. ساز‌و‌کار آن بدین شکل است که ابتدا کاربر در محل مورد نظر ایستاده و منظره‌یاب دوربین را با نقطه‌ای که روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود انطباق می‌دهد. سپس با حرکت دادن گوشی موجب ثبت عکس‌های متعدد و متوالی از تمام زوایای محل مذکور شده، که با به هم پیوستن این عکس‌ها تصویر پانورامای دلخواه به دست می‌آید.

Google Photo Sphere for iOS

البته قابلیت گرفتن عکس‌های 360 درجه پدیده جدیدی برای تلفن‌های همراه هوشمند به شمار نمی‌رود. با تنظیم دستگاه‌های مجهز به iOS روی حالت "Pano" می‌توان عکس‌های پانوراما گرفت. هم‌چنین اپلیکیشن‌هایی چون Sphere، 360 Panorama و برنامه جالب Cycloramic -- که بدون دخالت دست این کار را انجام می‌دهد -- نیز قبلا معرفی شده و کاربردی تقریباً مشابه اپلیکیشن حاضر داشته اند. اما چیزی که Photo Sphere Camera را از بقیه متمایز می‌کند آن است که در تصاویر پانورامای گرفته شده با این اپلیکیشن، نه تنها می‌توانید در راستای افقی دیدِ 360 درجه داشته باشید، بلکه قادر خواهید بود بالا و پایین محل مورد نظر را نیز در عکس پانوراما ثبت کنید؛ درست مثل کاری که در Google Street View می‌توان انجام داد.

این اپلیکیشن به صورت رایگان قابل دانلود بوده و متناسب با اندازه آیفون 5 بهینه‌سازی شده است. هرچند اگر کاربری بر روی آیفون 4 اس خود iOS7 را نصب کرده باشد، باز هم می‌تواند از این اپلیکیشن استفاده کند، اما این برنامه -- حداقل در حال حاضر -- با آیفون 4 سازگار نیست.

این اقدام اخیر برای گوگل از دو جهت حائز اهمیت است. اولا هدف گوگل از عرضه این اپلیکیشن برای iOS آن است که با جذب مخاطبان غیر اندرویدی به تکمیل هرچه بیشتر Google Maps کمک کند. چرا که کاربران Photo Sphere می‌توانند پس از گرفتن یک عکس 360 درجه، آن را در قسمت Views ( از زیر مجموعه‌های Google Maps) و یا شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر گوگل پلاس، فیس‌بوک یا توییتر منتشر کنند. به علاوه تعدادی از این عکس‌ها ممکن است در خود Google Maps به نمایش درآیند تا به قول ایوان راپوپورت (Evan Rapoport) -- مدیر تولید این اپلیکیشن -- افراد بتوانند «دنیا را به صورت مجازی سیاحت کنند.» ثانیا این حرکت گوگل حاکی از آن است که این کمپانی تمایل دارد ضریب نفوذ محصولاتش را در زمینه تصویربرداری افزایش داده و حداکثر کاربران ممکن را به استفاده از آنها ترغیب کند، حتی اگر برای رسیدن به این مهم مجبور شود برای پلتفرم شرکت رقیب برنامه طراحی کند.

Google Photo Sphere for iOS

به نظر می‌رسد گوگل عزمی جدی در گسترش امکانات تصویری خود دارد. بنابر گزارش‌های خبری در اوایل آگوست، این کمپانی قصد دارد امکانات تصویری پرطرفدار خود را از حصار شبکه اجتماعی نوپای گوگل پلاس خارج کرده و در اختیار عموم مخاطبین قرار دهد. هم‌چنین این شرکت در اکتبر سال گذشته به این امکانات چهره‌ای متفاوت بخشید. از جمله این تغییرات می‌توان به طراحی الگوریتم‌های جدیدی اشاره کرد که در نتیجه آن کاربران می‌توانند در میان انبوهی از عکس‌های موجود به جستجو بپردازند و از فایل‌های تصویری به شکل بهتری بک‌آپ بگیرند. به‌علاوه گوگل برنامه‌ای جدید به نام Auto Awesome Movie را ارائه کرده که نسخه‌ ویدیویی برنامه ویرایش عکس گوگل است و کاربران با استفاده از آن می‌توانند با ادغام کلیپ‌های تصویری به سرعت فیلم بسازند. این نرم‌افزار می‌تواند موسیقی پس‌زمینه و برخی از فیلترها را نیز به فیلم اضافه کند.

ویک گاندورتا (Vic Gundorta) مدیر وقت گوگل پلاس -- که حدود چهار ماه پیش از این سمت کناره‌گیری کرد -- اظهار کرده بود که این سرویس «سعی دارد انقلابی در عرصه تصویربرداری به پا کند.»



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا