سرویس پیام‌رسان هوشمند ایمیو رسماً به گوگل پیوست

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/5/17        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : پیام رسان Messenger ، ایمیو emu ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir :  گوگل برای توسعه قابلیت‌های خود در حوزه ارتباطات هوشمند، سرویس ارتباطی ایمیو (Emu) را خریداری کرد.

ارتباطات پیامکی ازجمله حوزه‌های مورد توجه شرکت‌ها است و نبرد آشکاری برای سیطره تجاری در آن جریان دارد. با آنکه گوگل خود از ابزارهایی چون Google Hangouts برای پیام‌رسانی و Google Now برای استفاده به عنوان دستیار صوتی هوشمند در اسمارت‌فون‌ها برخوردار است، اما خرید سرویس ایمیو می‌تواند در افزایش قدرت این شرکت در بازار رو به گسترش ارتباطات هوشمند ‌نقش ویژ‌ه‌ای را ایفا نماید. ایمیو -- که نام و نشان تجاری خود را از شترمرغ استرالیایی گرفته است* -- در حقیقت نوعی سرویس پیام‌رسان فوری (instant messaging client) است که در ادامه اپلیکشین اپل، تحت عنوان آی‌مسیج (iMessage) طراحی شده است. آی‌مسیج قابلیتی را به کاربران خود ارائه می‌کند که با کمک آن، فرد می‌تواند زمان‌های موجود در پیام‌ها را انتخاب و در برنامه زمانی خود ثبت کند و بر اساس آن تقویم کاری و شخصی خویش را آماده نماید. ایمیو نیز با همین مبنا شروع به کار نموده و البته توسعه قابل توجهی در آن داده است.

البته شباهت ایمیو با اپلیکشین‌هایی چون سیری (siri) یا آی‌مسیج چندان دور از ذهن نیست، چرا که گومی هافشتاینسون (Gummi Hafsteinsson) -- یکی از موسسین و مدیر عامل فعلی این شرکت -- پیشتر در گوگل و اپل بر روی پروژه‌های مشابه مشغول به کار بوده و سپس با تکیه بر همین دانش و تجربه، در طراحی ایمیو مشارکت کرده است. ایمیو با دارا بودن دستیار هوشمندی مانند سیری اپل، موفق شده است موقعیت خود را نسبت به دیگر انواع سرویس‌های پیام‌رسان متمایز سازد. این دستیار هوشمند قادر است بر اساس ارتباطات فرد با دیگران، به صورت خودکار برنامه‌های فردی را تنظیم کند و وظایف را زمان‌بندی نماید. به علاوه، این سرویس می‌تواند بر اساس میزان تکرار عناصر و محتواهای داده در پیام‌های شخصی، امور متفاوتی را در خصوص سبک زندگی، علایق و قرارهای فردی استخراج نماید و با کمک آنها به عنوان دستیار هوشمند عمل نماید. ایمیو برای ارائه چنین خدماتی از آگاهی مکانی، هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) استفاده می‌کند و در طیف وسیعی از موضوعات، راهنما و دستیار کاربران است. به طور مثال، با ذکر نام یک رستوران در پیام‌ها، اطلاعات و نقشه گوگل آن رستوران در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

Emu for iOS

اما نکته تاسف‌آور برای کاربران ایمیو آن است که این شرکت در تاریخ سه‌شنبه 5 آگوست 2014 (14 مرداد 1393)در سایت خود، ضمن اعلام شادمانه پیوستن به گوگل، از توقف تمامی خدمات در تاریخ 25 آگوست سال جاری ( 3 شهریور) خبر داده است:

«درست است! ما بسیار هیجان‌زده هستیم. اما برای تمرکز روی مراحل بعدی کار، باید به فعالیت‌ها پایان دهیم. به همین دلیل در 25 آگوست 2014 تمامی فعالیت‌های این اپلیکشین متوقف خواهد شد و دسترسی به آن از طریق اَپ‌استور امکان‌پذیر نخواهد بود. کاربرانی که از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند از آن تاریخ دیگر نمی‌توانند به ارسال، دریافت یا دانلود پیام‌ها اقدام کنند.»

Emu Joins Google

نکته قابل توجه در خصوص ایمیو، که می‌تواند مسیر ادغام آن با دیگر خدمات گوگل را آسان نماید، ظاهر اندرویدی و شباهت کلی فرآیند این محصول با دیگر محصولات گوگل است، هرچند گوگل هنوز در خصوص نحوه ادغام این سرویس با دیگر خدمات خود، به مانند جزئیات مالی این ادغام سکوت کرده است.


برای مطالعه:

* ایمیو (Emu) -- یا به عبارتی شترمرغ استرالیایی -- بزرگترین پرنده بومی استرالیا و دومین پرنده بلند قامت جهان (پس از Ostrich یا شترمرغ آفریقایی) محسوب می‌شود. قد ایمیو ممکن است به حدود 2 متر برسد. این پرنده -- که البته فاقد قدرت پریدن است -- می‌تواند با برداشتن گام‌هایی به بلندی 2.75 متر با سرعتی نزدیک به 50 کیلومتر در ساعت بدود.

Emu - شترمرغ استرالیایی