ورود اینتل به بازار اپلیکیشن‌های موبایل با یک پیام‌رسان متفاوت

نمایش خبر

تاریخ : 1393/4/4        نویسنده: نعمت الله کمال فر
برچسب‌ها : پاکت اواتارز Pocket Avatars ، اینتل Intel ، پیام رسان Messenger

واحد خبر mobile.ir : این روزها بازار اپلیکیشن‌های پیام رسان داغِ داغ است. کاربران علاقه زیادی به استفاده از آنها نشان داده و انبوهی از این نوع اپلیکیشن‌ها، از واتس‌اپ گرفته تا اسکایپ، وایبر، تانگو، لاین و ده‌ها نمونه دیگر ‌‌در این عرصه به رقابت با یکدیگر مشغولند. در عین حال بسیاری از کاربران این نرم‌افزارها را مشابه به هم، یکنواخت و خسته کننده میدانند. آیا شما هم چنین حسی دارید؟ اگر چنین است، بد نیست بدانید که بازیکن جدیدی اخیرا وارد این بازار شده و برگ برنده‌ای در دست دارد که معتقد است شرایط بازی را عوض خواهد نمود. این بازیکن جدید شرکت اینتل است (بله همان اینتل!).

اکثر افراد اینتل را با پردازنده‌هایش می‌شناسند و عمده درآمد این شرکت نیز از همین راه تامین می‌شود. اما مدیران آن سالهاست که با فعالیت در بازارهایی همچون تلویزیون، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و ابزارهای پوشیدنی هوشمند، سعی بر آن دارند این شرایط را تغییر دهند. بخش عمده این وظیفه به عهده واحد تحقیقات این شرکت است که با بهره‌گیری از گروه‌های مختلفی از محققین و دانشمندان، در شاخه‌های مختلف علوم و تکنولوژی به دنبال شناسایی و یا ایجاد موقعیت‌هایی خوب با امکان بهره برداری تجاری هستند. جدیدترین خروجی فعالیت‌های آنها به شکل غیر منتظره‌ای یک اپلیکیشن پیام رسان موبایل است با نام Pocket Avatars که در حال حاضر در فروشگاه‌های اپلیکیشن اپل و گوگل به صورت محدود برای چند کشور قابل دانلود و استفاده است.

Intel Pocket Avatars

مایکل بل (Michael Bell) نایب رئیس اینتل در گفتگو با cnet در خصوص عرضه این نرم‌افزار می‌گوید: «مردم واقعا نمی‌دانند ما چقدر کار نرم‌افزاری انجام می‌دهیم که در دستگاههای مبتنی بر تراشه‌های اینتل مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین فکر کردیم این یک راه عالی برای این است که بگوییم: هی، نگاه کنید ما چه کارهای جالبی انجام می‌دهیم.». او همچنین اضافه می‌کند که: «این یک حرکت نمایشی و تبلیغاتی نیست، اولین و آخرین بار هم نخواهد بود. ما این حرکت را خیلی جدی گرفته‌ایم و قصد داریم تعداد زیادی از کسب و کارهای این‌چنینی را امتحان کنیم.» 

اپلیکیشن Pocket Avatars علاوه بر قابلیت‌های استاندارد و معمول نرم‌افزارهای پیام رسان، این قابلیت خاص را دارد تا با استفاده از دوربین و میکروفون استاندارد دستگاه موبایل، حرکات و حالات چهره و سر و همچنین صدای شما را شناسایی نموده و با پیاده‌سازی آنها بر روی یک شخصیت انیمیشنی سه‌بعدی (که همان اواتار شماست) نتیجه را به صورت یک پیام ویدئویی برای دوستانتان ارسال نماید. پیش از اینکه بیشتر در مورد این اپلیکیشن توضیح دهیم، بد نیست اشاره کنیم که کلمه اواتار (avatar) در دنیای کامپیوتر به معنای تصویری از یک انسان، حیوان و یا یک شخصیت انیمیشنی‌ست که در یک محیط مجازی معرف شما بوده و یا به عبارت دیگر نقش نماد شما را ایفا می‌کند.

Intel Pocket Avatars

اپلیکیشن Pocket Avatars با استفاده از دوربین جلوی گوشی و با بهره‌گیری از یک تکنولوژی پردازش تصویر اختصاصی، حالات و حرکات چهره و سر را شناسایی و دنبال می‌نماید. این اپلیکیشن قادر به تشخیص 17 حالت مختلف چهره است از جمله: باز و بسته کردن چشم‌ها، لبخند زدن، چشمک زدن، خندیدن، اخم کردن، بالا یا پایین آوردن ابروها و زبان‌درازی کردن. با تشخیص حالات و احساسات از روی چهره کاربر و همچنین ردگیری حرکات سر و لب‌های او، آنها با صدای دریافتی از میکروفون گوشی ترکیب شده و بصورت بلادرنگ به اواتار انتخابی کاربر منتقل می‌گردند. کاربر همچنین می‌تواند از افکت‌های مختلف صوتی نیز برای تغییر و بامزه نمودن صدای خود استفاده کند.

نتیجه نهایی این عملیات، یک چهرۀ انیمیشنی سه‌بعدی است که با صدای شما صحبت نموده و حالات چهره شما را تقلید می‌نماید. حال چنانچه دوست شما Pocket Avatars را نصب کرده باشد، می‌تواند این پیام شما را از طریق آن دریافت نماید. اما حتی اگر مخاطب شما این اپلیکیشن را نداشته باشد نیز شما می‌توانید پیام انیمیشنی خود را از طریق یک پیام چندرسانه‌ای، پست الکترونیکی و یا شبکه‌های اجتماعی برای دوستانتان ارسال نمایید.

این اپلیکیشن هم برای Android و هم برای iOS به‌صورت کاملا رایگان عرضه شده است. در حال حاضر نیز حدود 45 اواتار مختلف، از شخصیت‌های مهم تاریخی و سیاسی گرفته تا شخصیت‌های محبوب انیمیشنی برای انتخاب وجود دارد که 20 تای آنها رایگان و بقیه هر کدام 1 دلار قیمت دارند. همچنین در خصوص استفاده‌های تبلیغاتی و نگرانی‌های مرتبط با حفظ حریم شخصی کاربران، مایکل بل تاکید می‌کند که: «ما هیچ داده‌ای را اعم از داده‌های شخصی، داده‌های ردگیری، و کلاً هیچ چیزی که بتوان از طریق آن شما را شناسایی نمود، ذخیره‌سازی نمی‌کنیم.»

Intel Pocket Avatars

معمولا فرایند ایجاد یک اپلیکیشن موبایل به این صورت است که یک ایده انتخاب گردیده، پرورانده شده، سپس عملیات طراحی الگوریتم و برنامه‌نویسی آن انجام می‌گردد. اما در مورد Pocket Avatars قضیه تا حدود زیادی متفاوت بوده است. قلب تپندۀ این اپلیکیشن و همان برگ برنده اینتل، الگوریتم پیشرفته بکار رفته در آن برای تشخیص و ردگیری بلادرنگ حالات چهره و سر است. این تکنولوژی مدت‌ها در لابراتوارهای اینتل در حال طراحی و توسعه بوده و اکنون به عنوان یک نمونه از کاربردهای ممکن آن، در Pocket Avatars بکار گرفته شده است. مایکل بل در این خصوص می‌گوید: «ریاضیاتی که در پشت صحنه این نرم‌افزار بکار رفته، وحشتناک است.» او همچنین اشاره می‌کند که: «تکنولوژی اصلی کاربردهای فراوانی دارد»، اما وقتی مصاحبه کننده از او سؤال می‌کند که اینتل چه نقشه‌ای برای این تکنولوژی نرم‌افزاری دارد، آقای بل از پاسخگویی امتناع می‌نماید.

به سختی می‌توان پیش‌بینی کرد که آیا این اپلیکیشن موفق و محبوب خواهد بود، یا اینکه به یکی دیگر از تجربه‌های ناموفق اینتل در بازارهای جدید تبدیل شده و به سرعت از چشم کاربران خواهد افتاد. اما به هر حال باید اشاره کرد که در نوع خودش اولین نمونه محسوب گردیده و حالات چهره را نیز با دقت و سرعت خوبی شناسایی می‌نماید. مایکل بل در مطلبی که برای معرفی Pocket Avatars در وبلاگ رسمی اینتل منتشر نموده است اشاره می‌کند که آنها در آینده نزدیک قصد ارتقای کارایی و قابلیت‌های این اپلیکیشن را دارند، از جمله افزوده شدن پیوستۀ اواتارهای جدید و همچنین بهبود تکنولوژی شناسایی و ردگیری چهره با افزودن امکان تشخیص حالت‌های جدید و امکان فعالیت در محدوده وسیع‌تری از محیط‌های نوری مختلف. بعلاوه قابلیت طراحی و شخصی سازی اواتارها توسط کاربران نیز برای این اپلیکیشن در دست توسعه است.

منبع : اینتل


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا