چرا آمازون دست به تولید گوشی جدید زد؟ گفتگوی نیویورک تایمز با جف بزوس مدیرعامل آمازون

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1393/4/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : جف بزوس Jeff Bezos ، Amazon Fire Phone ، آمازون Amazon

واحد خبر mobile.ir :  اندکی پس از معرفی نخستین گوشی آمازون به نام فایر‌فون که در روز چهارشنبه 18 جون 2014 (28 خرداد 1393) معرفی گردید، فرهاد منجو – روزنامه‌نگار نیویورک تایمز – مصاحبه ای را با جف بزوس – موسس و مدیر عامل آمازون – ترتیب داد که موضوع آن درباره این گوشی جدید و اهداف آمازون در تجارت گوشی‌های هوشمند بود.

روزنامه‌نگار نیویورک تایمز در متن ویرایش شده مصاحبه خود اظهار تأسف کرده که مکتوب نمودن مصاحبه‌اش با آقای بزوس، حق مطلب را در مورد خنده‌های پرنشاط ایشان در طول مصاحبه ادا نکند. در ادامه ترجمه این مصاحبه را می‌بینید.

سؤال- چرا اقدام به تولید گوشی کردید؟

جواب- روند توسعه محصولات ما همیشه به یک صورت شروع می‌‌شود. در ابتدای کار هرگز نمی‌گوییم: « ما باید محصول X را بسازیم. » بلکه می‌گوییم: « اگر قرار باشد محصول X را بسازیم، چه طور می‌توانیم تفاوت ایجاد کنیم؟ چه طور می‌توانیم آن را بهتر کنیم؟ » و متفاوت بودن کافی نیست. مهم آن است که پس از عبور از فیلتر توجه به مشتریان متفاوت باشد. بدون درنظر گرفتن این فیلتر، متفاوت بودن آسان است. اما محصول باید کارآمد باشد.

سؤال- اما فکر نمی‌کنید خیلی دیر وارد این بازار شده باشید؟

جواب- من فکر می‌کنم در سیر تکاملی گوشی‌های هوشمند، ما هنوز اول راه هستیم. نمی‌خواهم قبل از داشتن تمام حقایق قضاوت کنم، اما هنوز بر این باورم که این وسیله بدون سیم پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

اگر تنها پنج، شش، یا هفت سال به عقب برگردیم صحبت از شرکتهای دیگری نظیر نوکیا، بلکبری، و بقیه است که ایفاگر نقش هستند. در این عرصه وضعیت به سرعت تغییر می‌کند.

سؤال- از اینکه دیدم شما این بار به شدت بر سر قیمت رقابت نمی‌کنید غافلگیر شدم. قیمت این محصول شما در اصل همان قیمت گوشی‌های رقبای شماست.

جواب- خب، این گوشی به جای 16 گیگابایت، دارای 32 گیگابایت حافظه بوده که بسیار قابل توجه است. پس این حقیقت کوچک را فراموش نکن! همچنین این گوشی با سرویس پرایم (Prime) آمازون ارائه می‌شود. اعضای فعلی و جدید می‌توانند 12 ماه رایگان از این سرویس استفاده کنند.

اما این واقعا یک گوشی درجه یک است. ما سخت افزار‌ها و مواد گران قیمت بسیاری را در این گوشی گنجانده‌ایم.

سؤال- منظورتان این است که از تولید این گوشی سودی عایدتان نمی‌شود؟ وقتی تبلت‌های کیندل (Kindle) را عرضه کردید، گفتید قصد ندارید درآمد شما از راه خرید این دستگاه‌ها توسط مردم تامین شود، بلکه می‌خواهید درآمد‌تان حاصل استفاده مردم از دستگاه‌های شما باشد.

جواب- منظور من این است که ما رویکردمان را تغییر نداده‌ایم. نگرش ما به این مساله همه جانبه است.

من هنوز هم شاهد استفاده مردم از تبلت‌های کیندل نسل دوم هستم، مثلا وقتی به ساحل می‌روم. وای! تبلت کیندلی که شش سال از عمرش می‌گذرد! و ما نباید به این خاطر احساس بدی داشته باشیم. ما نباید آرزو کنیم که آنها روی تردمیل ارتقاء بدوند. من هم‌ترازی با مشتری را دوست دارم.

تولید گوشی 199 دلاری هم در راستای همان رویکرد است.

سؤال- مساله دیگری که کاملا واضح است این است که این گوشی شما را به سمت خریدکاملا مستقیم از آمازون سوق می‌دهد.

جواب- ما این قبیل کار‌ها را خیلی ساده می‌کنیم. که باید این چنین هم باشد. حدس بزنید چه اتفاقی افتاده است: یکی از کار‌هایی که مردم مایلند با گوشی‌های خود انجام دهند خرید کردن است، از آمازون یا در مجموع از سایت‌های دیگر. پس کمک به مردم در انجام خرید‌های خود، مقوله مهمی است که باید در هر گوشی هوشمندی در نظر گرفته شود.

اما این تنها قابلیت این گوشی نیست. این گوشی باید به خودی خود به عنوان یک گوشی فوق العاده مطرح شود. حتی مجبور است تماس تلفنی هم برقرار کند!

و برای ما از همه هیجان انگیزتر توسعه دهندگان طرف سوم هستند. اضافه کردن کار‌های سفارشی در فایرفلای (سامانه تشخیص تصویر گوشی فایرفون) آسان بوده و از این رو بسیار جالب خواهد بود که ببینیم توسعه دهندگان به چه ابتکاراتی دست می‌زنند.

سؤال- به نظر می‌رسد که خود شما هم اکنون از گوشی فایرفون استفاده می‌کنید. پیش از این از چه تلفن همراهی استفاده می‌کردید و استفاده از گوشی فعلی چه طور بوده است؟

جواب- خب از سامسونگ. و چیزی که متوجه آن شده ام این است که وقتی که دوباره به سراغ گوشی دیگری می‌روم، باز هم به دنبال ویژگی‌هایی می‌گردم که با ضریب اطمینان بالا در فایرفون عمل می‌کنند، به عنوان مثال اسکرول خودکار.

برای تیم طراحی ما، خلاقیت این‌گونه تعریف شده‌است: یک قدم به عقب نهادن و یافتن آن چیز‌هایی‌که در تکنولوژی ایده آل نیستند ولی ما طوری به وجودشان عادت کرده‌ایم که نمی‌توانیم بپذیریم که آنها هم ممکن است جای پیشرفت داشته باشند. به عنوان نمونه اسکرول کردن هیچ گاه زیاد جالب نبوده‌است. این قابلیتی است که اغلب با به کارگیری دو دست امکانپذیر است و شما مجبورید انگشتانتان را جلوی صفحه درگیر کنید.

به محض اینکه شما به اسکرول خودکار عادت می‌کنید، سعی می‌کنید آن را در دستگاه‌های دیگر هم انجام دهید- و این نشانه خوبیست.

سؤال- از کجا می‌توان فهمید که این گوشی مناسب است؟ معیار‌های سنجش شما کدامند؟

جواب- ما در راه‌اندازی یک پروژه و صبور بودن بعد از آن سابقه طولانی داریم. برای عرضه یک گوشی نظیر این بایستی با داشته‌های فراوان به میدان آمد. یکی از آنها اکوسیستم محتوایی گسترده است. دیگری خوشنامی ما برای حمایت از مشتری است. از این دست داشته‌ها زیاد در چنته داریم.

وظیفه ما اختراع کردن و صبور بودن است. بعد از آن کار‌ها خود به خود جلو می‌روند.

سؤال- آیا این خیلی ساده انگارانه است که فقط یک جنبه را در نظر بگیریم و مثلا بگوییم هدف از عرضه این گوشی فروش عضویت در سرویس پرایم بوده؟

جواب- بله خیلی ساده انگارانه است. اگر به میزان کار بی وقفه‌ای که در زمینه فروش عضویت در سرویس پرایم انجام دادیم نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که آن دشوارترین بخش از کار بوده است. اگر تعداد متخصصان در زمینه بینایی ماشین و کامپیوتر و مهندسان سخت‌افزار را در نظر بگیرید، صحبت سر هزاران نفر خواهد بود که در ساخت این گوشی مشارکت داشته‌اند.

حال، هریک از این‌ها موجب تقویت دیگری می‌شود. این گوشی عضویت در سرویس پرایم را آسان‌تر می‌کند و از طرفی پرایم بر روی این گوشی عالی ظاهر خواهد شد. البته این بدان معنا نیست که تعاملی بین این عناصر وجود ندارد. اما اگر گفته شود که عضویت در پرایم دلیل اصلی بوده است، بسیار ساده انگارانه خواهد بود.

سؤال- شما نموداری نشان دادید که در آن عضویت در پرایم به سرعت در حال افزایش بود. آیا این به دلیل محتوای رسانه‌ای شماست؟

جواب- من این طور فکر می‌کنم. البته نمی‌توان با اطمینان کامل گفت، ولی در ابتدای امر ما سامانه ویدیوی فوری پرایم (Prime Instant Video) را تنها با 5,000 ویدیو راه‌اندازی کردیم. مردم از آن استقبال کردند. هیچ کس نگفت : «افتضاحه، این که فقط 5,000 ویدیو داره.» آنها می‌گفتند : «من این سرویس را برای تحویل کالای سریع و نامحدود خریدم و حالا این سرویس ویدیویی جدید را بدون هیچ گونه هزینه اضافی دریافت کردم. معرکه است. » و هم اکنون تعداد ویدیو‌ها به 40,000 رسیده است، که شامل ویدیو‌های منحصر به فرد کمیاب و پرطرفدار هم می‌شود.

ما قادر هستیم افرادی را که برای اولین بار در پرایم عضو می‌شوند ردیابی کنیم و بفهمیم که آیا از طریق یک صفحه اینترنتی مربوط به خرید رایگان به اینجا هدایت شده اند، یا از یک صفحه راجع به سامانه ویدیوی فوری پرایم.

به مرور زمان آمار به سمت سامانه ویدیوی فوری پرایم گرایش پیدا می‌کند. تعدادی از مشتریان هستند که عضویتشان در پرایم به دلیل همین سامانه است، ولی می‌گویند: «من این سرویس تحویل کالای دو روزه رایگان را هم به دست آوردم.»

در مقابل گروه دیگری هم هستند که در ابتدا با تحویل کالای رایگان شروع می‌کنند. این گروه هنوز هم در اکثریت هستند و می‌گویند : «من می‌توانم این ویدیوی فوق العاده را داشته باشم.» همه این چیز‌ها باهم کار می‌کنند.