معرفی گوگل پلی

نمایش خبر

تاریخ : 1390/12/22
برچسب‌ها : گوگل پلی Google Play ، گوگل Google ، اندروید Android ، بازار اندروید Android Market

واحد خبر mobile.ir : سرگرمی در سیستم عامل‌های هوشمند جدید، جایگاه ویژه ای دارد و شرکت‌های مختلف از جمله اپل، مایکروسافت و گوگل نیز سعی دارند تا با ایجاد یک سیستم یکپارچه و منظم، تمام سرگرمی‌ها را در یک مرکز سرگرمی جمع کرده تا بتوانند راحتی بیشتری را برای کاربران فراهم آورند.

در این میان اپل را شاید بتوان اولین شرکتی دانست که در این زمینه اقدام کرد و با معرفی و توسعه iTunes و البته یکپارچه سازی آن با فروشگاه نرم افزاری App Store، سعی کرد نظم و سادگی را برای کاربران سیستم عامل iOS و Mac به ارمغان بیاورد. این اقدام چنان محبوبیتی پیدا نمود که شرکت‌های دیگر از جمله مایکروسافت، گوگل، بلک‌بری (ریسرچ این موشن) و حتی تولید کنندگانی چون نوکیا، سامسونگ و اچ تی سی را نیز در جهت ساخت روشی مشابه برای ترکیب و یکپارچه سازی تمام سرگرمی‌ها، ترغیب نمود.

این حرکت که ابتدا توسط اپل پایه گذاری شد، تحولی را در بخش سرگرمی سیستم عامل‌ها پدید آورد به طوری که بیشترین تأثیر آن را می‌توان در نرم افزار Zune مایکروسافت و یا اکنون Google Play مشاهده نمود که همگی تلاشی برای متمرکز سازی انواع سرگرمی‌ها از جمله موسیقی، فیلم، فروشگاه های نرم افزاری، کتاب و ... بوده است.

Google Play نام سیستمی مشابه است که توسط گوگل برای استفاده در ابزار های مبتنی بر آندروید طراحی و توسعه داده شده است. گوگل در توضیح این سیستم جدید چنین می‌گوید:

«سرگرمی قرار است لذت بخش باشد، اما گاهی اوقات به کار انداختن همه قسمت‌ها نتیجه کاملاً معکوسی را حاصل می‌کند. ایجاد هماهنگی بین کامپیوترها، همگام سازی‌های بی حد و مرز بین دستگاه های مختلف و تعداد بسیار زیادی سیم .....»

هدف گوگل از توسعه Google Play کاملاً از این جمله مشخص است، چرا که گوگل به دنبال ایجاد هماهنگی کامل بین دستگاه های قابل حمل آندرویدی بوده که با کمک آن شما نیازی به همگام سازی‌های طولانی و اتصالات سیمی آزار دهنده نخواهید داشت بلکه با وجود یک سیستم ابری مناسب، مانند Google Play، تمام این مشکلات قابل رفع خواهد بود.

طبق گفته گوگل در بلاگ رسمی این شرکت، Google Play مکانی است که تمام سرگرمی‌ها از جمله: موزیک‌ها، فیلم‌ها، کتاب‌ها، نرم افزار ها و .... در آن جمع آوری خواهند شد تا کاربران بتوانند در نهایت سادگی، از این محتویات در ابزارهای آندرویدی خود استفاده نمایند. خوشبختانه این سیستم همان طور که پیش‌تر گفته شد، تماماً بر پایه سرویس‌های ابری (Cloud Based Services) اجرا خواهد شد بنابراین کاربران هرگز نگران از دست دادن یا جابجا کردن این محتویات در ابزار های مبتنی بر آندروید نخواهند بود.

Google Play Apps   Google Play Store

تصویر بالا: طبق اعلام گوگل برنامه Android Market به Play Store ارتقاء می باید و برنامه های Videos ،Music و Books به ترتیب به Play Movies ،Play Music و Play Books ارتقاء خواهند یافت

البته در گذشته نیز این امکانات به صورت جداگانه برای کاربران سیستم عامل آندروید وجود داشته اما Google Play سعی در یکی کردن این فروشگاه ها داشته تا کاربران با سادگی بیشتری به جستجو در بخش مورد نظر بپردازند. Google Play در واقع یکی شدن Android Market، Google Music و eBook store است که هم اکنون در زیر یک نام و یک سیستم یکپارچه ابری با امکانات بیشتر به فعالیت ادامه خواهند داد.

Google Play Parts

نکته جالب در خصوص Google Play، هماهنگی بسیار عالی آن در ابزار های مختلف تحت آندروید است به طوری که اگر کاربری در تلفن آندرویدی خود از Google Play خرید کند، این خرید به طور خودکار در تبلت یا تلفن آندرویدی دیگر او نیز قابل دسترس خواهد بود. البته این هماهنگی و یکپارچه سازی Google Play به همین نقطه ختم نمی‌شود بلکه گوگل ادعا می‌کند تمام پیشرفت شما در هر یک از این یخش ها، در سرویس‌های ابری ذخیره می‌شود تا بین دستگاه های مختلف تحت آندروید قابل مشاهده باشد. با وجود چنین امکانی به طور مثال اگر شما کتابی را تا صفحه مشخصی در یکی از این ابزار ها بخوانید، در ابزارهای دیگر آندرویدی نیز شما قادر خواهید بود از همان صفحه مشخص به خواندن کتاب ادامه دهید.

البته طبق معمول بسیاری از این امکانات در کشور عزیزمان ایران قابل دسترسی نیست و به طور مثال Google Music و بخش اجاره فیلم، تنها در کشور های خاصی قابل دسترس خواهند بود اما دیگر قسمت‌های مربوط به فروشگاه نرم افزاری، در اکثر کشور ها قابل استفاده است.

برخی از امکانات و ویژگی‌های Google Play:

  1. قابلیت جستجو در میان میلیون‌ها موزیک و امکان ذخیره رایگان 20000 موزیک در فضای ابری
  2. امکان دانلود بیش از 450 هزار نرم افزار و بازی
  3. جستجو و خرید از بزرگترین مجموعه کتاب در جهان
  4. امکان اجاره هزاران فیلم با کیفیت HD

Google Play Home

Google Play اولین قدم در راه متمرکز سازی بخش‌های مختلف سرگرمی در دنیای سیستم عامل‌های هوشمند نیست و نمی توان آنرا در این زمینه بهترین نیز دانست. iTunes و Zune مدت‌ها پیش این قابلیت را با امکانات بیشتر بر روی سیستم عامل‌ها مختلف ایجاد کرده اند که در اکثر زمینه ها محتویات و اختیارات بیشتری را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند. یکی دیگر از نقاط ضعف Google Play، امکان استفاده از آن تنها در سیستم عامل آندروید است در حالی که iTunes و Zune به کاربر امکان دسترسی در سیستم عامل‌های همراه و دسکتاپ را می‌دهند که این موضوع نیز یک مزیت مهم تلقی می‌شود.

البته Google Play نیز امکانات بسیار جالبی را عرضه می‌کند که قطعا مهم‌ترین آن امکان ذخیره و ادامه پیشرفت در بخش‌های مختلف و همگام سازی بسیار خوب بین ابزار های آندروید است، که در دنیای امروز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. اما آیا اینکه Google Play می‌تواند در برابر رقیبان سرسخت و قدیمی خود پیروز شود، سؤالی است که در حال حاضر به هیچ وجه نمی‌توان جواب قطعی برای آن پیدا کرد و این موضوع بستگی زیادی به محبوبیت سیستم عامل آندروید در آینده و قدم‌های بعدی گوگل در این زمینه خواهد داشت.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا