گزارش Canalys از عرضه و درآمدزایی سازندگان چیپ‌ست در Q4 2023 -مدیاتک بالاتر از اپل در صدر

نمایش خبر

تاریخ : 1402/12/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، مدیاتک MediaTek ، کوالکام Qualcomm ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Canalys روز سه‌شنبه 5 مارچ 2024 (15 اسفند 1402)، گزارش خود را از وضعیت بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه پایانی سال 2023 منتشر کرد. لابه‌لای اطلاعات موجود در این گزارش، Canalys داده‌های مربوط به عرضه اسمارت‌فون بر مبنای چیپ‌ست‌های به کاررفته در ساخت آنها را نیز منتشر کرده است. طبق این اطلاعات، پرتیراژترین چیپ‌ست مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند طی سه‌ماهه اخیر مربوط به شرکت تایوانی مدیاتک بوده و پس از آن اپل در رتبه دوم می‌ایستد. اما اگر از تعداد صرف‌نظر کنیم و درآمد حاصل از فروش چیپ‌ست‌ها را ملاک ارزیابی قرار دهیم، آنگاه اپل با اختلاف زیاد نسبت به کوالکام در جایگاه نخست قرار می‌گیرد.

همان طور که گفته شد، تراشه‌های مدیاتک پرتیراژترین چیپ‌ست مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند طی سه‌ماهه چهارم سال 2023 بوده‌اند. داده‌های Canalys نشان می‌دهد طی فصل اخیر مدیاتک 117 میلیون چیپ‌ست را به کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون عرضه کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد رشد داشته است. جالب است بدانید سامسونگ بزرگ‌ترین شریک مدیاتک در این زمینه بوده و 22 درصد از چیپ‌ست‌های مدیاتک در ساخت اسمارت‌فون‌های سامسونگ به کار گرفته‌ شده است.

میزان عرضه و درآمد سازندگان چیپ‌ست‌های موبایلی در Q4 2023

پس از مدیاتک اپل قرار دارد. تیراژ چیپ‌ست‌های ساخت اپل در سه‌ماهه چهارم 2023 (که صرفا در تولید آیفون‌های این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد) بالغ بر 78 میلیون قطعه بوده و از رشد سالانه 7 درصدی حکایت می‌کند. کمپانی کوالکام نیز با اختلاف کمی نسبت به اپل، با عرضه 69 میلیون قطعه تراشه (که تنها یک درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته) در جایگاه سوم می‌ایستد. حجم عرضه چیپ‌ست‌های سامسونگ در فصل اخیر 13 میلیون بوده که نشان از افت سالانه 48 درصدی دارد. گوگل نیز تنها با عرضه سه میلیون تراشه و متحمل شدن افت سالانه 4 درصدی) در انتهای لیست جای می‌گیرد. البته این امر جای تعجب ندارد، زیرا چیپ‌ست‌های ساخت گوگل – موسوم به Tensor – صرفا در ساخت اسمارت‌فون‌های پیکسل به کار گرفته می‌شوند.

از لحاظ درآمد، اپل با کسب 87 میلیارد دلار (که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد رشد داشته) بالاترین حجم درآمدزایی از تولید چیپ‌ست را داشته است. کوالکام و مدیاتک نیز با کسب 30 و 23 میلیارد دلار از راه فروش چیپ‌ست، به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از آن خود کردند. البته با این تفاوت که درآمدزایی کوالکام 2 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده، اما درآمدزایی مدیاتک با رشد سالانه 22 درصدی همراه بوده است.

درآمد سامسونگ از عرضه چیپ‌ست با 44 درصد افت سالانه به 5 میلیارد دلار کاهش یافته است. با توجه به استقبال مناسب از Galaxy S24 و +S24 – که در برخی مناطق به Exynos 2400 مجهزند – و همچنین عرضه قریب‌الوقوع Galaxy A55 (مجهز به Exynos 1480)، رشد ملایمی برای سامسونگ در نیمه نخست سال جاری میلادی پیش‌بینی می‌شود. کمپانی گوگل نیز با کسب درآمدی بالغ بر 2 میلیارد دلار، موفق شد حجم درآمدزایی خود از راه تراشه را تا 22 درصد نسبت به سه‌ماهه چهارم 2022 افزایش دهد. ناگفته نماند، درآمد 2 میلیارد دلاری گوگل از چیپ‌ست، معادل بیش از یک سوم درآمد سامسونگ از این راه بوده و از این حیث، دستاورد بزرگی برای گوگل به حساب می‌آید.

میزان عرضه و درآمد سازندگان چیپ‌ست‌های موبایلی برحسب برندهای موبایل در Q4 2023

در ادامه، قصد داریم عملکرد دو کمپانی چینی سازنده تراشه یعنی Unisoc و های‌سیلیکون (زیرمجموعه هواوی) را زیر ذره‌بین قرار دهیم. طی سه‌ماهه چهارم سال 2023، کمپانی Unisoc چیزی معادل 27 میلیون قطعه چیپ‌ست را به شرکت‌های سازنده اسمارت‌فون عرضه کرده که این حجم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد رشد داشته و رتبه چهارم جهانی را برای Unisoc به ارمغان می‌آورد. درآمد حاصل از عرضه این تراشه‌ها نیز بالغ بر 3 میلیارد دلار گزارش شده که باز هم از رشد سالانه 24 درصدی خبر می‌دهد. گفتنی‌ست، نیمی از اسمارت‌فون‌هایی که در ساخت آنها از تراشه‌های Unisoc استفاده شده، به گوشی‌های کمپانی Transsion (شامل برندهای Infinix ،Tecno و iTel) مربوط می‌شود که عمدتا در بازارهای نوظهور محبوبیت دارند.

اگر بخواهیم در پایان سال 2023 به یک پدیده در عرضه چیپ‌ست اشاره کنیم، آن پدیده می‌تواند کمپانی های‌سیلیکون (از زیر مجموعه‌های هواوی) باشد. طی فصل اخیر، این شرکت چینی 7 میلیون قطعه چیپ‌ست را – که عمدتا در دیوایس‌های هواوی به کار رفته – عرضه کرده است. با توجه به اینکه های‌سیلیکون در سه‌ماهه چهارم سال 2022 هیچ چیپ‌ستی را برای استفاده در گوشی‌های هوشمند به تولید نرسانده بود، رشد عرضه چیپ‌ست‌های این شرکت بالغ بر 5,121 درصد خواهد بود. درآمد حاصل از فروش این تعداد چیپ‌ست نیز 7 میلیارد دلار اعلام شده که از این حیث، های‌سیلیکون پس از اپل، کوالکام و مدیاتک، در جایگاه چهارم دنیا می‌ایستد. جالب است بدانید، اگر بخواهیم رشد درآمدزایی های‌سیلیکون از این راه را محاسبه کنیم، به رقم عجیب 24,471 درصد می‌رسیم!

منبع : X


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا