زاکربرگ پس از کار با Vision Pro اپل: هدست Quest 3 ارزش خرید بالاتری دارد

نمایش خبر

تاریخ : 1402/11/28        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : اپل ویژن پرو Apple Vision Pro ، واقعیت ترکیبی Mixed Reality ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، متا Meta ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : مارک زاکربرگ، مدیر عامل مجموعه متا، در ویدئوی تازه‌ای در صفحه اینستاگرام خود با طرح ادعای برتری هدست Quest 3 متا در مقایسه با Vision Pro اپل به مباحث جاری پیرامون دستگاه‌های واقعیت ترکیبی دامن زده است. او در این مقایسه با اشاره به برخی ویژگی‌های کلیدی Quest 3 از جمله مقرون به صرفه بودن، راحتی و قابلیت غوطه‌وری فضایی در تجربه کاربری، بر مزیت‌های محصول شرکت خود و ارزش خرید بالاتر آن تأکید کرده است. امری که نشانه‌ای از جاه‌طلبی متا و مدیر عامل آن برای تسلط بر بازار واقعیت ترکیبی و به چالش کشیدن اپل در حوزه فناوری‌های پیشرفته ارزیابی شده است.

Quest 3 به عنوان جدیدترین هدست VR و MR متا حدود پنج ماه پیش و در پاییز 2023 با قیمت 499.99 دلار در نسخه 128 گیگابایتی وارد بازار شد. هدست واقعیت مجازی/افزوده Vision Pro اپل نیز که در ژوئن 2023 در کنفرانس توسعه‌دهندگان این شرکت معرفی شد، اخیرا با قیمت 3,499 دلار عرضه شده است.

زاکربرگ در این پست ویدئویی با اشاره به قیمت پایین Quest 3 که تقریباً یک هفتم Vision Pro اپل است، محصول شرکت خود را بسیار اقتصادی می‌داند. به گفته او، به غیر از تفاوت قیمت چشمگیر میان این دو محصول، Quest 3 قابلیت گذر تصویر یا passthrough را نیز با کیفیت بالا روی نمایشگرهای بزرگ ارائه می‌دهد و به این ترتیب کاربران می‌توانند امکاناتی در سطح Vision Pro اپل را با بهای بسیار کمتری در اختیار داشته باشد. مدیر عامل متا همچنین از وزن سبک Quest 3، و اختلاف 120 گرمی آن در مقایسه با Vision Pro، در کنار قدرت عملکرد بی‌سیم این هدست به عنوان مزیت‌های قابل توجهی یاد کرده است که حرکات کاربر را نامحدود می‌کند.

در کنار این موارد، مهم‌ترین نکته برتری Quest 3 بر هدست اپل از دید زاکربرگ، وضوح بصری و میدان دید وسیع‌تر این هدست در مقایسه با Vision Pro است. به گفته مدیر عامل متا، Quest 3 از کنترلرهای دقیق و امکان ردیابی پیشرفته حرکات دست بهره می‌برد و زاکربرگ دقت بالاتر قابلیت ردیابی دست موسوم به Direct Touch در این هدست را از جمله ویژگی‌های برجسته آن می‌داند. افزون بر این، کتابخانه گسترده‌ای از محتوا برای پلتفرم Quest در دسترس است که جذابیت آن را بیشتر می‌کند و طیف متنوعی از تجربیات (از بازی و سرگرمی تا محصولات چندرسانه‌ای) را به کاربران ارائه می دهد.

البته انتقاد زاکربرگ از مشخصات فنی فراتر است و به ملاحظات مرتبط با فلسفه طراحی محصول و پویایی‌های بازار می‌پردازد. او از تصمیم اپل برای به‌کارگیری نمایشگر با وضوح بالاتر 4K ستایش می‌کند، اما با موارد از بین‌برنده راحتی کاربران مخالف است. او همچنین از رویکرد مدل باز متا در فضای واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) دفاع می‌کند و اطمینان می‌دهد که تمام تلاش خود را برای تسلط این مدل بر بازار واقعیت ترکیبی خواهد کرد. زاکربرگ با تحلیل روندهای پیشین صنعت تخمین می‌زند که اگرچه اپل ممکن است در دسته‌بندی‌های خاص محصولات برتر جای گیرد، اما آینده واقعیت ترکیبی احتمالا به سود مدل باز متا خواهد بود. امری که به تسلط مایکروسافت در دوران رایانه‌های شخصی شباهت خواهد داشت.

البته مزایای سخت‌افزاری آشکار و اکوسیستم توسعه‌دهندگان هدست اپل چیزی است که زاکربرگ در ویدئوی خود به آن اشاره نمی‌کند. از نگاه کارشناسان، شاید هدست متا در حال حاضر جایگاه بالاتری نسبت به Vision Pro داشته باشد، اما به نظر می‌رسد بازی شرکت‌های بزرگ در زمینه محصولات واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی به تدریج رنگ جدی‌تری به خود می‌گیرد و باید دید برنده نهایی این میدان کیست.

منبع : Instagram


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا