گزارش آی دی سی از بازار گوشی های هوشمند - اپل، سامسونگ و نوکیا در صدر فروشندگان

نمایش خبر

تاریخ : 1390/5/15
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، نوکیا Nokia ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، بلک بری BlackBerry ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : بر اساس گزارشی که کمپانی IDC -- از تحلیلگران برجسته بازار فناوری اطلاعات و مخابرات -- در روز 4 آگوست 2011 (13 مرداد 1390) منتشر نمود کمپانی های اپل، سامسونگ و نوکیا در صدر فروشندگان گوشی های هوشمند قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش در سه ماهه دوم سال 2011 تعداد 106.5 میلیون گوشی هوشمند توسط کمپانی های گوناگون به فروش رسید که نسبت به فروش 64.4 میلیون گوشی هوشمند در سه ماهه مشابه سال 2010 رشدی 65.4 درصدی را نشان می دهد. همچنین کمپانی های اپل و سامسونگ توانستند در سه ماهه دوم سال 2011 گوی سبقت را از نوکیا -- رهبر قبلی بازار گوشی های هوشمند -- بگیرند و به ترتیب به مقام اول و دوم این بازار دست یابند.

IDC Smartphones 2Q 2011

تصویر بالا: سهم بازار پنج کمپانی برتر فروشنده گوشی های هوشمند در سه ماهه دوم سال 2011

اپل

کمپانی آمریکایی اپل موفقیت خود را مرهون عواملی چون گسترده نمودن شبکه توزیع این کمپانی (بیش از 200 اپراتور در بیش از 200 کشور جهان)، افزایش ظرفیت تولید و تقاضای بالا برای گوشی های هوشمند این کمپانی از طرف کاربران عادی و حرفه ای در کشورهای توسعه یافته و بازارهای نوظهور بوده است. بر اساس گزارش IDC اپل با فروش 20.3 میلیون گوشی هوشمند در سه ماهه دوم سال 2011 19.1 درصد از بازار را در اختیار داشته و رشدی 141.7 درصدی را نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

سامسونگ

کمپانی کره ای سامسونگ نیز با رشد فروش خارق العاده 380.6 درصدی در سه ماهه دوم سال 2011 نسبت به سه ماهه مشابه سال پیش توانست با فروش 17.3 میلیون گوشی هوشمند 16.2 درصد از بازار گوشی های هوشمند را به خود اختصاص دهد و در مکان دوم قرار گیرد. IDC به فروش موفقیت آمیز گوشی های Galaxy S سامسونگ به عنوان عامل موفقیت سامسونگ اشاره نموده است. البته فروش نسخه پیشرفته تر این گوشی ها یعنی گوشی های Galaxy S II را نیز که در 85 روز فروشی بالغ بر 5 میلیون داشته است (به اینجا مراجعه نمائید) باید از عوامل اصلی موفقیت سامسونگ تلقی نمود. بر اساس گزارش IDC فروش گوشی های مبتنی بر سیستم عامل بادای سامسونگ نیز رشد داشته در حالی که تقاضا برای گوشی های مبتنی بر ویندوز فون کاهش یافته است.

نوکیا

کمپانی فنلاندی نوکیا که پیش از این رتبه نخست بازار گوشی های هوشمند را در اختیار داشت در سه ماهه دوم سال 2011 با کاهشی 30.4 درصدی در فروش گوشی های هوشمند خود مواجه شد و با فروش 16.7 میلیون گوشی هوشمند در این سه ماهه و کسب 15.7 درصد از بازار با دو پله سقوط رتبه سوم را به خود اختصاص داد. هرچند نوکیا گوشی های جدیدی را که به نسخه 3 سیستم عامل سیمبیان مجهزند روانه بازار نمود اما این امر نتوانست مانع از گرایش مشتریان به گوشی های دیگر (خصوصاً گوشی های مجهز به سیستم عامل اندروید گوگل و iOS اپل گردد.) البته این را باید در نظر گرفت که نوکیا در حال حاضر مراحل گذار از سیستم عامل فرسوده سیمبیان به سیستم عامل مدرن ویندوز فون مایکروسافت را طی می کند و طرفداران نوکیا منتظر عرضه گوشی های هوشمند مجهز به ویندوز فون از سوی این کمپانی هستند. همچنین نخستین گوشی نوکیا مجهز به سیستم عامل MeeGo (گوشی N9) نیز از طرف این کمپانی معرفی شده و به زودی به بازار عرضه می شود. بنابراین دور از انتظار نیست که روند سقوط فروش گوشی های هوشمند نوکیا در آینده نزدیک متوقف شده و نوکیا بتواند به احیای خود بپردازد.

ریسرچ این موشن

کمپانی کانادایی ریسرچ این موشن -- سازنده گوشی های بلک بری -- نیز که زمانی در بازار مشتریان سازمانی و حرفه ای تقریباً یکه تازی می کرد اینک بخش گسترده ای از بازار اصلی خود را در دست گوشی های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید گوگل و گوشی های آیفون اپل می بیند. این کمپانی تعداد کمی گوشی جدید را در سال 2011 وارد بازار نمود و در سه ماهه دوم این سال با فروش 12.4 میلیون گوشی هوشمند 11.6 درصد از سهم بازار گوشی های هوشمند را به خود اختصاص داد. بدین ترتیب ریسرچ این موشن رشدی 10.7 درصدی را نسبت به سه ماهه دوم سال پیش تجربه نمود که این میزان رشد بسیار پائینتر از نرخ رشد اپل، سامسونگ، اچ تی سی و بسیاری از تولیدکنندگان دیگر بود.

اچ تی سی

کمپانی تایوانی اچ تی سی نیز در سه ماهه دوم سال 2011 با رشدی 165.9 درصدی هرچند نتوانست به اندازه سامسونگ ترقی نماید اما ارقام فروش خوبی را شاهد بود. اچ تی سی در این سه ماهه با فروش 11.7 میلیون گوشی هوشمند 11 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد. این کمپانی با عرضه چندین گوشی هوشمند جدید به بازار و با بهره گیری از فناوری های روز -- نظیر صفحات نمایش سه بعدی و گوشی های 4G -- برند خویش را بیش از پیش مطرح نمود. اچ تی سی در نظر دارد تا در سه ماهه سوم سال 13 میلیون گوشی هوشمند به فروش برساند تا به هدف فروش 50 میلیون گوشی در سال دست یابد.

کمپانی فروش در سه ماهه دوم 2011 (میلیون واحد) سهم بازار در سه ماهه دوم 2011 فروش در سه ماهه دوم 2010 (میلیون واحد) سهم بازار در سه ماهه دوم 2010 تغییر فروش سه ماهه دوم 2011/2010
1. اپل 20.3 19.1% 8.4 13.0% 141.7%
2. سامسونگ 17.3 16.2% 3.6 5.6%

380.6%

3. نوکیا 16.7 15.7% 24.0 37.3% 30.4%-
4. ریسرچ این موشن 12.4 11.6% 11.2 17.4% 10.7%
5. اچ تی سی 11.7 11.0% 4.4 6.8% 165.9%
دیگران 28.1 26.4% 12.8 19.9% 119.5%
مجموع 106.5 100.0% 64.4 100.0% 65.4%

جدول بالا: پنج کمپانی برتر فروشنده گوشی های هوشمند در سه ماهه دوم سال 2011

پیش بینی بازار تا پایان سال 2011

IDC پیش بینی نموده است که بازار گوشی های هوشمند تا پایان سال 2011 رشدی 55 درصدی را نسبت به سال 2010 شاهد باشد. بنا به گفته این کمپانی نیمه نخست سال رشدی قوی را در بازار گوشی های هوشمند نشان داده است. در نیمه دوم سال نیز شاهد مدل های شاخص و تجربه های کاربری تازه ای در بازار خواهیم بود. این عوامل سبب می شود که بازار گوشی های هوشمند نسبت به کل بازار گوشی ها جلودار بوده و و خط سیر صعودی خود را ادامه دهد. بنا به گفته کوین رستیوو -- از تحلیلگران ارشد IDC -- هیچ یک از کمپانی های یاد شده رهبر بلامنازع بازار گوشی های هوشمند نبوده و ممکن است رتبه بندی 5 کمپانی برتر این بازار به سادگی در آینده تغییر نماید.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا