آشنایی با Nokia HHRA501x و Nokia IS540.1 – گوشی‌های صنعتی نوکیا برای محیط‌های خشن و پرخطر

نمایش خبر

تاریخ : 1402/7/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، گوشی مقاوم Rugged Phone ، نوکیا Nokia
واحد خبر mobile.ir : نوکیا با روزهای اوج خود فاصله زیادی گرفته اما این برند هنوز هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. نوکیا روز پنجشنبه 28 سپتامبر 2023 (6 مهر 1402) از دو اسمارت‌فون صنعتی با طراحی مقاوم و بادوام پرده برداشت. این گوشی‌ها Nokia HHRA501x و Nokia IS540.1 نام داشته و با همکاری کمپانی آلمانی i.safe MOBILE Gmbh به تولید رسیده‌اند. گفتنی‌ست، این گوشی‌ها برای مشتریان شخصی نبوده و برای کارکنان شاغل در محیط‌های خشن و پرخطر طراحی شده‌اند. به گفته نوکیا، پرسنل تیم‌های امنیت عمومی و افرادی که در محیط‌های خشن نظیر معادن، بنادر، سکوهای نفتی یا کارخانه‌های مواد شیمیایی مشغول به کارند، از جمله کاربران هدف این دو گوشی محسوب می‌شوند.

ظاهر زمخت و بدنه ضخیم این دو اسمارت‌فون خود گویای آن است که با گوشی‌های ظریف و عامه‌پسندی سروکار نداریم. طبق ادعای شرکت سازنده، اسمارت‌فون‌های Nokia HHRA501x و Nokia IS540.1 تست‌های سنگینی را پشت سر گذاشته‌اند تا سازگاری لازم برای کاربری در محیط‌های خشن و پرخطر را به دست آورند؛ طبق ادعای نوکیا، کاربران شاغل در محیط‌های با ریسک انفجار (مثل معادن و سکوهای نفتی و گازی) می‌توانند با خیال راحت در محل کار خود از این گوشی‌ها استفاده کنند، زیرا این دو دیوایس تأییدیه‌های لازم برای سازگاری با این موقعیت‌ها را کسب کرده‌اند، از جمله ATEX (اروپا)، NEC500 (ایالات متحده)، IECEx (جهانی)، UKEX (بریتانیا) و JNIOSH (ژاپن).

به این ترتیب، استفاده از این دو گوشی برای کارکنان شاغل در محیط‌های با ریسک انفجار بالا (ATEX Zone 1) و یا محیط‌هایی که خطر انفجار با درجه کمتری وجود دارد (ATEX Zone 2)، حداقل روی کاغذ، برای این افراد مشکلی ایجاد نخواهد کرد. همچنین، نوکیا مدعی شده که Nokia HHRA501x و Nokia IS540.1 از تمام باندهای فرکانسی لازم پشتیبانی کرده و نیازهای ارتباطی محیط‌های مذکور را برطرف خواهند کرد. ناگفته نماند، این دو اسمارت‌فون بخشی از راه‌کار نوکیا برای رمزگذاری سرتاسری (end-to-end) در زیرساخت‌های بی‌سیم شخصی به شمار می‌روند.

اسمارت‌فون‌های Nokia HHRA501x و Nokia IS540.1، از پلتفرم فنی مشترکی بهره می‌برند. هر دو دیوایس مجهز به ارتباطات نسل پنجم بوده و علاوه بر پذیرش دو سیم‌کارت، از سیم‌کارت الکترونیکی یا eSIM نیز پشتیبانی می‌کند. ناگفته پیداست این محصولات با اخذ درجه حفاظت IP68 می‌توانند مقاومت بالایی را نسبت به آب و گردوخاک به نمایش بگذارند. گفتنی‌ست، شرکت سازنده هنوز مشخصات کامل این دو گوشی را اعلام نکرده و به ذکر برخی مشخصات Nokia IS540.1 بسنده کرده است. این گوشی از چیپ‌ست QCM6490 (محصول کوالکام) برخوردار است. شاید این تراشه برای شما ناآشنا باشد، اما ظاهراً عملکردی شبیه اسنپ‌دراگون 778 دارد. البته تراشه QCM6490 بیشتر در دیوایس‌های اینترنت اشیا استفاده می‌شود تا گوشی‌های هوشمند.

گوشی صنعتی Nokia IS540.1 نمایشگری 6 اینچی دارد که با شیشه مقاوم گوریلا گلس 3 محافظت می‌شود. 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی برای این گوشی در نظر گرفته شده است. باتری گوشی از نوع قابل تعویض بوده و ظرفیتی معادل 4,400 میلی‌آمپر ساعتی دارد. یک دوربین 48 مگاپیکسلی (مجهز به فوکوس خودکار) در پشت و یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی در جلو، مجموعه اپتیک این گوشی را تشکیل می‌دهند.

با توجه به اینکه Nokia IS540.1 یک گوشی صنعتی بوده و برای مشتری شخصی در نظر گرفته نشده، قیمت و زمان عرضه آن نیز از سوی نوکیا اعلام نشده است.

منبع : Nokia


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا