معرفی Nokia G42 5G - میان‌رده 250 یورویی HMD با پردازنده +Snapdragon 480 و امکان تعمیر آسان

نمایش خبر

تاریخ : 1402/4/7        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 480 پلاس 5 جی Snapdragon 480 Plus 5G ، Nokia G42 ، نوکیا Nokia
واحد خبر mobile.ir : مجموعه HMD صاحب‌امتیاز فنلاندی بخش موبایل شرکت نوکیا در روز چهارشنبه 28 ژوئن 2023 (7 خرداد 1402) از گوشی 5G جدیدی به نام Nokia G42 رونمایی کرده که امکانات نسبتاً راضی‌کننده‌ای را در این کلاس قیمتی ارائه می‌کند. در این خانواده عمدتاً با گوشی‌های ساده 4G مثل G11 ،Nokia G10 و G20 روبرو می‌شویم اما گه‌گاه نمونه‌های پیشرفته‌تری مثل Nokia G60 با صفحه‌نمایش 6.58 اینچی 120 هرتزی و پروسسور اسنپ‌دراگون 695 نیز در آن به بازار عرضه شده‌اند. Nokia G42 در مقایسه با G60 گوشی ساده‌تری‌ست اما مثل Nokia G22 بر تعمیر آسان قطعات مهمی مثل باتری، نمایشگر، پورت شارژ و کاور بخش پشتی متمرکز بوده و قطعات آن تا 5 سال در همکاری با سایت iFixit تأمین می‌شود.

تجربه قبلی نوکیا در این زمینه یعنی Nokia G22 که در اواخر فوریه گذشته معرفی شد با ارائه درجه بالایی از تعمیرپذیری، امکان تعویض آسان قطعات اصلی بدون نیاز به دانش فنی خاصی را فراهم کرده و قطعات و ابزارهای تعمیراتی آن نیز در همکاری با سایت iFixit تأمین می‌شد. شرایط در Nokia G42 نیز تقریباً با همین صورت است و در صورت آسیب رسیدن به هریک از قطعات مهم گوشی شامل صفحه‌نمایش، باتری، پورت شارژینگ و کاور بخش پشتی می‌توان این قطعات و ابزارهای لازم برای دسترسی به آن‌ها را به‌گفته آدم فرگوسن (Adam Ferguson) مسئول بخش بازاریابی محصولات در شرکت HMD برای 5 سال از iFixit تأمین کرد.

G42 همانطور که از نام مشخص است امکانات بیش‌تری را نسبت به G22‌ ارائه می‌کند که در صدر آن‌ها باید به پشتیبانی از شبکه 5G به‌لطف پروسسور +Snapdragon 480 اشاره کرد. این گوشی که با اندروید 13 ارائه می‌شود دو آپدیت نرم‌افزاری عمده دیگر اندروید را دریافت خواهد کرد و به‌روزرسانی‌های امنیتی نیز تا سه سال برای آن ارائه می‌شود.

طراحی گوشی چندان از G22 دور نیست و محوطه مستطیلی دوربین‌های بخش پشتی و ناچ قطره‌ای بالای صفحه‌نمایش هر دو در این مدل نیز تکرار شده‌اند. دورتادور صفحه‌نمایش حاشیه‌های ضخیمی دیده می‌شود و لبه‌های کاور بخش پشتی کمی خمیده طراحی شده‌اند. این گوشی 194 گرمی از طول و عرض به‌ترتیب 165 و 75.8 میلی‌متری برخوردار است و کمی بیش از 8.5 میلی‌متر ضخامت دارد. جنس بدنه به‌طور کامل پلاستیکی‌ست و هر دو رنگ مشکی و ارغوانی آن مطابق تصاویر، مات و مقاوم در برابر جذب اثرات انگشت طراحی شده‌اند. شاخص IP52 اعلام شده برای این مدل، آن را فقط در برابر پاشیده شدن ملایم قطرات آب محافظت می‌کند و نگفته پیداست که غوطه‌وری یک مدل ارزان‌قیمت در آب آن هم از نوع جدا شونده و تعمیرپذیر منطقی و امکان‌پذیر نیست. کاور بخش پشتی به‌صورت جداشونده در نظر گرفته شده که این روزها تقریباً در هیچ گوشی دیگری (مگر از نوع گوشی‌های مقاوم یا rugged phoneها) دیده نمی‌شود و در ساخت آن به‌گفته شرکت سازنده از 60 درصد پلاستیک بازیافتی استفاده شده است.

صفحه‌نمایش 6.56 اینچی گوشی همچنان از نوع LCD با وضوح نازل اچ‌دی پلاس (720×1612 پیکسل) در نظر گرفته شده که مثل G22 از نرخ رفرش حداکثر 90 هرتز بهره می‌برد. حاشیه ضخیم پیرامونی و بریدگی V شکل بخش بالای این صفحه‌نمایش به‌روشنی به رده قیمتی دستگاه اشاره دارند و نگفته پیداست که انتظار چندانی از آن در عمل نمی‌رود. از جمله دیگر مشخصات اعلام شده برای این پنل می‌توان به روشنایی متوسط 450 نیتی و پوشش محافظ منسوخ شده Gorilla Glass 3 اشاره کرد. دوربین سلفی به‌ظاهر 8 مگاپیکسلی بالای صفحه‌نمایش امکان تشخیص چهره ساده دو بعدی را نیز داشته و سنسور اثر انگشت نیز در کناره گوشی جای دارد.

دوربین اصلی یک 50 مگاپیکسلی f/1.8 مجهز به فوکوس خودکار و امکان برداشت صدای سه‌بعدی موسوم به OZO 3D است و ظاهراً در فیلم‌برداری نیز از وضوح 1080p فراتر نمی‌رود. دو واحد 2 مگاپیکسلی دیگر این قسمت (یکی برای برداشت عکس از فاصله بسیار نزدیک و دیگری برای محو کردن پس‌زمینه در عکس‌های پرتره) بیش‌تر جنبه تزئینی داشته و عملاً برای بیش‌تر نشان دادن تعداد دوربین‌ها به خریداران در نظر گرفته شده‌‌اند. یک فلش LED تنها عضو دیگر حاضر در این قسمت است.

Nokia G42 به‌عنوان یک تغییر مهم از پروسسور 12 نانومتری گم‌نام و ضعیف Unisoc T606 حاضر در G22‌ به چیپ‌ست 8 نانومتری +Snapdragon 480 مهاجرت کرده که به دو هسته A76 و شش هسته A55 همراه با گرافیک Adreno 619 منجهز شده است. رم گوشی 4 یا 6 گیگابایت است که اولی تا 2 گیگابایت و دومی حداکثر تا 5 گیگابایت دیگر با استفاده از حافظه داخلی قابل افزایش خواهد بود. حافظه داخلی گوشی 128 گیگابایت است که امکان ارتقاء آن تا 1 ترابایت دیگر از طریق درگاه microSD‌ وجود دارد. ظرفیت باتری این مدل 5 هزار میلی آمپر ساعت که تغییری نسبت به قبل نکرده و شارژر 20 واتی پیشین نیز به‌قرار خود باقی‌ست. وای‌فای 5، جک 3.5 میلی‌متری هدست، مسیریاب‌های ماهواره‌ای تک فرکانس و بلوتوث 5.1 برخی از گزینه‌های ارتباطی این گوشی را تشکیل می‌دهند.

Nokia G42 با قیمت 249 یورو یا 199 پوند برای نسخه 6GB/128GB به بازارهای اروپایی عرض می‌شود و در این میان قیمت قطعات جانبی آن نیز بدین‌ترتیب اعلام شده است: صفحه‌نمایش 50 یورو (45 پوند)، باتری 25 یورو (23 پوند) و پورت شارژ 20 یورو (19 پوند)

منبع : Nokia


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا