گزارش کانالیز از بازار گوشی‌های هوشمند آمریکای شمالی - بهترین سه‌ماهه اول برای اپل، بدترین برای سامسونگ!

نمایش خبر

تاریخ : 1402/3/24        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، نوکیا Nokia ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، موتورولا Motorola ، گوگل Google ، وان پلاس OnePlus
واحد خبر mobile.ir : مجموعه تحقیقاتی کانالیز در گزارش تازه‌ای به بررسی بازار گوشی‌های هوشمند منطقه آمریکای شمالی پرداخته است؛ در این بازار به‌دلیل تسلط سنتی برندهای اپل و سامسونگ و ویژگی‌های منحصر به‌فرد خریداران با شرایط ویژه‌ای نسبت به اغلب دیگر مناطق جهان روبرو می‌شویم و قیمت بالای گوشی‌ها و تمایل کاربران به تهیه مدل‌های پیشرفته‌تر از جمله ویژگی‌های اصلی این منطقه به‌حساب می‌آیند. مطابق گزارش کانالیز در سه‌ماهه اول سال 2023 میلادی در مجموع 34.6 میلیون گوشی هوشمند وارد بازار آمریکای شمالی شده که در مقایسه با زمان مشابه در سال قبل با افت 11.2 درصدی روبرو شده است. اپل و سامسونگ همچنان جایگاه بالای خود را در این بازار حفظ کرده‌اند.

کانالیز افت عرضه گوشی‌های هوشمند در بازار آمریکای شمالی را به شرایط چالش‌برانگیز اقتصادی و تورم در این بازار نسبت می‌دهد که به کاهش تقاضا و خرید کم‌تر منجر شده است. این افت بیش از همه در رده ارزان‌قیمت (کم‌تر 200 دلار) رخ داده و با این‌که هنوز در رده فوق پیشرفته و اصطلاحاً پریمیوم (با قیمت 800 دلار و بالاتر) با رشد پایداری روبرو می‌شویم اما این رشد هنوز در سطحی نیست که افت اشاره شده را پوشش دهد. قیمت فروش متوسط (ASP) در بازار آمریکا در این نوبت با رشد فوق‌العاده‌ای همراه شده و از 671 دلار در سال قبل به رقم بی‌سابقه 790 دلار رسیده است.

میزان عرضه گوشی‌های هوشمند به آمریکای شمالی از سه‌ماهه اول 2020 تا سه‌ماهه اول 2023

طبق انتظار اپل در جایگاه نخست برترین عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اول سال 2023 در منطقه آمریکای شمالی جای دارد؛ این شرکت با ثبت بهترین سه‌ماهه اول خود با رکوردی فوق‌العاده، 59 درصد از این بازار را در اختیار داشته و عرضه آیفون‌های این شرکت با رشد 8 درصدی نسبت به سال قبل روبرو شده‌اند. سامسونگ اما با وجود حفظ مقام دومی، بدترین نتیجه این شرکت در بین سه‌ماهه‌های اول را ثبت کرده و با افتی 25 درصدی نسبت به Q1 2022 تنها به 23 درصد از این بازار اکتفا کرده است. با نگاهی به این همین دو آمار شرایط دو قطبی خاص بازار آمریکا نمایان می‌شود چرا که برندهای اول و دوم به‌تنهایی 82 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند آمریکا را در اختیار داشته و سایر برندها شانس خود را برای 18 درصد باقی‌مانده آزمایش می‌کنند.

میزان عرضه و سهم بازار شرکت‌های ارائه‌کننده گوشی‌های هوشمند به بازار آمریکای شمالی در سه‌ماهه اول 2023

جایگاه‌های سوم تا پنجم این لیست به‌ترتیب به موتورولا با سهم 7 درصدی، گوگل با سهم 4 درصدی و TCL با سهم 3 درصدی تعلق دارد که به‌جز گوگل با رشد 20 درصدی دو برند دیگر با افت شدیدی (40 درصد برای موتورولا و 13 درصد برای TCL) روبرو شده‌اند. کانالیز جایگاه‌های ششم و هفتم این لیست را نیز به برندهای وان‌پلاس و نوکیا اختصاص داده که هریک 1 درصد از این بازار را در اختیار داشته و به تلاش‌های گسترده‌ای برای حضور در جمع پنج برند برتر مشغولند.

لیندزی آپتون (Lindsey Upton) از تحلیلگران کانالیز موفقیت اپل در این بازار را به استحکام مدل‌های سری Pro این شرکت و دست‌نخورده باقی‌ماندن تمایل کاربران برای هرینه کردن در رده پیشرفته این بازار مرتبط دانسته و می‌افزاید: «هفت مدل آیفون به [لیست] 10 گوشی برتر بازار راه پیدا کرده‌اند؛ جایی‌که آیفون پرو و پرو مکس 45 درصد از عرضه‌ها را به‌خود اختصاص داده‌اند. به‌لطف اپل و سامسونگ بخش 800 دلار و بالاتر بازار با رشد سالیانه 32.9 درصدی روبرو شد که در تضاد کامل با مارکتی که در غیر این‌صورت تاریک و افسرده است قرار می‌گیرد. با وجود این دو قطبی در بازار پیشرفته، رقبا هنوز با دستگاه‌های پریمیومی که به‌خصوص با ویژگی‌های اضافه‌ای مثل تلفیق در اکوسیستم، اتصال متقابل، اعتمادپذیری برند و بهبود امنیت، متمایز شده‌اند در تلاش برای نفوذ در این رده هستند. با این حال موفقیت در این رده در شرایطی که اپراتورها هنوز روی برندهای معدودی برای ارائه دستگاه به مشتریان متمرکزند در گرو روابط قوی با اپراتورهاست.»

Apple iPhone 14 Pro

آپتون سال آینده را برای هر دو برند اپل و سامسونگ سال پر چالشی توصیف می‌کند چرا که با وجود پیشرو بودن این دو شرکت، هیچ‌یک از آن‌ها از روند رو به رشد تضعیف تقاضا در تمامی رده‌های بازار برکنار نخواهند بود. مطابق جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی کانالیز در می 2023 بازار آمریکای شمالی در سال جاری میلادی با 5.4 درصد کاهش روبرو می‌شود که جدا از گوشی‌های ارزان‌قیمت (200 دلار و پایین‌تر)، شامل گوشی‌های پیشرفته (600 دلار و بالاتر) نیز می‌شود که برای اولین بار از سال 2020 تاکنون 3.5 درصد کاهش عرضه را تجربه خواهند کرد.

Runar Bjørhovde دیگر تحلیلگر کانالیز حضور گوگل در بین رقبای سطح بالا را شایسته توجه بیش‌تر می‌بیند: «گوگل پس از معرفی سری پیکسل 7 به سه برند برتر نزدیک شده است. گوگل با تنها سه گوشی موجود در بازار، 4 درصد از سهم بازار را با 20 درصد رشد سالیانه تصاحب کرده [که] سریع‌ترین رشد در بین 5 برند برتر به‌حساب می‌آید.» Bjørhovde این موفقیت را مدیون درک پیغام قدرتمند اکوسیستم گوگل در بازار و افزایش قابل ملاحظه علاقه به گوگل بعد از اطلاعیه‌های جدید منتشر شده در رویداد Google I/O در زمینه هوش مصنوعی مولد (Generative AI) و سخت‌افزارهای این شرکت می‌داند. این تحلیلگر کانالیز ضمن مثبت ارزیابی کردن ارائه گوشی تاشوی پیکسل فولد به‌عنوان تأییدی بر قصد گوگل برای به‌چالش کشیدن iOS و استحکام سیستم‌عامل اندروید در فرم‌فاکتورهای مختلف از گسترش سبد کالای Pixel به‌خصوص در کلاس میانی Pixel 7a به‌عنوان الزامات حیاتی این مجموعه برای حفظ جنبش ایجاد شده در بازار یاد کرده است.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا