معرفی نسخه 3.1 سیستم عامل اندروید گوگل

نمایش خبر

تاریخ : 1390/2/22
برچسب‌ها : گوگل Google ، اندروید Android ، شانه عسل Honeycomb

واحد خبر mobile.ir : گوگل در نخستین روز کنفرانس Google I/O نسخه 3.1 سیستم عامل اندروید را که در اصل به روز شده نسخه 3.0 سیستم عامل اندروید (Honeycomb) است را معرفی و عرضه نمود. نسخه 3.1 اندروید نیز همانند نسخه 3.0 برای تبلت ها بهینه شده است.

البته در همین روز گوگل از برنامه آتی خود برای تلفیق نسخه های اندروید ویژه گوشی های هوشمند و تبلت ها با عرضه نسخه دیگری از اندروید -- ملقب به Ice Cream Sandwich -- در سه ماهه چهارم سال 2011 خبر داد.

تنها تبلتی که در حال حاضر قابلیت ارتقاء به نسخه 3.1 اندروید را دارد تبلت Xoom موتورولا مجهز به سرویس های 3G اپراتور آمریکایی وریزون است. گوگل در کنفرانس I/O به تمامی شرکت کنندگان در کنفرانس که تقریباً همه آنها جزو توسعه دهندگان نرم افزار بودند یک تبلت Galaxy Tab 10.1 سامسونگ هدیه داد و اعلام نمود که تبلت Galaxy Tab 10.1 نیز طی هفته های آینده به نسخه 3.1 سیستم عامل اندروید مجهز خواهد شد.

همچنین Honeycomb 3.1 در تابستان امسال برای Google TV نیز عرضه می شود و گوگل بازار اندروید (Android Market) را نیز برای برنامه های Google TV گسترش خواهد داد. سونی، سامسونگ، لاجیتک و ویزیو از جمله کمپانی هایی هستند که در تابستان امسال محصولات جدید مبتنی بر Google TV خود را به بازار عرضه می دارند.

نسخه 3.1 اندروید نسبت به نسخه 3.0 این سیستم عامل نه تنها از کارآیی بهینه ای برخوردار است بلکه ویژگی های کاملاً جدیدی نیز به آن اضافه شده است. در زیر این ویژگی ها را مورد بررسی قرار می دهیم:

اصلاح و بهبود واسط کاربری

از جمله مواردی که در واسط کاربری جدید مشاهده می شود بهبود ترانزیشن های بکار گرفته شده در کل سیستم و نیز در برنامه های از پیش نصب شده است. همچنین تغییراتی در رنگ ها، متون و چیدمان به چشم می خورد که کار با سیستم عامل را ساده تر می سازد. تمامی واسط کاربر به گونه ای یکسان به بازخورد صوتی تجهیز شده است تا کار با آن به ویژه برای برخی افراد دارای معلولیت ساده تر گردد. بخش تنظیمات سیستم نیز نمایش بهتری از حافظه داخلی مورد استفاده ارائه می دهد.

Android 3.1 home

تصویر بالا: صفحه خانگی اندروید 3.1

 ویجت های صفحه اصلی با قابلیت تغییر اندازه

کاربران می توانند ابعاد ویجت های صفحه اصلی را هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی تغییر دهند تا صفحه را برای خود سفارشی سازی نموده و محتویات نمایش داده شده در ویجت ها را بنا بر سلیقه خود کم یا زیاد نمایند.

Android 3.1 Resizable Widgets

تصویر بالا: ویجت های صفحه اصلی اندروید با قابلیت تغییر اندازه

امکان اتصال وسایل دیگر از طریق ارتباط USB

اندروید 3.1 اینک امکان اتصال وسایل جانبی و دیگر تجهیزات الکترونیکی را  از طریق ارتباط USB فراهم می آورد. به عنوان مثال کاربران می توانند صفحه کلید، ماوس، کنترلر بازی، کارت خوان، وسایل موسیقی، دوربین های دیجیتال و بسیاری از سخت افزارهای دیگر را به تبلت یا وسیله الکترونیکی مجهز به سیستم عامل اندروید 3.1 خود متصل نمایند. پلتفرم اندروید از سخت افزارهایی که برای اتصال از طریق ارتباط USB به وسایل مجهز به اندروید ساخته شده اند به خوبی پشتیبانی می نماید. با متصل نمودن این سخت افزارها به وسیله مجهز به اندروید، فریم ورک مربوطه به دنبال برنامه مرتبط با سخت افزار متصل شده می گردد تا آن را فراخوانی نماید. وسیله وصل شده نیز می تواند یک URL را برای دانلود نمودن برنامه مربوطه و نصب آن بر روی سیستم به کاربر نشان دهد. میزان پشتیبانی از USB در وسایل گوناگون مجهز به اندروید به اجزای وسیله بستگی داشته و توسط سازنده وسیله تعیین می گردد.

Android 3.1 Peripherals

تصویر بالا: اتصال یک کنترلر بازی به تبلت Xoom موتورولا

پشتیبانی از صفحه کلید و ماوس

کاربران اندروید 3.1 تقریباً می توانند هر صفحه کلید یا ماوسی را از طریق USB یا Bluetooth HID به وسیله مجهز به این سیستم عامل متصل نمایند. در اکثر موارد تنظیمات یا درایور خاصی مورد نیاز نیست و حتی امکان متصل نمودن چند وسیله به صورت همزمان به دستگاه وجود خواهد داشت. پشتیبانی از چرخ اسکرول (Scroll Wheel) و امکان متصل نمودن وسایل دیگر نظیر Trackball ها نیز فراهم شده است.

پشتیبانی از جوی استیک، گیم پد و کنترلرهای بازی

با اضافه شدن قابلیت پشتیبانی از اتصال جوی استیک ها و گیم پد های کامپیوترهای خانگی به وسایل مجهز به اندروید 3.1 از طریق USB یا Bluetooth HID، پلتفرم اندروید بیش از پیش برای کاربران علاقه مند به بازی جذاب خواهد شد. به عنوان مثال امکان اتصال کنترلرهای بازی پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 از طریق USB (نه از طریق بلوتوث) و امکان اتصال گیم پد های Logitech Dual Action و بسیاری از موارد مشابه به تبلت ها یا دیگر وسایل الکترونیکی مجهز به اندروید 3.1 فراهم شده است.

بهبود نرم افزارها

تعدادی از نرم افزارهای استاندارد نصب شده بر روی نسخه 3.1 اندروید -- نظیر مرورگر وب، گالری، تقویم، ایمیل و دفترچه تلفن -- بهبود یافته اند. پشتیبانی از ویدیوهای HTML5 در مرورگر، سهولت بیشتر در استفاده از تقویم و ایمیل و امکان جستجوی تمام متن در دفترچه تلفن و پشتیبانی از پروتکل انتقال تصویر (PTP) در گالری به منظور امکان ارسال عکس ها از دوربین از طریق USB تنها برخی از ویژگی های جدید نرم افزارهای استاندارد نصب شده بر روی نسخه 3.1 اندروید است.

تنظیمات HTTP Proxy

کاربران می توانند برای هر Access Point وای فای اتصال یافته، پروکسی HTTP را تنظیم نموده و hostname، پورت و Bypass Subdomain ها را تعیین نمایند. این تنظیمات پروکسی هنگام اتصال Access Point های وای فای به وسیله مرورگر مورد استفاده قرار گرفته و بصورت اختیاری توسط برنامه ها نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. با به روز رسانی و ریست نمودن سیستم، از تنظیمات پروکسی و IP نسخه پشتیبان تهیه شده و بدون نیاز به تنظیم مجدد می توان آنها را به کار گرفت.

بهبودها از دید توسعه دهندگان برنامه ها

پلتفرم اندروید 3.1 امکان استفاده از ویژگی های جدید نظیر اتصال USB، قابلیت تغییر اندازه ویجت ها، اتصال دوربین و ... را برای توسعه دهندگان برنامه ها فراهم آورده و واسط های برنامه نویسی یا به عبارتی API های مربوطه را در اختیار آنها قرار می دهد. پلتفرم اندروید 3.1 بصورت یک کامپوننت قابل دانلود نمودن برای کیت توسعه نرم افزار اندروید (Android SDK) ارائه شده است.

----------

به نظر می رسد با عرضه این نسخه از سیستم عامل اندروید، گوگل و هم پیمانان این کمپانی یک گام رو به جلوی دیگر در کاستن از یکه تازی اپل در بازار تبلت ها بر خواهند داشت و تبلت های مبتنی بر سیستم عامل اندروید بیش از پیش می توانند با تبلت آی پد اپل رقابت نموده و مزایای رقابتی بیشتری را کسب نمایند. در هر حال تبلت های بسیار خوبی بر اساس بسترهای iOS و اندروید تاکنون به بازار عرضه شده و بسیاری نیز منتظر شگفتی سازی مایکروسافت و نوکیا در این بازار تازه رونق گرفته هستند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا