نوکیا کار بر روی ساخت گوشی های مبتنی بر ویندوز فون را آغاز نموده است

نمایش خبر

تاریخ : 1389/12/27
برچسب‌ها : نوکیا Nokia ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : استفن الاپ مدیر عامل نوکیا در گفتگویی با خبرگزاری رویترز اعلام نمود که این کمپانی کار بر روی نخستین گوشی های هوشمند نوکیا که به ویندوز فون مجهز خواهند بود را آغاز نموده است.

استفن الاپ نزدیک به 40 روز پیش در نامه ای که در نوع خود کم نظیر بود کمپانی نوکیا را به مردی تشبیه نمود که بر روی یک سکوی نفتی مشتعل قرار گرفته و چاره ای جز انجام مخاطره و افکندن خود به اقیانوس ندارد. دو روز پس از انتشار این نامه نوکیا اعلام نمود که ویندوز فون را به عنوان بستر اصلی گوشی های هوشمند خود برگزیده است و نوکیا همکاری همه جانبه ای را با کمپانی مایکروسافت آغاز خواهد نمود (به اینجا مراجعه نمائید.)

استفن الاپ در گفتگو با رویترز همچنین اعلام نمود که نخستین گوشی مبتنی بر سیستم عامل ویندوز فون از سال 2012 به بازار عرضه می شود و امیدوار است تا پایان سال 2011 ساخت این گوشی به انجام برسد. او همچنین در مورد گمانه زنی هایی در ارتباط با اینکه مایکروسافت ممکن است سعی نماید تا نوکیا را بخرد اظهار نمود که خرید نوکیا توسط مایکروسافت ارمغانی جز دردسر تحقیقات ضد انحصار، آشفتگی های بزرگ و تأخیر را به همراه نخواهد داشت. البته بدیهیست که بلعیده شدن کمپانی نوکیا با نزدیک به 132 هزار پرسنل  توسط کمپانی مایکروسافت که نزدیک به 89 هزار پرسنل دارد (آمار سال 2010) بسیار دشوار و دور از ذهن خواهد بود و در صورت وقوع چنین رخدادی باید منتظر اخراج تعداد بسیار زیادی از نیروی کار نوکیا باشیم.

Elop and Ballmer

توافق میان نوکیا و مایکروسافت هنوز مراحل نهایی خود را طی نکرده و مطابق گفته مدیر عامل نوکیا این توافق احتمالاً طی چند ماه آینده نهایی می گردد.

پیش از اعلام توافق نوکیا با مایکروسافت کمپانی نوکیا به بررسی جوانب گوناگون عرضه گوشی های مبتنی بر سیستم عامل اندروید نیز پرداخته بود ولی نهایتاً توافق با مایکروسافت را برگزید. البته وب سایت خبری بیزینس ویک متعلق به کمپانی بلومبرگ مدتی پیش خبر از پرداخت بیش از یک میلیارد دلار توسط مایکروسافت به نوکیا در آینده به عنوان بخشی از توافق میان این دو کمپانی داده بود. همچنین نوکیا به ازای هر گوشی مجهز به ویندوز فون مبلغی را به مایکروسافت پرداخت خواهد نمود و به نظر می رسد هنوز تمامی مسائل پشت پرده این توافق فاش نشده است.

نوکیا  بیش از نیمی از درآمد خود را از فروش گوشی های ارزان قیمت که عمدتاً در بازارهای در حال ظهور رونق دارند کسب می کند و برخی تولید کنندگان چینی تهدیدی جدی برای این بازار به شمار می آیند. نوکیا همچنین هنوز توفیق چندانی در بازار ایالات متحده آمریکا نداشته است و در رقابت گوشی های هوشمند نیز کمپانی اپل و تولید کنندگان گوشی های مبتنی بر اندروید سهم عمده ای از بازار نوکیا را تصاحب کرده اند. تمامی این دلایل موجب گردید که نوکیا تحولی اساسی را در راهکار خود جستجو کند که نهایتاً به همکاری با مایکروسافت انجامید.

آنچه مسلم است این است که با عرضه گوشی های مبتنی بر سیستم عامل ویندوز فون توسط نوکیا، رقابت جذابتری را در بازار گوشی های هوشمند شاهد خواهیم بود.



ایسام