معرفی AirTag- ابزار جدید اپل برای ردیابی هوشمند

نمایش خبر

تاریخ : 1400/2/2        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : لوازم جانبی accessories ، باند فوق وسیع UWB ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز سه‌شنبه 20 آوریل سال جاری میلادی (31 فروردین 1400) در کنار معرفی طیف متنوعی از جدیدترین سخت‌افزارهای خود، به طور رسمی از دستگاه جدیدی موسوم به AirTag رونمایی کرد که نوعی ابزار ردیابی هوشمند به شمار می‌رود و به دارندگان دستگاه‌های این کمپانی برای یافتن اشیای گمشده از طریق اپلیکیشن Find My یاری می‌رساند. AirTag نوعی دستگاه کوچک و دایره‌ای شکل است که به وسایل شخصی مانند کیف پول، ساک دستی یا کلید متصل می‌شود و امکان جست‌وجوی آن‌ها را فراهم می‌سازد. مطابق اعلام شرکت آمریکایی، پیش‌سفارش این تگ‌ها از 23 آوریل آغاز می‌شود و به طور تکی 29 و در بسته‌های چهارتایی، 99 دلار قیمت خواهند داشت.

گمانه‌زنی‌ها درباره وجود چنین ابزاری از سوی اپل به حدود دو سال پیش و زمانی باز می‌گردد که این شرکت از نسخه بتای iOS 13 رونمایی کرد. نام AirTag هم کمی بعدتر و همزمان با معرفی iOS 13.2 مشخص شد. البته اپل سال گذشته و به اشتباه ویدئویی از این محصول در اکانت رسمی خود در یوتیوب منتشر و به این نام اشاره کرد.

این تگ‌ها از جنس فولاد ضدزنگ و صیقلی تولید شده‌اند که در بخش رویی آن، لوگوی شرکت اپل به چشم می‌خورد. گزینههای مختلفی برای اتصال به اشیا برای این ابزار در نظر گرفته شده تا کاربر بتواند آن‌ها را به وسائل گوناگون متصل سازد. به علاوه امکان سفارشی‌سازی بیشتر، از جمله استفاده از شکلک‌ها نیز برای آن‌ها وجود دارد.

AirTag به اپلیکیشن Find My اپل در آیفون‌های سری 11 و 12 متصل می‌شود که آخرین موقعیت مکانی شناخته‌شده ردیاب را روی نقشه نشان می‌دهد. اگر تگ متصل‌شده به شیء در محدوده بلوتوث باشد، می‌توان بلندگوی داخلی آن را با استفاده از آیفون یا Siri به صدا درآورد. در صورتی که AirTag نزدیک نباشد، می‌توان آن را با استفاده از ترکیبی از تراشه U1 داخلی و فناوری باند فوق وسیع یا Ultra Wideband ردیابی کرد. اپل این فرآیند را «یافتن دقیق» می‌نامد و در آن از ورودی‌های دوربین، ARKit، شتاب‌سنج و ژیروسکوپ استفاده می‌شود. به این ترتیب برنامه Find My (در کشورهای پشتیبانی‌کننده از این شبکه که باند فوق وسیع را محدود نکرده‌اند) می‌تواند با ترکیبی از صدا و فیدبک لرزشی و تصویری، کاربر را به سوی AirTag گمشده هدایت کند. به علاوه، اگر AirTag در فواصل دورتری قرار گرفته باشد، کاربر می‌تواند دستگاه را در «وضعیت گمشده» یا Lost Mode قرار دهد و از طریق شبکه برنامه Find My، دیگر دستگاه‌های مجاور را نیز برای پیدا کردن آن به یاری فرابخواند. همچنین AirTag از قابلیتی مشابه با گلکسی +SmartTag سامسونگ برخوردار است که می‌تواند به صورت امن و ناشناس از دیگر گوشی‌ها برای به‌روزرسانی موقعیت مکانی خود استفاده کند.

مطابق اعلام اپل، تگ‌های تولیدشده از فناوری بلوتوث کم‌مصرف نیز استفاده می‌کنند که طول عمر باتری استاندارد CR2032 آنها را به یک سال می‌رساند و پس از اتمام، امکان تعویض باتری از سوی کاربر وجود دارد. از سوی دیگر، به گفته غول کوپرتینوئی این AirTag در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است و با استاندارد IP67 سازگاری دارد. به این معنا که در صورت افتادن در دستشویی، احتمالا مشکلی برای تگ پیش نخواهد آمد. هرچند نمی‌توان مقاومت و دوامی همچون گوشی آیفون را از آن انتظار داشت.

اپل برای حفاظت از حفظ حریم خصوصی، ترتیبی داده است که داده‌های مربوط به موقعیت مکانی این تگ‌ها و سابقه آن‌ها به طور فیزیکی در داخل دستگاه ذخیره شود. به علاوه ارتباط از طریق شبکه Find My برای یافتن تگ به صورت سرتاسری رمزنگاری شده است. جالب آن که اگر فردی تگ گمشده شخص دیگری را پیدا کند، می‌تواند با استفاده از گوشی آیفون خود یا دیگر دستگاه‌های سازگار با NFC از طریق یک وب‌سایت با صاحب تگ تماس برقرار کند.

اپل در زمان عرضه تگ‌ها، طیف وسیعی از لوازم جانبی همچون حلقه پلی‌اورتان (Polyurethane Loop) در رنگ‌های سفید ، سرمه‌ای، زرد و نارنجی ( با قیمت29 دلار)، حلقه چرمی قهوه‌ای و قرمز (39 دلار) و حلقه‌هایی برای کلید در با رنگ قهوه‌ای، قرمز و آبی (35 دلار) را به مصرف‌کنندگان ارائه خواهد کرد. به علاوه همکاری مشترکی میان اپل و شرکت هرمس برای تولید AirTag Hermès صورت پذیرفته که به ارائه تگ‌های حکاکی‌شده و سفارشی، در کنار مجموعه متنوعی از لوازم جانبی چرمی خواهد انجامید.

کایان درنس (Kaiann Drance)، معاون بازاریابی جهانی آیفون در شرکت اپل، با اشاره به عرضه این محصول می‌گوید: « خوشحالیم که با معرفی AirTag و استفاده از شبکه Find My، این قابلیت جدید و خارق‌العاده را برای کاربران آیفون به ارمغان آورده‌ایم و به آنها کمک می‌کنیم که اشیای مهم خود در زندگی را ردیابی و پیدا کنند. AirTag با طراحی، تجربه بی‌نظیر پیدا کردن اشیا و ویژگی های امنیتی و حفظ حریم خصوصی داخلی، راهی دیگر برای استفاده از قدرت اکوسیستم اپل است و قابلیت‌های متنوع آیفون را ارتقاء می‌دهد.»

البته عرضه این محصول برای اپل خالی از چالش نبوده است؛ چرا که در کنار مباحث مربوط به حق ثبت و اشتباه این کمپانی در انتشار ویدیوی رسمی آن در یوتیوب، AirTag به عنوان نمونه‌ای از رفتار ضدرقابتی اپل پیش روی قانون‌گذاران ایالات متحده قرار گرفته است.

سال گذشته مدیران شرکت Tile که دستگاه و برنامهای کاربردی را برای یافتن اشیای گمشده تولید کرده‌اند، در برابر کمیته قضایی مجلس نمایندگان درباره AirTags نکاتی را مطرح کردند و تصمیم اپل را برای راه‌اندازی نسخه اختصاصی جست‌وجوی اشیا، به عنوان تلاش تازه غول آمریکایی برای برتری بر رقبا دانستند. به گفته آن‌ها دستگاه‌های اپل می‌توانند بدون درخواست مداوم برای کسب موافقت کاربر، در پس‌زمینه به ردیابی ادامه دهند. به علاوه ردیاب اپل به راحتی با برنامه Find My یکپارچه می‌شود، حال آن که دیگر تگ‌ها چنین امکانی نخواهند داشت.

پس از این بررسی‌های نظارتی‌، اپل در همایش توسعه‌دهندگان خود در ژوئن 2020 از گسترش دامنه برنامه Find My به شرکت‌های غیر اپلی خبر داد. با این حال گزارشی از واشنگتن پست نشان می‌دهد که دست دوستی اپل به سوی دیگران، چندان صادقانه نبوده و شرکت‌ها مجبور به امضای قرارداد عدم افشا می‌شوند. به علاوه گفته می‌شود که از استفاده هم‌زمان دستگاه‌های رقیب توسط مشتریان اپل ممانعت به عمل می‌آید.

اپل پیش از عرضه رسمی تگ‌ها، از راه‌اندازی برنامه Find My Network Accessory خبر داده بود که به طور رسمی درهای همکاری را برای دیگر تولیدکنندگان و متقاضیان دسترسی به اپلیکیشن Find My باز می‌کند. از میان نخستین پذیرندگان این برنامه می‌توان به دوچرخه‌های برقی S3 و X3 محصول VanMoof، ای‌یربادهای کاملا بی‌سیم Soundform محصولBelkin، در کنار یکی از رقیبان تگ‌ها یعنی ONE Spot محصول Chipolo اشاره کرد. البته شرکت Tile در میان شرکای جدید اپل جای ندارد؛ چرا که از طریق اپ iOS مخصوص به خود با مشتریان ارتباط مستقیمی دارد و نمی‌خواهد این برنامه را برای کاربرد اپ Find My کنار بگذارد.

در مجموع آنچه مسلم است، ورود اپل به بازار «جست‌وجوی چیزهای گمشده» به معنای حضور رقیبی قدرتمند برای شرکت‌هایی همچون Tile است که حتی با رویکرد باز ابرشرکت کوپرتینویی در زمینه برنامه‌هایی همچون Find My نیز از شدت آن کاسته نمی‌شود. کمپانی Tile در واکنش، از برنامه‌های خود برای ارائه ردیاب با باند فوق وسیع (UWB) اختصاصی سخن گفته که در سال جاری میلادی به مرحله تولید خواهد رسید. در واقع تمرکز اپل روی مزایای اکوسیستم خود برای عرضه محصولاتی همچون AirTag، چنین شرکت‌هایی را به تکیه بر مزایای رقابتی همچون تنوع بیشتر در شکل ظاهری دستگاه و پشتیبانی از چندین پلتفرم واداشته است.

پیش‌سفارش AirTag از روز جمعه 23 آوریل (3 اردیبهشت) و عرضه آن یک هفته بعد یعنی جمعه 30 آوریل (10 اردیبهشت) آغاز خواهد شد.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا