گزارش IDC از میزان عرضه تبلت در سه‌ماهه اول 2017 – افت سالیانه 8.5 درصدی

نمایش خبر

تاریخ : 1396/2/17        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، تبلت Tablet ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo

واحد خبر mobile.ir : موسسه IDC در روز پنجشنبه 4 می (14 اردیبهشت 1395) جدیدترین گزارش خود در رابطه با میزان عرضه تبلت‌ها به بازار در سه‌ماهه اول سال 2017 را منتشر کرد. در این گزارش به عرضه 36.2 میلیون تبلت در این فاصله زمانی اشاره شده که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته کاهش 8.5 درصدی را تجربه کرده است. مهاجرت تدریجی کاربران از تبلت‌های ساده به نمونه‌‌های جداشدنی و آنچه Detachable نامیده می‌شود یکی دیگر از محورهای مورد اشاره در این گزارش است که رد پای تمایل کاربران به تولید محتوا و Productivity را در این گذار می‌توان مشاهده کرد. سه‌ماهه اول سال جاری دهمین فصل پیاپی افت عرضه سالیانه تبلت به حساب می‌آید که این افت در فصول قبلی حتی دو رقمی بوده است.

IDC Tablet Market Report Q1 2017

بازار تبلت همانطور که پیش از این نیز توسط IDC تقسیم‌بندی شده است شامل دو دسته کاملا متفاوت با دو سمت و سوی مختلف است که در دسته اول تبلت‌های جداشدنی مجهز به کیبورد (detachable tablets) جای می‌گیرد که از لحاظ ظاهری و تا حدودی عملکردی به لپ‌تاپ‌ها و نوت‌بوک‌های معمول شباهت دارند. در این بازار در اکثر قسمت‌ها رشد مشخصی دیده می‌شود. دسته دوم به تبلت‌ها عادی و معمول (بدون امکان اضافه کردن کیبورد) تعلق دارد که به آنها slate tablets اطلاق می‌شود که پس از رسیدن به حداکثر میزان عرضه خود در سال 2014 اینک مدت‌‌هاست با شیب تندی در حال نزول و کاهش عرضه هستند.

رایان ریث (Ryan Reith)-- معاون برنامه IDC در بخش بررسی فصلی بازار جهانی ابزارهای موبایلی -- در این رابطه می‌گوید: «همانطور که اکثریت [افراد] از آن اطلاع دارند بازار تبلت با وجود تلاش‌های ناموفق [مرتبط با ارائه] محصول توسط دیگر شرکت‌های بزرگ در سال‌های قبل از آن، در سال 2010 با ارائه iPad اولیه شکل گرفت. نرخ رشدی که بازار تبلت از سال 2010 تا 2013 تجربه کرد با اکثر دیگر بازارهای دیوایس‌های مصرفی که پیش از این دیده بودیم متفاوت بود. به هر روی به دلائل متعددی مشخص شده است که کاربران برای تازه‌سازی این دیوایس‌ها یا در بعضی موارد خرید آنها به طور کلی، از اشتیاق کمتری بر خوردارند. ما این باور را دنبال می‌کنیم که عامل محرک اصلی برای این [رخداد]، افزایش وابستگی به اسمارت‌فون‌ها در کنار پیشرفت حداقلی فناوری و شکل ظاهری [تبلت‌ها] است.»

IDC Tablet Market Report Q1 2017

سهم بازار 5 فروشنده برتر تبلت به میلیون عدد در فاصله فصل اول سال 2016 تا فصل اول 2017

تقریبا در همین فاصله زمانی صعود و نزول تبلت‌ها، اتفاق دیگری نیز در این بازار رخ داد که در طی آن بازار کامپیوترهای شخصی بزرگ‌ترین افت این صنعت را از آغاز تا به امروز تجربه کرد و تنها در همین فصل جاری یعنی سه‌ماهه اول سال 2017 بار دیگر با رشدی ناچیز (که از سه‌ماهه اول سال 2012 بی‌سابقه بود) علائمی از حیات را از خود نشان داد.

در همین رابطه لین هوانگ (Linn Huang) – مدیرتحقیقات در بخش ابزارها و صفحه‌نمایش‌ها در موسسه IDC – عامل طولانی‌مدت تهدید کننده کل موجودیت بازار PC را در نحوه برخورد و تصمیم‌گیری بازار در مجادله مابین دیوایس‌های جداشدنی (detachable) و دیوایس‌های تبدیل‌شدنی (concertible) قلمداد کرده و ادامه می‌دهد: «تا به امروز عرضه [دیوایس‌های] جداشدنی به مراتب بیشتر از [دیوایس‌های] تبدیل‌شونده بوده است اما [سرعت] رشد اولی اندکی کند شده است. در نظرسنجی IDC برای دیوایس‌های محاسباتی شخصی کاربران آمریکایی در سال 2017 که در دو ماه گذشته در جریان بوده است،‌ دارندگان [دیوایس‌های] جداشدنی در مقایسه با دارندگان [دیوایس‌های] تبدیل‌شونده اندکی تمایل بیشتری نسبت به دستگاه خود داشته‌اند. به هرحال دارندگان هردوی [این دستگاه‌ها] بسیار بعید است که یک تبدیل‌شونده را در مقایسه با یک جداشونده توصیه کنند.»

IDC پیش‌بینی می‌کند که دیوایس‌های جداشونده همچنان از لحاظ تعداد دیوایس‌های عرضه شده به بازار در جایگاه بالاتری نسبت به دیوایس‌های تبدیل‌شونده قرار می‌گیرند اما این روند در طی زمان (هرچند کاملا به آرامی) به تفع تبدیل‌شونده‌ها تغییر جهت می‌دهد. تحرکت در بازار دیوایس‌های جداشونده طی تجربه سال‌های گذشته به میزان زیادی وابسته به ارائه دیوایس‌های مهم بوده و بازیگران اصلی و تأثیرگذار این رده همچون اپل و مایکروسافت هنوز نقش‌آفرینان اصلی خود برای سال 2017 را ارائه نکرده‌اند.

IDC Tablet Market Report Q1 2017

برندهای برتر عرضه کننده تبلت در سه ماهه اول سال 2017 در مقایسه با زمان مشابه در سال 2016

در ادامه پنج برند اصلی ارائه‌کننده تبلت به بازار در فاصله‌ زمانی سه‌ماهه اول سال 2017 را مرور می‌کنیم.

اپل

شرکت اپل با وجودی که هنوز در صدر ارائه‌کنندگان تبلت به بازار در Q1 2017 قرار دارد اما این شرکت با احتساب این سه‌ماهه، سیزدهمین فصل کاهش سالیانه عرضه تبلت را تجربه می‌کند. شرایط برای اپل اما از دیدگاه IDC با ارائه دیوایس‌های جداشدنی سری iPad Pro که در کل سال 2016 در سبد کالای این شرکت قرار داشت (همراه با نسخه کوچک‌تر و ارزان‌تر 9.7 اینچی آن که در همین سال عرضه شد)، رو به بهبود است. دیوایس‌هایی از این دست اپل را به صدر بازار در حال رشد تبلت‌های جداشدنی ارتقا داده و به گفته IDC، این شرکت با وجود استفاده از یک سیستم‌عامل موبایلی در حالی که اکثر رقبای آن از دیوایس‌های ویندوزی بهره می‌برند از شرایط مطلوبی برای حفظ رقابت در صدر این دسته برخوردار است. تعداد iPadهای ارائه شده به بازار از سوی اپل در Q1 2017 در حدود 8.9 میلیون عدد بود که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته با 13 درصد افت روبرو شده است. سهم بازار اپل نیز از این افت متأثر شده و از 25.9 درصد در سه‌ماهه اول سال 2016 اینک به 24.6 درصد رسیده است.

Apple iPad Pro 9.7

اپل iPad Pro 9.7

سامسونگ

سامسونگ نیز با افت سالیانه 1.1 درصدی عرضه تبلت به بازار روبرو شده است هرچند این افت از رقیب آمریکایی آن کمتر است. سامسونگ نیز همچون اپل در حال سوق دادن محصولات خود به سمت رده جداشدنی‌ها بوده و از همین روی در آخرین کنگره جهانی موبایل در بارسلون از سه محصول جدید در این رده پرده برداشت. سامسونگ در سال 2014 رده ویندوز را در این بیزینس ترک گفت اما بار دیگر با چند تبلت جداشدنی ویندوز 10 در حال نزدیک شدن مجدد به این بازار است. تعداد تبلت‌های عرضه شده توسط سامسونگ به بازار در سه‌ماهه اول سال 2017 نزدیک به 6 میلیون عدد بوده که تقریبا تغییری نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی نداشته اما سهم بازار آن با تنزل اکثر برندهای دیگر از 15.2 درصد به 16.5 درصد رسیده است.

Samsung Galaxy Book 12

سامسونگ Galaxy Book 12

هواوی

هواوی تنها برند از بین پتج شرکت برتر ارائه‌کننده تبلت در سه‌ماهه اول سال 2017 نام می‌گیرد که رشد مثبتی را در این بازار زمانی تجربه کرده است. هواوی نیز همچون سامسونگ به آهستگی در حال نزدیک شدن به بازار تبلت‌های جداشدنی ویندوزی بوده و با اینکه هنوز میزان جدیت هواوی برای هرچه نزدیک‌تر شدن به این رده مشخص نشده است اما نتایج این برند در فصل جاری و ترکیب تبلت‌های ویندوزی و اندرویدی در سبد کالای هواوی به موفقیت‌آمیز بودن این ایده اشاره دارد. هواوی در این سه‌ماهه 2.7 میلیون تبلت به بازار ارائه کرده که نسبت به 2 میلیون تبلت در زمان مشابه سال گذشته با رشد 31.7 درصدی روبرو شده است. هواوی موفق شده تا سهم بازار خود را از 5.1 درصد به 7.4 درصد برساند و به جایگاه سوم عرضه‌کنندگان تبلت دست یابد. هواوی در گزارش IDC از بازار تبلت‌ها در سه‌ماهه چهارم سال 2016 در جایگاه پنجم بازار قرار داشت.

Huawei MateBook

هواوی MateBook

آمازون

شرکت آمازون که در این گزارش از آن با عنوان Amazon.com یاد می‌شود در این سه‌ماهه نزدیک به 2.2 میلیون تبلت را به بازار عرضه کرده که نسبت به زمان مشابه سال قبل از لحاظ تعداد 1.8 درصد افت داشته است از لحاظ سهم بازار اما آمازون همانند سامسونگ با رشد روبرو شده و از 5.6 درصد سال گذشته این بار به 6 درصد سهم بازار رسیده است. استراتژی نسبتا موفقیت‌آمیز آمازون در این رده ارائه دیوایس‌هایی با قیمت‌های رقابتی و تلاش برای فروش محتوای نرم‌افزاری و فروش کالا همراه تبلت‌ها برشمرده شده است.

Amazon Fire HD 10

آمازون Fire HD 10

لنوو

لنوو در جایگاه پنجم این لیست موفق به عرضه 2.1 میلیون تبلت در فاصله ژانویه تا پایان مارچ 2017 شده و با اینکه از لحاظ تعداد نسبت به سال گذشته افت 3.8 درصدی را تجربه کرده اما سهم بازار آن اینک از 5.5 درصد به 5.7 درصد رسیده است. 

Lenovo Tab 4 10 Plus

لنوو Tab 4 10 Plus

IDC،‌ لنوو را بهترین برند از لحاظ رشد کسب و کار تبلت و انتقال رده نوت‌بوک‌های این شرکت به تبلت‌های جداشدنی دانسته است.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا