نتایج پژوهش انجمن GSMA در خصوص میزان دلبستگی کاربران به گوشی‌های تلفن همراه

نمایش خبر

تاریخ : 1395/12/4        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : GSMA ، گوشی هوشمند Smartphone ، فیچرفون

واحد خبر mobile.ir : در گزارشی که روز چهارشنبه 15 فوریه 2017 (27 بهمن 1395) از سوی انجمن GSMA منتشر شد، میزان دلبستگی کاربران به گوشی تلفن همراهشان مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از اهداف این گزارش پی بردن به این موضوع است که دارندگان گوشی‌های هوشمند در حال حاضر دقیقا از گوشی خود چه استفاده‌ای می‌کنند. یافته‌های این انجمن نشان می‌دهد که حدود نیمی از کاربران گوشی‌های تلفن همراه در سراسر جهان همچنان از گوشی خود تنها برای ارسال پیام کوتاه و تماس تلفنی استفاده می‌کنند. در این پژوهش معیاری تحت عنوان «شاخص جهانی دلبستگی به موبایل (GMEI)» برای اندازه‌گیری سطح دلبستگی کاربران گوشی تلفن همراه تعریف شده است.

gsma new mobile engagement study

در تعیین این معیار -- که اولین شاخص در نوع خود است-- کاربردها و خدمات گسترده‌ای که گوشی‌های هوشمند ارائه می‌دهند نیز در نظر گرفته شده است.

جمع‌آوری داده‌ها از کاربران گوشی‌های تلفن همراه (اعم از گوشی‌های هوشمند و گوشی‌های سنتی) در 56 بازار (شامل 24 کشور توسعه‌یافته و 32 کشور در حال توسعه) صورت گرفته است. این داده‌ها بر اساس هزار پرسشنامه آنلاین که پاسخ‌دهندگان آن افراد بالای 18 سال بوده‌اند گردآوری شده است. بنا بر ادعای این گزارش، این گروه نماینده حدود 80 درصد از جمعیت جهانی است.

این تحقیق شامل مجموعه‌ای از 29 مورد استفاده از موبایل و رتبه‌بندی هر شرکت‌‌کننده از نظر تعداد سرویس‌های مورد استفاده و میزان استفاده از آنها است و هدف نهایی آن ارائه شاخصی شفاف و قابل مقایسه در هر کشور و در عین حال، سیستم طبقه‌بندی مفهومی در میان کاربران است.

gsma new mobile engagement study

در این پژوهش، میزان دلبستگی کاربران موبایل به چهار گروه عمده تقسیم شده است: طرفدار (Aficionado) با بیشترین میزان دلبستگی، عملگرا (Pragmatist)، شبکه‌ای‌ (Networker) و اهل حرف زدن (Talker) با کمترین میزان دلبستگی. در این بررسی آشکار شده است که افراد اهل حرف زدن -- که از گوشی موبایل خود تنها برای برقراری تماس تلفنی و ارسال پیام کوتاه استفاده می‌کنند--47 درصد از کل دارندگان بزرگسال گوشی تلفن همراه را در سال 2016 در بر می‌گیرند. البته در این تحقیق پیش‌بینی شده است که تا سال 2030، با توجه به توسعه جهانی، میزان دلبستگی کاربران به خاطر نوآوری‌، قیمت و در دسترس بودن که در صنعت تلفن همراه محقق خواهد شد، این میزان به 29 درصد کاهش خواهد یافت.

به گفته هیون‌می یانگ (Hyunmi Yang) مدیر ارشد استراتژی در GSMA، در دورانی که موبایل در سراسر جهان فراگیر شده و در مرکز زندگی مردم جای گرفته است، نیاز فزاینده‌ای به اندازه‌گیری سطح دلبستگی کاربران تلفن همراه برای شناسایی فرصت‌های رشد در آینده این صنعت دیده می‌شود. او در ادامه می‌افزاید با هوشمندتر شدن گوشی‌های تلفن همراه، خدمات غنی‌تر و جوامع متصل‌تر، رفتارهای مصرف‌کنندگان تغییر می‌کند. شاخص جهانی دلبستگی به موبایل ابزار منحصر به فردی در این صنعت است که به فهم این گرایشات تغییرکننده کمک می‌کند.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که:

- مردم کشورهای کره جنوبی، قطر و ایالات متحده آمریکا بالاترین رتبه را در میزان دلبستگی به موبایل، به خود اختصاص داده‌اند؛ به این معنا که بیش از کاربران دیگر کشورها از گوشی هوشمند برای انجام امور مختلف استفاده می‌کنند.

- در بسیاری از بازارهای بالغ مانند ایالات متحده آمریکا و فرانسه، ارسال پیام کوتاه به صورت سنتی هنوز بیشتر از فرستادن پیام از طریق شبکه‌های پیام‌رسان اینترنتی (IP messaging) محبوبیت دارد.

- نسل هزاره (Millennials) -- که مطابق نظر برخی پژوهشگران در سال‌های 1977 تا 1994 میلادی متولد شده‌اند-- لزوما در قیاس با افراد مسن‌تر دلبستگی بیشتری به گوشی تلفن همراه خود ندارند؛ در بازارهایی همچون کره جنوبی، بیش از یک‌چهارم کاربران گوشی‌های هوشمند را افراد نسل انفجار (baby boomers) -- که نسلی با سن حدود 51 تا 69 سال هستند-- در بر می‌گیرند.

- در بازارهایی مانند میانمار، با وجود بالا بودن میزان دارندگی گوشی هوشمند، دلبستگی به آن اندک است. این امر ناشی از بی‌سوادی دیجیتال و نبود محتوای مرتبط و مناسب محلی است.

- در چند کشور آفریقایی میزان بالای دلبستگی به موبایل در حوزه خدمات مالی دیده می‌شود؛ به عنوان نمونه در کنیا و تانزانیا، از هر پنج فرد بالغ، چهار نفر از گوشی تلفن همراه خود برای انجام خدمات پولی استفاده می‌کنند.

- بیش از 70 درصد کاربران موبایل در سراسر جهان برای تماشای ویدئوهای زنده رایگان (به طور مثال در یوتیوب) از گوشی خود استفاده می‌کنند؛ به علاوه نزدیک به نیمی از کاربران گوشی‌های هوشمند برای تماشا یا پخش مجدد برنامه‌های زنده تلویزیونی از گوشی‌های موبایل خود استفاده می‌کنند.

- شکاف جنسیتی در بکارگیری اینترنت موبایل در چندین کشور را نباید از نظر دور داشت. به طور مثال در هند، زنان دارنده گوشی تلفن همراه در مقایسه با مردان، 43 درصد کمتر احتمال دارد که از سرویس‌های اینترنتی موبایل استفاده کنند.

- بیش از 70 درصد کاربران موبایل از دیوایس خود برای یافتن اطلاعاتی در خصوص محصولات و خدمات، پیش از خرید آنها، استفاده می‌کنند اما تنها نیمی از آنها برای ثبت سفارش یا رزرو خدمات از طریق گوشی خود اقدام می‌کنند.

gsma new mobile engagement study

در نهایت انجمن GSMA امتیازی را بر اساس میزان دلبستگی کاربران در 56 کشور محاسبه نموده است. مطابق این امتیازات، 10 کشور برتر در زمینه استفاده از موبایل به این ترتیب هستند: 1- کره جنوبی با امتیاز 5.0، 2- قطر با امتیاز 5.0، 3- ایالات متحده آمریکا با امتیاز 4.7، 4- عربستان سعودی با امتیاز 4.6، 5- دانمارک با امتیاز 4.5، 6- فنلاند با امتیاز 4.5، 7- استرالیا با امتیاز 4.5، 8- اسپانیا با امتیاز 4.4، 9- سوئد با امتیاز 4.4 و 10- رومانی با امتیاز 4.3.

انجمن GSMA نماینده منافع اپراتورهای تلفن همراه در سراسر جهان و متشکل از نزدیک به 800 اپراتور با حدود 300 کمپانی در زمینه اکوسیستم موبایل است. این کمپانی‌ها تولیدکنندگان گوشی و دیوایس، شرکت‌های نرم‌افزاری، شرکت‌های تأمین‌کننده تجهیزات، شرکت‌های اینترنتی و نیز سازمان‌هایی در بخش صنعت را شامل می‌شوند. مطابق اعلام این انجمن، شاخص GMEI از این پس به صورت سالانه بروزرسانی و آمار آن منتشر خواهد شد.  

منبع : GSMA


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا