گزارش مالی مایکروسافت از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2015 -- سقوط ویندوزفون

نمایش خبر

تاریخ : 1394/11/22        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir :  کمپانی مایکروسافت در روز پنج‌شنبه 28 ژانویه 2016 (8 بهمن 1394) گزارش مالی خود را از سه ماهه پایانی سال 2015 -- منطبق بر سه ماهه دوم سال مالی این شرکت، پایان یافته در 31 دسامبر 2015 -- منتشر نمود. طبق این گزارش درآمد مایکروسافت در سه ماهه اخیر 25.7 میلیارد دلار اعلام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد کاهش داشته ولی از رقمی که کارشناسان وال‌استریت پیش‌بینی کرده بودند (25.26 میلیارد دلار) فراتر بوده است. میزان سود عملیاتی (Operating income) شرکت از این مبلغ در حدود 7.9 میلیارد دلار -- یا به عبارت دیگر 0.78 دلار در هر سهم -- عنوان شده است و سود خالص (Net income) مایکروسافت در این برهه زمانی نیز به 6.3 میلیارد دلار –یا به عبارت دیگر 0.78 دلار در هر سهم--بالغ می‌شود.

microsoft q2 2016 financial report

لازم به ذکر است که مقادیر فوق بر اساس محاسبات non-GAAP اعلام شده‌اند؛ حال اگر همین موارد را بر اساس محاسبات GAAP (اصول پذیرفته‌شده حسابداری) بیان کنیم، درآمد و، سود عملیاتی و سود خالص مایکروسافت در سه ماهه اخیر به ترتیب برابر با 23.8 میلیارد دلار و، 6 میلیارد دلار و 5 میلیارد دلار خواهد شد (یعنی 0.62 دلار در هر سهم).

microsoft q2 2016 financial report

گزارش مالی مایکروسافت در سه ماهه چهارم سال 2015 (اعداد به میلیون دلار به جز درآمد برای هر سهم). اعداد داخل پرانتز نتایج منفی را نشان می‌دهند

پس از اعلام نتایج مالی مایکروسافت در سه ماهه منتهی به دسامبر، سهام این شرکت در ابتدا با رشد 8 درصدی مواجه شد، ولی پس از گذشت مدتی کوتاه، کمی افت کرده و به رشد 4 درصد رسیده و به ارزش 54.20 دلار مبادله شد. گفتنی است مایکروسافت در فصل اخیر موفق شد مبلغ 6.5 میلیارد دلار را در قالب بازخرید و سود سهام به سهامداران شرکت برگرداند.

ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، درباره عملکرد شرکت می‌گوید: «کسب‌وکارها در همه‌جا از Microsoft Cloud به عنوان پلتفرمی دیجیتالی برای پیش‌برد برنامه‌های بلندپروازانه خود استفاده می‌کنند. به علاوه اینکه ویندوز 10 نیز توسط صاحبان کسب‌وکار پایلوت شدهدر حال آزمودن و ارزیابی قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود این سیستم عامل در آینده نزدیک که محرک به کار گرفته شدن در بیش از 200 میلیون دیوایس فعال به کار گرفته شودخواهد بود.»

satya nadella microsoft ceo

ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت

ایمی هود (Amy Hood)، معاون اجرایی و مدیر ارشد مالی مایکروسافت، در تحلیل نتایج مالی شرکت می‌گوید: «طبق محاسبات non-GAAP، در سه ماهه اخیر با در نظر نگرفتن بی‌ثباتی ارزهای خارجی مبتنی بر ثبات واحد پولی (constant currencey) شاهد رشد دورقمی در سود عملیاتی (Operating income) شرکت بوده‌ایم. هم‌چنین موفق به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های استراتژیک و کلیدی شدیم که شرکت را برای دست‌یابی به رشد مستمر در دراز مدت در موقعیتی مناسب قرار می‌دهد.»

درآمد مایکروسافت در بخش Productivity و فرآیندهای کسب‌وکار با 2 درصد کاهش به 6.7 میلیارد دلار رسید که جزییات آن به شرح زیر است (شایان ذکر است که تمامی مقادیر ذیل، بدون در نظر گرفتن بی‌ثباتی ارزهای خارجی با محاسبات مبتنی بر ثبات واحد پولی (constant currency) اعلام می‌شوند):

• درآمد محصولات تجاری Office و خدمات ابری 5 درصد رشد داشته که عمده آن مدیون افزایش تقریبا 70 درصدی در درآمد حاصل از فروش Office 365 بوده است.

• تعداد مشترکان Office 365 به 20.6 میلیون کاربر افزایش یافت. (این آمار نشان می‌دهد که کاربران معمولی و صاحبان کسب‌وکار به سمت استفاده از نسخه ابری Office تمایل نشان داده‌اند.)

• درآمد سرویس Microsoft Dynamics با 11 درصد رشد همراه بوده که در این میان سرویس آنلاین Dynamic CRM Online (مدیریت ارتباط با مشتری) برای پنجمین فصل متوالی موفق شد رشد سالانه‌ای به میزان بیش از دو برابر را رقم بزند .

درآمد مایکروسافت در بخش ابر هوشمند (Intelligent Cloud) با افزایش 5 درصدی (11 درصدی در صورت محاسبات مبتنی بر ثبات واحد پولی) به 6.3 میلیارد دلار بالغ شد که جزییات آن به شرح زیر است: (محاسبات زیر مبتنی بر ثبات واحد پولی یا constant currency)

• درآمد محصولات سِروِر سرور و خدمات ابری 10 درصد رشد داشت.

• درآمد سرویس ابری Azure -- که رقابت تنگاتنگی با سرویس‌های وب آمازون دارد -- در حدود 140 درصد رشد داشته، به طوریکه و رشد سرویس پریمیوم Azure نسبت به سال گذشته تقریبا سه برابر گشته است.

• بیش از یک سوم از بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکا -- که نام آنها در لیست 500 شرکت برتر آمریکایی موسوم به Fortune 500 آمده -- از راه‌حل‌های مایکروسافت در زمینه موبیلیتی سازمانی (Entreprise Mobility) استفاده می‌کنند، که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریبا 3 برابر شده است.

درآمد مایکروسافت در بخش رایانش شخصی‌تر (More Personal Computing شامل ویندوز و موتور جست‌وجوی Bing در بخش نرم‌افزاری و هر سخت‌افزاری که به صورت اختصاصی توسط مایکروسافت ساخته می‌شود از سرفیس و اسمارت‌فون‌ها تا کنسول xbox) با افتی 5 درصدی، برابر با 12.7 میلیارد دلار ذکر شده، که جزییات آن به شرح زیر است: (محاسبات مبتنی بر ثبات واحد پولی یا constant currency)

microsoft surface pro 4

مایکروسافت Surface Pro 4

• درآمد حاصل از فروش ویندوز به شرکت‌های مادر 5 درصد کاهش یافت، که با توجه به تنوع مشتریان بیشتر دیوایس‌های مصرفی رده بالا و میان‌رده، عملکرد بهتری را در مقایسه با بازار PC نشان می‌دهد. با وجود اینکه ویندوز 10 در حدود 6 ماه پیش در اختیار کاربران قرار گرفت، کسب‌وکار مایکروسافت در زمینه PC هنوز در ناکامی به سر می‌برد. این شرکت در پی آن است که در ماه‌های آتی، به‌روزرسانی‌های مهمی را برای ویندوز 10 ارائه نماید که از این جمله می‌توان به بهبود Cortana و مرورگر Edge (که در ویندوز 10 جایگزین IE شده است) اشاره کرد.

• عرضه Surface Pro 4 و Surface Book باعث شد تا درآمد حاصل از فروش رده محصولات Surface با 29 درصد رشد سالانه، به 1.35 میلیارد دلار برسد.

• درآمد حاصل از فروش اسمارت‌فون‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 49 درصد کاهش داشته که مایکروسافت این کاهش را نتیجه تغییر استراتژی شرکت (اعلام‌شده در جولای 2015) می‌داند. با وجود اینکه چند ماهی بیشتر از عرضه پرچمدارهای مایکروسافت (لومیا 950 و 950 XL) نمی‌گذرد، ولی این شرکت قصد دارد به طور چشمگیری تلاش‌های خود در زمینه تولید گوشی و تعداد گوشی‌هایی که وارد بازار می‌کند را تغییر دهد. مایکروسافت در سه ماهه اخیر تنها 4.5 میلیون دستگاه لومیا را به فروش رساند، در حالی‌که تعداد گوشی‌های به فروش رسیده در مدت مشابه سال گذشته به 10.5 میلیون اسمارت‌فون را وارد بازار کرده بودمی‌رسید.

• درآمد مایکروسافت از راه تبلیغات مرتبط با جست‌وجو -- با در نظر نگرفتن هزینه‌های خرید ترافیک یا traffic acquisition cost-- به رشدی معادل 21 درصد دست یافته است. البته نباید از نقش ویندوز 10 در این زمینه غافل بود.

• کاربران فعال ماهانه Xbox Live در سه ماهه اخیر، با رشد سالانه 30 درصد به رقم بی‌سابقه 48 میلیون نفر رسید. البته در نتیجه افت فروش Xbox 360، درآمد مایکروسافت از راه فروش کنسول بازی با کاهش مواجه شده است. در این میان واضح است که کاربران به سمت Xbox One متمایل شده‌اند، اما مایکروسافت از انتشار آمار فروش این کنسول در سه ماهه اخیر خودداری نموده است.

microsoft xbox live logo

کوین ترنر (Kevin Turner)، مدیر ارشد عملیاتی مایکروسافت، عملکرد شرکت را این طور توصیف می‌کند: «به لطف فروش Surface و Xbox، سه ماهه فصل [مصادف با] تعطیلات قدرتمندی برای مایکروسافت رقم خورد. کسب‌وکار تجاری ما کارنامه خوبی داشته و تیم‌های فروش و شرکای ما موجب شدند که کاربران ارزش فناوری ابری مایکروسافت به کار رفته در سرویس‌های Azure، Office 365 و CRM Online را به خوبی درک کنند .»

البته افت فروش اسمارت‌فون‌های مایکروسافت منعکس شده در این گزارش جای تأمل دارد. همانطور که گفته شد، مایکروسافت در سه ماهه اخیر تنها 4.5 میلیون دستگاه لومیا را به فروش رسانده است. چنین آمار فروش پایینی فقط در سه ماهه سوم سال 2012 رقم خورده بود. به گزارش مؤسسه تحقیقاتی IDC تعداد اسمارت‌فون‌های ویندوزی که در سه ماهه پایانی سال 2015 در سرتاسر جهان به فروش رسیده بازار عرضه شده 399.5 میلیون دستگاه بوده است. با این اوصاف در صورتی که آمار فروش و ورود به بازار گوشی‌های ویندوزی مایکروسافت را به یکدیگر نزدیک بدانیم گوشی‌های مجهز به ویندوز در سه ماهه اخیر نزدیک به 1.1 درصد و در سال 2015، در حدود 1.9 درصد از سهم بازار اسمارت‌فون‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. هم‌چنین این آمار حکایت از آن دارد که تعداد اسمارت‌فون‌های ویندوزی فعال در سراسر جهان در آینده‌ای نه چندان دور به کمتر از 50 میلیون دستگاه خواهد رسید.  

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا