گزارش گارتنر از فروش اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست سال 2016 - رشد سالانه فروش: 3.9 درصد

نمایش خبر

تاریخ : 1395/3/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گارتنر Gartner ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی گارتنر در روز پنج‌شنبه 19 می 2016 (30 اردیبهشت 1395) گزارش خود را از فروش اسمارت‌فون در اولین فصل از سال 2016 منتشر کرد. طبق این گزارش طی سه ماهه اخیر در مجموع تعداد 349 میلیون دستگاه اسمارت‌فون در بازارهای جهانی به فروش رسیده که در مقایسه با گوشی‌های هوشمند فروخته‌شده در مدت مشابه سال قبل، حدود 3.9 درصد افزایش داشته است. بد نیست بدانیم از مجموع گوشی‌هایی که در فصل اخیر در سراسر جهان به فروش رفته‌اند، 78 درصد را گوشی‌های هوشمند تشکیل داده‌اند.

2 محرک عمده در فروش اسمارت‌فون در سه‌ماهه اخیر مؤثر بوده‌اند: یکی تقاضا برای اسمارت‌فون‌های ارزان‌قیمت در بازارهای نوظهور و دیگری تقاضا برای گوشی‌های هوشمند مقرون‌به‌صرفه مجهز به شبکه ارتباطی 4G. گفتنی است مورد دوم در نتیجه طرح‌های شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی در جهت اشاعه نسل چهارم تکنولوژی همراه در سراسر جهان حاصل شده است.

آنشول گپتا (Anshul Gupta)، از مدیران تحقیقاتی گارتنر، بر این باور است که در بازار کنونی اسمارت‌فون (که رو به کندی گذاشته) سازندگان بزرگ با مشکل اشباع رشد مواجه شده، ولی برندهای نوظهور، مدل‌های دیرینه کسب‌وکار برندهای مشهور را مختل کرده و از این طریق توانسته‌اند سهم خود را از بازار افزایش ‌دهند. وی می‌افزاید: «با چنین محرک‌های متغیر بازار اسمارت‌فون، برندهای چینی به عنوان برندهای برتر جهانی در حال مطرح شدن هستند. در سه‌ماهه نخست سال 2015، دو برند چینی در بین 5 فروشنده برتر اسمارت‌فون در سراسر جهان قرار گرفته و 11 درصد از بازار را تشکیل داده بودند. [این در حالی است که] در سه‌ماهه نخست سال 2016، سه برند چینی -- هواوی، Oppo و شیائومی -- [در بین 5 برند برتر جهان] وجود داشته و به 17 درصد از بازار دست یافتند.»

Worldwide Smartphone Sales to End Users by Vendor in 1Q16 by Gartner

فروش جهانی اسمارت فون به کاربران نهایی برحسب شرکت های سازنده در سه ماهه اول سال 2016 از نگاه گارتنر

کمپانی Oppo با رشد 145 درصدی در فروش موفق شد به رتبه چهارم ارتقا یافته و در سه‌ماهه اخیر بهترین عملکرد را در بین دیگر سازندگان از خود به نمایش بگذارد. همانند هواوی و شیائومی، Oppo نیز توانست به رشد خوبی در چین دست پیدا کرده و سهم برندهایی نظیر لنوو، سامسونگ و Yulong را از بازار اسمارت‌فون چین کاهش دهد. در حالی که تقاضا برای اسمارت‌فون‌های هواوی در مناطقی چون اروپا، آمریکا و آفریقا زیاد بوده، فروش اسمارت‌فون‌های شیائومی و Oppo در منطقه آسیا-اقیانوسیه به‌ترتیب با 20 و 199 درصد رشد همراه بوده است.

Oppo R9 Plus

اسمارت فون Oppo R9 Plus

در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، سامسونگ موفق شد با کسب 23 درصد از سهم بازار جهانی اسمارت‌فون، همچنان فاصله خود را با اپل حفظ نماید. به گفته گپتا عرضه گوشی‌های سری Galaxy S7 به همراه محصولات به‌روزرسانی‌شده این کمپانی -- مانند مدل‌های جدید  A5 ،Galaxy A3 و A7 (محصول 2016) و سری‌های جدید J -- توانست سامسونگ را در بازار اسمارت‌فون و به‌ویژه در بازار‌های نوظهور (جایی که این کمپانی با مانعی به نام تولیدکنندگان داخلی روبروست) به رقیبی قدرتمند مبدل نماید.

کاهش 14 درصدی فروش آیفون، موجب شد تا اولین افت سالانه 2 رقمی اپل رقم بخورد. برنامه فروش ویژه اپل در آمریکا با نام upgrade program، خرید پرچمدارهایی مانند iPhone 6s و 6s plus را برای مشتریان آسان‌تر کرده و محرک خوبی برای فروش در بزرگ‌ترین بازار اسمارت‌فون اپل بوده است. هم‌اکنون اپل در حال یافتن راهی است تا بتواند آیفون‌های کارکرده‌ای که از طریق این برنامه به دست می‌آورد را مجددا در بازارهای نوظهور مورد استفاده قرار دهد. گفتنی است به موجب برنامه iPhone Upgrade Program مشتریان می‌توانند با پرداخت اشتراک ماهانه، هر سال صاحب یک آیفون جدید شوند.

apple iPhone Upgrade Program

در پایان سه‌ماهه نخست سال 2016، لنوو نه تنها از لیست 5 فروشنده برتر اسمارت‌فون حذف شد، بلکه نام این کمپانی در بین 10 برند فروشنده گوشی‌های موبایل (اعم از هوشمند و غیر هوشمند) نیز دیده نمی‌شود. به اعتقاد گپتا، لنوو با کاهش 33 درصدی در فروش جهانی، سه‌ماهه پرچالش دیگری را تجربه کرده است. فروش اسمارت‌فون‌های لنوو در حوزه اقتصادی "چین بزرگ" یا Greater China -- متشکل از چین، هنگ‌کنگ، ماکائو و تایوان -- 75 درصد افت نمود؛ جایی که این شرکت با رقابت شدیدی از سوی برندهای داخلی مواجه بوده است. به‌علاوه، لنوو -- که بیش از دو سال است موتورولا را خریداری کرده -- در تلاش است تا با هم‌افزایی با کسب‌وکار دیوایس‌های موتورولا، به مدیریت مخارج پایین و هزینه‌های اجرایی هر دو برند بپردازد.

از منظر سیستم عامل‌های گوشی‌های هوشمند، اندروید با تصاحب بخشی از سهم iOS و ویندوزفون، توانست در سه‌ماهه اخیر سهم خود را از بازار به 84 درصد برساند. به گفته روبرتا کوتزا (Roberta Cozza)، از مدیران تحقیقاتی گارتنر، همزمان با اشباع شدن بازارهای به تکامل رسیده اسمارت‌فون، گوگل رشد درآمد خود را در روش‌های نوینی از جمله توسعه دادن گستره پلتفرم‌هایش به اتومبیل‌ها، ابزارهای پوشیدنی، منزل‌های [هوشمند] متصل به اینترنت، تجربه‌های فراگیر و ... جست‌وجو می‌کند.

Worldwide Smartphone Sales to End Users by Operating System in 1Q16 by Gartner

فروش جهانی اسمارت فون به کاربران نهایی برحسب سیستم عامل در سه ماهه اول سال 2016 از نگاه گارتنر

وی می‌افزاید: «علی‌رغم پیشرفت‌های پلتفرم اندروید و سهم عمده‌اش از بازار، چالش‌های سودآوری برای تعدادی از نقش‌آفرینان اندرویدی باقی است.» به اعتقاد کوتزا، با توجه به اینکه مدل‌های جدید یا خلاقانه‌تر کسب‌وکار از عناصر کلیدی موفقیت در آینده به شمار می‌روند، این مسأله بر دورنمای شرکت‌های‌ روبرو با چالش سودآوری بی‌تأثیر نخواهد بود.

در پایان گفتنی است کمپانی نوکیا نیز در روز چهارشنبه 18 می 2016 (29 اردیبهشت 1395) با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت اصلی شرکت، اعلام کرد که با امضای قراردادی مبنی بر اعطای نام برند و مجوز مالکیت معنوی نوکیا به شرکت تازه‌ تأسیس HMD، به‌زودی به عرصه اسمارت‌فون و تبلت بازخواهد گشت، که البته کار ساده‌ای نیست. به گفته گپتا در شرایط امروز بازار، برای موفقیت در فروش دیوایس‌ها نمی‌توان تنها به داشتن یک برند مشهور تکیه کرد و عوامل بیشتری در این زمینه دخیل‌اند. ساختن یک محصول سخت‌افزاری خوب برای نوکیا آسان است، اما کاربران برای وفادار بودن به یک برند، دلیلی قانع‌کننده می‌خواهند. به‌علاوه، کند شدن بازار اسمارت‌فون شرایط را برای رسیدن سازندگان به آن سطح از رشد که قبلا به آن دست یافته بودند، دشوار نموده است. کمپانی نوپای HMD، زمانی به بازار ورود می‌کند که شرایط چندان مساعد نیست و این موضوع عملکرد مناسب این شرکت در کوتاه مدت را حتی سخت‌تر نیز خواهد کرد.  



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا