برگزاری نشست خبری شرکت حامی در تهران

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/2/26        نویسنده: محسن پاک نیت
برچسب‌ها : ایران Iran ، حامی Hami ، ایسوس Asus ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : بیست و یكم اردیبهشت 1395، شركت "حامی" در هتل لاله تهران میزبان اصحاب رسانه بود تا علاوه بر معرفی این شركت، فعالیت خود در ایران را با سرمایه‌گذاری یك شركت‌ خارجی به‌صورت رسمی اعلام نماید.

این نشست خبری با سخنرانی آقای رامین سلطانی، مدیرعامل اسبق شركت خدمات پس از فروش ویستا و مدیرعامل كنونی شركت حامی آغاز شد. سلطانی در ابتدای سخنان خود اعلام كرد كه شركت حامی با اصحاب رسانه همكاری كامل خواهد داشت و تعامل دوجانبه‌ای را با فعالان رسانه‌های چاپی و مجازی در اطلاع‌رسانی اخبار و خدمات این شركت، در دستور كار دارد.

hami group press conference in tehran

 سلطانی كه از ابتدای سال جاری میلادی، به‌عنوان مدیرعامل در شركت حامی مشغول به كار شده است، حامی را به‌عنوان اولین شركت كاملا مستقل در حوزه خدمات پس از فروش معرفی كرد و افزود: «شركت‌های تخصصی حوزه خدمات پس از فروش در دنیا سابقه‌ای طولانی دارند اما چنین مفهومی در ایران رایج نبوده است و حامی اولین شركتی است كه به‌صورت تخصصی، فقط در حوزه خدمات پس از فروش (گارانتی) در ایران فعالیت می‌كند و هیچ‌گونه فعالیتی در حوزه‌های واردات، فروش و توزیع ندارد. شركت حامی فرایند FIPPA (قانون حفاظت و ارتقاء سرمایه گذاری خارجی) را برای سرمایه‌گذاری خارجی طی كرده است و اولین شركت خدمات پس از فروش IT و موبایل در ایران است كه با سرمایه‌گذاری خارجی تأسیس شده است.»

hami group press conference in tehran

 او در ادامه گفت: «نبود خدمات تخصصی پس از فروش در ایران، فلسفه وجودی حامی است. عدم ارتباط بین توزیع‌كنندگان و فروشندگان ایرانی با بسیاری از تولیدكنندگان جهانی به دلیل این خلأ، باعث شده است كه برخی امكانات، محصولات و استانداردها یا وارد ایران نشده یا اگر در ایران وجود دارد، مطابق با استانداردهای جهانی نیست و در سطح كیفی به مراتب پایین‌تر و با تنوع و خدمات جانبی كمتری در دسترس است. حامی قصد دارد این خلأ را پر كرده و با توجه به شرایط امروز كشور در تعامل با دنیا و تغییراتی كه در مناسبات سیاسی، اقتصادی و ارتباطی كشور در آینده نزدیك شاهد خواهیم بود، حامی با سرعت زیادی، به حوزه خدمات پس از فروش مطابق با استانداردهای بین‌المللی و در سطح كیفی كلاس جهانی ورود خواهد كرد.»

 سلطانی درباره نگرش شركت‌های تولیدكننده به حوزه خدمات پس از فروش گفت: «برای تولیدكنندگان و فروشندگان، خدمات پس از فروش عموماً مركز هزینه محسوب می‌شود و در ظاهر برایشان دردسر ایجاد می‌كند. اما در عین حال هویت كالا و جایگاه برند تولیدكننده نیز باید حفظ شود و ارائه خدمات پس از فروش خوب این كار را انجام می‌دهد. یعنی به مصرف‌كننده اعلام می‌كند كه تولیدكننده یا فروشنده همواره در كنار اوست و می‌خواهد او در آرامش كامل، بهترین تجربه كاربری از محصول را داشته باشد.»

 مدیرعامل شركت حامی در ادامه سخنان خود بر استفاده از تجارب بین‌المللی در این شركت نیز اشاره كرد و افزود: «سرمایه‌گذار خارجی كه در بدنه حامی ورود پیدا كرده است فقط در حوزه نقدینگی سرمایه‌گذاری نمی‌كند بلكه تخصص، دانش، تجربه و برند خوش‌نام خود در جهان را نیز به ایران خواهد آورد و اتفاقا این یكی از مزایای رقابتی و وجه تمایز ما نسبت به همكارانمان در حوزه خدمات پس از فروش است. البته این سرمایه‌گذار خارجی را در نشست‌های آتی كه به‌زودی برگزار خواهد شد به مردم ایران و شما اصحاب رسانه معرفی می‌كنیم.»

hami group press conference in tehran

 رامین سلطانی به این نكته هم اشاره كرد كه: «اگرچه فرهنگ استفاده از خدمات پس از فروش در ایران در سال‌های اخیر بسیار ارتقا پیدا كرده است و در این زمینه از بسیاری از كشورها نیز جلوتر هستیم اما باز هم نیاز است مصرف‌كنندگان از حقوق خود و همچنین از وظایف شركت‌های خدمات پس از فروش مطابق استانداردهای بین‌المللی و قواعد و دستورالعمل‌های مرسوم در دنیا باخبر شوند و شركت حامی در راستای این فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی فعالیت خواهد كرد. به‌عنوان مثال حامی باور دارد كه علاوه بر خدمات با كیفیت، لازم است شركت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش، با برندهای معتبر و با كیفیت وارد همكاری شوند و از عقد قرارداد با شركت‌هایی كه هر نوع محصولات رده پایین و بی‌كیفیتی را تولید می‌كنند خودداری كنند و حامی مفتخر است اعلام كند كه همین روال را در پیش خواهد گرفت.»

 او سخن خود را این‌گونه ادامه داد: «شركت حامی در حال حاضر قراردادهایی انحصاری با شركت‌های معتبر ASUS Mobile ایران و Huawei در ایران دارد و خدمات پس از فروش محصولات این شركت‌ها منحصراً و اختصاصاً با برند حامی انجام خواهد شد. برای ارائه این خدمات، در سراسر كشور تعداد 245 مركز پشتیبانی كه 150 عدد آن فعال و مابقی در حال احداث و تجهیز هستند در نظر گرفته‌ایم و شروع كار دفاتر ما نیز از شهرهای تهران، تبریز، اصفهان، مشهد و كرج خواهد بود و به‌زودی در سراسر كشور دفاتر رسمی خود را افتتاح و اطلاع‌رسانی خواهیم كرد. هم‌اكنون دفاتر تهران در خیابان شهید بهشتی تهران، مگامال اكباتان و بازار موبایل شعبه 1 راه‌اندازی شده است. ما برای توسعه شبكه مراكز خدمات خود، هم ایجاد دفاتر جدید و هم خرید دفاتر فعال موجود در كشور را در برنامه داریم و با نظر سرمایه‌گذار خارجی، با این استراتژی، شبكه خود را توسعه می‌دهیم. البته غیر از دفاتر فیزیكی، در فضای مجازی و از طریق مراكز تماس (Call Center) نیز به مردم خدمت‌رسانی خواهیم كرد.»

 سلطانی در انتهای سخنان خود خطاب به تولیدكنندگان داخلی و خارجی گفت: «شركت حامی اعلام آمادگی می‌كند خدمات پس از فروش تولیدكنندگانی كه در ایران حضور دارند و آنهایی كه هنوز در بازار ایران وارد نشده‌اند را در صورت تمایل آن‌ها پوشش دهد. حامی از شركت‌های ایسوس و هواوی بابت اعتمادی كه به حامی داشته‌اند و خدمات پس از فروش محصولات موبایل خود را به‌صورت انحصاری به این شركت سپرده‌اند تشكر و قدردانی می‌نماید و سعی خواهد كرد پرتفلیوی خدمات خود را روز به روز كامل‌تر نماید.»

 در ادامه نیز برخی از حضار و اصحاب رسانه سؤالات خود را مطرح كردند كه آقای سلطانی به این سؤالات پاسخ داد. مهم‌ترین سؤالات مطرح‌شده به شرح زیر بود:

 سؤال: در وب‌سایت شما تصاویری از محصولاتی مانند لپ‌تاپ و هارددیسك و ... وجود دارد. لطفا در این رابطه توضیح بدهید.

 سلطانی: حامی در حال عقد قرارداد با شركت‌های دیگری در حوزه تلفن‌های همراه و رایانه و فناوری اطلاعات است كه به زودی اطلاع‌رسانی خواهیم كرد. البته در آینده ممكن است در حوزه سایر لوازم الكترونیكی و ... نیز وارد شویم.

 سؤال: برنامه شما برای توسعه گستره جغرافیایی خدمات‌تان چیست؟

 سلطانی: درباره مراكز موجود و در حال توسعه اطلاعات لازم را در خلال صحبت‌هایم ارائه كردم. اما برای توسعه آتی چه در سطح جغرافیایی و چه در حوزه سایر محصولات غیر موبایل و آی‌تی، به قراردادهای جدیدی كه با شركای تجاری جدید خواهیم داشت بستگی دارد اما قول می‌دهیم این توسعه پرشتاب و در آینده نزدیك رخ خواهد داد.

 سؤال: آیا خدمات شما شامل تعویض هم می‌شود یا فقط تعمیر را پوشش می‌دهد؟ و اینكه آیا به محصولاتی كه گارانتی ندارند نیز خدمات ارائه خواهید داد؟

 سلطانی: اجازه بدهید تعریفی از خدمات گارانتی پس از فروش ارائه كنم. در واقع كار شركت‌های خدمات پس از فروش این است كه مطابق قواعد و قوانین محلی، ملی و بین‌المللی، كالایی را كه در فرایند تولید، حمل‌ونقل و فروش دارای عیب بوده است تحویل گرفته و تعمیر یا در مواردی كه تعمیر مقدور نباشد یا میزان تعمیر زیادتر از استاندارد مربوطه باشد، آن را تعویض می‌كنند و سالم تحویل مشتری می‌دهند. بنابراین هرگونه خدمات برای اقلامی كه خارج از فرایند قانونی به كشور وارد شده باشند یا رفع عیوبی كه ناشی از سوء مصرف مشتری باشد، شامل خدمات پس از فروش نمی‌شود. ما نیز در حامی به این قواعد، قوانین و استانداردها پایبند هستیم. بنابراین كالای بدون گارانتی را پذیرش نمی‌كنیم. اما درباره كالاهای قانونی و مجاز كه دارای گارانتی حامی هستند، خدمات ما شامل تعمیر، تعویض قطعات و همچنین تعویض كامل محصول می‌شود.

 سؤال: چرا بین تلفن‌های همراه بدون گارانتی و با گارانتی تفاوت قیمت فاحشی وجود دارد؟ این تفاوت قیمت باعث می‌شود مردم از گارانتی فراری باشند.

 سلطانی: این تفاوت قیمت را شركت‌های تولیدكننده، واردكننده و فروشنده ایجاد می‌كنند و شركت‌های خدمات پس از فروش در این زمینه دخالتی ندارند. درباره حامی هم به همین شكل است. ما در این زمینه نظری نداریم و در حوزه مسئولیت ما نیست. البته باید توجه كنید كه معمولا واردات قانونی هزینه‌های بیشتری از واردات غیر مجاز دارد و شاید این تفاوت قیمت‌ها به همین دلیل است.

 سؤال (محسن پاك‌نیت از مرجع موبایل ایران): در فرایند خدمات تعمیر و تعویض قطعات، زباله‌هایی تولید می‌شود كه برای سلامت محیط زیست بسیار مضر هستند. شما برای بازیافت، معدوم‌سازی و امحاء این زباله‌ها چه برنامه‌هایی دارید و آیا استاندارد یا قانون خاصی در این زمینه برای شركت‌های خدمات پس از فروش وجود دارد؟

 سلطانی: بله. این موضوع برای شركت حامی بسیار حائز اهمیت است. بخش اعظم این زباله‌های الكترونیكی كه به آن اشاره كردید برای فرآوری مجدد به شركت‌های بازیافت تحویل می‌شود و دستورالعمل‌هایی نیز برای امحاء مابقی زباله‌هایی كه بازیافت‌نشدنی هستند وجود دارد كه ما مطابق این استانداردها و قوانین عمل می‌كنیم.