تحولی در نوکیا در راه است - استفن الاپ رئیس واحد تجارت مایکروسافت به عنوان مدیر عامل جدید به نوکیا پیوست

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1389/6/19
برچسب‌ها : استفن الاپ Stephen Elop ، نوکیا Nokia ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : کمپانی نوکیا در روز 10 سپتامبر (19 شهریور) اعلام نمود که استفن الاپ رئیس واحد تجارت مایکروسافت را به عنوان مدیر عامل جدید به استخدام خود در آورده است و وی کار خود را در این سمت از روز 21 سپتامبر آغاز خواهد نمود. اولی پکا کالاسوو مدیر عامل فعلی نوکیا نیز پس از واگذاری مسئولیت کنونی خود، بدون داشتن مسئولیت اجرایی در هیئت مدیره نوکیا خواهد ماند.

بدین ترتیب الاپ کانادایی نخستین فرد خارجی خواهد بود که مسئولیت مدیر عاملی کمپانی فنلاندی نوکیا را بر عهده خواهد گرفت.

استفن الاپ 46 ساله فردی فنی است که از جزئیات بسیاری از فناوری ها آگاه است. وی پیش از پیوستن به مایکروسافت مدیر عامل کمپانی جونیپر نتورکس -- یکی از شرکای تجاری مایکروسافت و سازنده تجهیزات زیربنایی شبکه های پر سرعت -- بود. او پیش از آن نیز رئیس عملیات جهانی کمپانی ادوبی و مسئول ساماندهی فروش محصولات این کمپانی در سراسر جهان بود که در اصل در سال 2005 پس از بلعیده شدن کمپانی ماکرومدیا توسط ادوبی به این کمپانی وارد شد. استفن الاپ در کمپانی ماکرومدیا نیز نزدیک به 7 سال عهده دار مسئولیت های گوناگون در رده های بالای این کمپانی بود و در نهایت در زمان مدیریت عاملی وی کمپانی ماکرومدیا به تملک کمپانی ادوبی درآمد.

اینک کمپانی نوکیا دوران بسیار حساسی را پشت سر می گذارد. ناکامی نوکیا در سال های اخیر در بازار گوشی های هوشمند و واگذار نمودن سهم عمده ای از بازار -- خصوصاً بازار آمریکا -- به کمپانی های اپل، گوگل و دیگران و افت سهام این شرکت در بازار بورس نیویورک، نوکیا را بر آن داشته تا هر چه در توان دارد برای خروج از این وضعیت بکار گیرد.

 Nokia vs. Apple Market

تصویر بالا: پس از عرضه گوشی آیفون توسط اپل در ژوئن سال 2007 در شرایطی که ارزش سهام اپل بیش از 130 درصد افزایش یافته، نوکیا شاهد افت 62 درصدی ارزش سهام خود بوده است

نوکیا هنوز هم از نظر تعداد گوشی تولیدی بزرگترین کمپانی سازنده گوشی موبایل در جهان است و این را بیش از هرچیز مدیون فرآیند مناسب تولید سخت افزار است اما این کمپانی برای حفظ سهم بازار خود ناچار شده تا حاشیه سود محصولات تولیدیش را پائین آورد. اما اپل و گوگل از سمت دیگری وارد عرصه پر رقابت تولید گوشی موبایل شده اند. این دو کمپانی با بکارگیری مزیت نرم افزاری خود و وفاداری مشتریان محصولات دیگرشان به هر آنچه این شرکت ها ارائه می دهند توانسته اند نبض بازار گوشی های هوشمند را در دست گرفته و اکوسیستم های نرم افزار-محوری را حول خود فراهم آورند.

حال نوکیا امیدوار است استفن الاپ با پیشینه درخشان نرم افزاری خود بتواند تحولی اساسی در این شرکت پدید آورده و آنرا وارد دوران جدیدی نماید.

استفن الاپ در سمت خود در مایکروسافت توانسته بود با ایجاد تحول در محصول آفیس فروش بخش نرم افزارهای تجاری مایکروسافت را در سه ماهه پیش 15 درصد افزایش دهد. الاپ همچنین برای دفاع در مقابل تهدیدهای رو به فزونی گوگل و رقبای دیگر در عرصه وب، خطر آسیب رسیدن به یکی از منابع اصلی در آمد مایکروسافت یعنی آفیس را با شجاعت پذیرفت. عرضه نسخه های مبتنی بر وب نرم افزارهای Word و Excell و نرم افزارهای دیگر در آفیس 2010 محصولی از این ریسک استراتژیک بود.

استفن الاپ در کمپانی ماکرومدیا نیز تصمیم های سرنوشت سازی را اتخاذ کرد. شاید بتوان گفت که وی با تمرکز بر روی فناوری تحت وب فلش و در نهایت با مدیریت پیوستن ماکرومدیا به ادوبی با قیمت مناسب 3.4 میلیارد دلار، محصولات ماکرومدیا را از خطر حذف از بازار نجات داد. جایی که کمپانی بسیار تنومندتر ادوبی نیز با چالش از سوی غول های فناوری مواجه است این امکان وجود داشت که ماکرومدیا به تنهایی توان نجات محصولات خود را نداشته باشد. با پیوستن ماکرومدیا به ادوبی، سرمایه گذاری بیشتری بر روی فناوری های ماکرومدیا به انجام رسید و دو رقیب دیرینه بجای تلاش برای حذف یکدیگر از بازار نیروهای خود را متحد نمودند.

Olli Pekka Kallasvuo Stephen Elop

تصویر بالا: سمت راست - استفن الاپ مدیر عامل جدید. سمت چپ - اولی پکا کالاسوو مدیر عامل قبلی

استفن الاپ اکنون با چالش های فراوانی روبروست که مواجهه با آنها نیاز به تصمیم گیری های سرنوشت سازی دارد. در شرایطی که توسعه دهندگان برنامه های موبایل علاقه بسیاری به بسترهای سیستم عامل iOS اپل و اندروید گوگل دارند نوکیا سیستم عامل سیمبیان را به تملک خود درآورده و از طرفی با همکاری کمپانی اینتل سیستم عامل منبع باز مبتنی بر لینوکس MeeGo را برای گوشی های موبایل و احتمالاً تبلت ها عرضه نموده. این کمپانی همچنین به همکاری با مایکروسافت برای ارائه آفیس و امکان دسترسی به ایمیل های Exchange بر روی گوشی های خود پرداخته. آیا وقت آن رسیده که نوکیا نیز به جرگه سازندگان گوشی مبتنی بر اندروید بپیوندد؟ آیا باید با همکاری با مایکروسافت ویندوز فون 7 را بر روی محصولات خود عرضه کند؟ و آیا باید سیمبیان را به فراموشی بسپارد و یا بالعکس توان بیشتری را بر روی آن بگذارد؟

یکی دیگر از چالش های پیش روی استفن الاپ رخنه در بازار فروش گوشی های هوشمند در آمریکا است. جایی که اپراتورهایی نظیر AT&T و وریزون وایرلس و قراردادهای انحصاری با آنها حرف اول را می زند. شاید عدم ارتباط با این کمپانی ها و نداشتن سابقه کاری در شرکت های سازنده موبایل و شرکت های اپراتور تلفن همراه یکی از نقاط ضعف آقای الاپ محسوب شود. 

کمپانی مایکروسافت نیز که با این انتقال یکی از مدیران کارآمد خود را از دست می دهد اعلام نموده که در حال حاضر جایگزینی برای آقای الاپ در نظر ندارد و مدیران واحد تجارت مایکروسافت گزارشات خود را فعلاً بطور مستقیم به استیو بالمر مدیر عامل مایکروسافت ارائه می دهند. شاید رفتن استفن الاپ از مایکروسافت که نزدیک به سه سال در این شرکت به سر می برد به چالش های این کمپانی در مواجهه با اپل و گوگل بیفزاید.

------------------------------

Stephen Elop

نام: استفن الاپ

متولد: 31 دسامبر 1963 - آنکاستر، اونتاریو کانادا

خانواده: دارای همسر و پنج فرزند (که سه تای آنها سه قلو هستند)

تحصیلات: فارغ التحصیل دانشگاه مک مستر کانادا در رشته مهندسی کامپیوتر و مدیریت

داستانی از زندگی: وقتی استفن الاپ و همسرش نانسی در آمریکا بودند دختری چینی را به فرزند خواندگی پذیرفتند. دولت کانادا شهروندی این دختر را نپذیرفت اما آقای الاپ با ارجاع مسئله به دفتر نخست وزیر توانست پیروز شود و شهروندی را برای دختر خوانده چینی خود بدست آورد.

داستانی دیگر از زندگی:  استفن الاپ و دوستانش در زمانی که برای رئیس فناوری اطلاعات دانشگاه مک مستر کانادا کار می کردند یکی از نخستین شبکه های Ethenet کانادا را به طول 22 کیلومتر در محوطه دانشگاه کابل کشی نمودند.