معرفی آیفون 5 سی با بدنه پلاستیکی اما مستحکم و در رنگهای جذاب

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1392/6/23
برچسب‌ها : آی او اس iOS ، Apple iPhone 5c ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل امسال بر خلاف رسم سال های پیش خود عمل کرد و در مراسمی که در روز 10 سپتامبر 2013 (19 شهریور 1392) در مقر این شرکت در کوپرتینو کالیفرنیا برگزار گردید به جای معرفی یک اسمارت فون جدید، دو اسمارت فون متفاوت را معرفی نمود.

اسمارت فون گران قیمت تر که از برخی ویژگی های برتر -- نظیر مجهز بودن به حسگر اثر انگشت، بدنه آلومینیمی، پردازنده پرسرعت تر و سیستم تصویر برداری پیشرفته تر -- برخوردار است آیفون 5s نام دارد و پیشتر به معرفی آن پرداخته ایم. اما اسمارت فونی که در این مطلب به معرفی آن می پردازیم آیفون 5c است که با حضور خود در بازار می تواند دامنه مخاطبان گوشی های هوشمند اپل را گسترش دهد.

آنچه در وحله اول با دیدن آیفون 5c توجه را به خود جذب می کند بدنه پلاستیکی و رنگ های جذاب آن است. اپل شعار "For the colorful" را برای این گوشی جوان پسند در نظر گرفته. به این ترتیب حرف c در اسم این گوشی مخففی برای colorful خواهد بود و با توجه به قیمت آیفون 5c و ظاهر شکیل و مشخصات آن قابل توجیه نیست که بگوییم حرف c مخفف cheap (ارزان یا پست) است.

مقایسه مشخصات آیفون 5c با آیفون 5 به خوبی حاکی از آن است که اپل سخت افزار داخلی که تا حد بسیار زیادی مشابه سخت افزار داخلی آیفون 5 است را برای آیفون 5c برگزیده. البته ظرفیت باطری آیفون 5c اندکی بالاتر از آیفون 5 است و امکان مکالمه تا 10 ساعت و زمان استندبای تا 250 ساعت را برای این گوشی فراهم می آورد (در مقایسه با زمان 8 و 225 ساعت برای آیفون 5). نوع جدیدی از دوربین ثانویه FaceTime HD در این گوشی به کار رفته که با داشتن پیکسل های بزرگتر در شرایط نور کم نسبت به آیفون 5 تصاویر بهتری را دریافت می کند و از سیستم صوتی بهتری نیز برای FaceTime استفاده شده. همچنین باندهای فرکانسی این گوشی افزایش یافته است.

اما با وجود مشابهت سخت افزاری، ظاهر و بدنه این دو تفاوت زیادی با یکدیگر دارد همانطور که گفته شد آیفون 5c از بدنه ای پلاستیکی -- یا به عبارت علمی تر پلی کربناتی -- بهره می برد. ابعاد آیفون 5c نسبت به آیفون 5 و آیفون 5s به میزان 0.6 میلی متر در طول، 1 میلی متر در عرض و البته 1.4 میلی متر در ضخامت افزایش داشته و همچنین با داشتن وزنی 132 گرمی 20 گرم سنگین تر از دو گوشی یاد شده است. از این رو علی رغم خوش دستی و جذابیت گوشی آیفون 5c می توان آنرا در قیاس با آیفون 5 و آیفون 5s قدری زمخت دانست.

آیفون 5c همانند آیفون 5 به چیپ A6 اپل، صفحه نمایش Retina با قطر 4 اینچ و رزولوشن 1136x840 پیکسل و دوربین 8 مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه مجهز است.

اپل 5 رنگ سبز، آبی، زرد، صورتی و سفید را برای بخش پشتی و کناره های آیفون 5c -- که البته به صورت یکپارچه هستند -- در نظر گرفته و رنگ قسمت جلویی گوشی نیست مشکی است. رنگ پس زمینه متناسب با رنگ بدنه نیز به جذابیت های این گوشی خواهد افزود.

طبق گفته Jony Ive -- نائب رئیس طراحی اپل -- این کمپانی در ساخت آیفون 5c از یک معماری جدید در ساختار استفاده کرده. ساخت بنده با یک قطعه یکپارچه پلی کربنات آغاز می شود و اپل یک فریم فلزی مقاوم کننده را که ضمناً نقش آنتن را نیز بازی می کند در داخل این بدنه پلی کربناتی تعبیه می کند. بدین ترتیب آیفون 5c با وجود داشتن بدنه ای از جنس پلی کربنات از استحکام مناسبی برخوردار است. چندین مرحله صیقلی سازی و جلادهی نیز بر روی بدنه آیفون 5c انجام می شود که آنرا براق کرده و جذابیتش را دوچندان می کند.

تصویر بالا: بدنه آیفون 5c در مرحله تولید پیش از قرار گرفتن فریم و آنتن فلزی

تصویر بالا: بدنه آیفون 5c در مرحله تولید پس از قرار گرفتن فریم و آنتن فلزی

اپل کاورهایی را در 6 رنگ متفاوت برای آیفون 5c با قیمت 29 دلار عرضه می کند. این کاورها اگر متفاوت با رنگ بدنه انتخاب شوند کنتراست بسیار مناسبی را با بدنه آیفون 5c ایجاد می کنند و در صورتی که همرنگ انتخاب شوند باز هم هماهنگی بسیار خوبی را به نمایش می گذارند.

البته انتقادی را نیز برخی از کارشناسان در مورد طراحی این کاورها به اپل وارد ساخته اند و آن این است که بخشی از کلمه iPhone از میان سوراخ های کاور نمایان است که می توان آنرا non یا hon خواند و طراحان اپل تدبیری را اتخاذ نکرده اند که کلمه iPhone به طور کامل خوانده شده و یا به طور کامل مستور شود.

آیفون 5c به سیستم عامل iOS 7 مجهز است و از ویژگی های جدید و بهبود یافته این سیستم عامل بهره می برد.

آیفون 5c نیز همانند آیفون 5s در روز 20 سپتامبر 2013 (29 شهریور 1392) به بازار کشورهای آمریکا، استرالیا، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، ژاپن، سنگاپور و انگلستان عرضه می شود اما بر خلاف آیفون 5s، امکان پیش خرید آیفون 5c از یک هفته قبل -- یعنی از روز 13 سپتامبر -- وجود دارد. بدین ترتیب ممکن است عده ای که در خرید محصولات اپل شتاب دارند در مدت یک هفته یاد شده، تنها با داشتن گزینه پیش خرید آیفون 5c به خرید این گوشی روی آورند و این می تواند به نفع مدل 5c باشد.

قیمت گوشی های جدید اپل همراه با گوشی آیفون 4s که اپل به فروش آن ادامه خواهد داد با شرط عقد قرارداد دو ساله با اپراتورهای طرف قرارداد اپل در آمریکا (نسخه لاک شده) و قیمت این گوشی ها بدون نیاز به عقد قرارداد با اپراتور (نسخه آنلاک شده) مطابق جدول زیر است.