سامسونگ Galaxy A55 در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1403/2/5        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Samsung Galaxy A55 ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : با این‌که طیف وسیعی از کاربران هنگام خرید یک گوشی گران‌قیمت معمولاً برندهای رده بالاتری مثل سامسونگ و اپل را در نظر می‌گیرند، در سطوح میانی با حضور گسترده برندهای چینی با رقابت پیچیده‌تری روبرو می‌شویم که موفقیت در آن چندان آسان به‌نظر نمی‌رسد. گوشی‌های سری A و به‌طور مشخص A3x و A5x در طی چند سال گذشته نقطه تمرکز سامسونگ برای حفظ فاصله با دیگر تولیدکنندگان گوشی‌های رده میانی بوده و اعضای آن هر سال به‌روزرسانی شده‌اند. Galaxy A55 جدیدترین و پیشرفته‌ترین عضو این خانواده است که تغییراتی را در فرمول ساخت تکراری این کلاس ارائه می‌دهد. در مطلب پیش رو به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Galaxy A55 می‌پردازیم.

سامسونگ در طی سالیان گذشته و مشخصاً پس از معرفی Galaxy A52 و A52 5G در سال 2020 تغییر چندانی در نحوه ساخت یک Galaxy A5x موفق ایجاد نکرده و با همان فرمان پیشین، Galaxy A52s و Galaxy A53 را در سال‌های 2021 و 2022 و Galaxy A54 را در سال 2023 روانه بازار کرد. فرمول تکراری این کلاس را یک تعریف ساده می‌توان در یک بدنه باکسی‌شکل کلاسیک با رنگ‌آمیزی چشمگیر، بدنه ضد آب IP67، صفحه‌نمایش سوپر امولد 120 هرتزی و دوربین اصلی مجهز به OIS خلاصه کرد و در این میان نیازی به تغییر در جنس شاسی، گذر از شیشه محافظ قدیمی Gorilla Glass 5، تغییر در دوربین اولتراواید (که از گلکسی A51 در این خانواده حضور دارد!)، ارتقاء توان شارژر و شاید از همه مهم‌تر حضور یک پروسسور توانمند احساس نشده است. سامسونگ بعضی از این انتظارات را در گلکسی A55‌ پاسخ گفت و با این‌که هنوز در زمینه دوربین، باتری و گزینه‌های پردازشی با ارتقاء بزرگی روبرو نمی‌شویم اما حداقل از لحاظ کیفیت ساخت و جنس بدنه می‌توان از تولد محصول تازه‌ای سخن گفت.

گلکسی A55 میان‌رده‌ای با شاسی فلزی و دو لایه شیشه‌ای در پشت و روی دستگاه است که همچنان با IP67 در برابر نفوذ گرد و خاک و غوطه‌وری در آب (شفاف 1 متری برای 30 دقیقه) مقاوم است. صفحه‌نمایش گوشی نسبت به نسل‌های قبلی بزرگ‌تر شده و با حفظ وضوح فول اچ‌دی در نسبت 19.5:9 به اندازه 6.6 اینچ رسیده است. این پنل سوپر امولد همچنان از نرخ رفرش غیر تطبیقی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند و روی آن با لایه +Gorilla Glass Victus پوشانده شده است.

سامسونگ روی کاغذ از همان دوربین‌های اصلی و سلفی A54 در این مدل استفاده کرده و نه‌فقط دوربین 50 مگاپیکسلی OIS آن تغییری تکرده بلکه دوربین اولتراواید باستانی!، دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو و دوربین 32 مگاپیکسلی سلفی نیز سر جای خود هستند. ظرفیت باتری همان 5 هزار میلی آمپر ساعت پیشین است و شارژر 25 واتی آن را نیز باید جداگانه تهیه کرد. تغییر مهم این مجموعه به پروسسور Exynos 1480 آن تعلق دارد که با وجود آن‌که هنوز از همان هسته‌های قدیمی A78 و A55 بهره می‌برد اما لیتوگرافی آن 4 نانومتری‌ست و در گرافیک با حضور Xclipse 530 گامی (هرچند نچندان بزرگ) رو به جلو برداشته است. نوع حافظه داخلی و رم گوشی تغییری نکرده اما این بار برای اولین بار در این کلاس امکان دسترسی به رم 12 گیگابایتی فراهم شده است.

پس از این آشنایی مختصر با مشخصات Galaxy A55 نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

GSMArena

در بخش نتیجه‌گیری بررسی تیم GSMArena از Galaxy A55، با وجود آن را یکی از رقابتی‌ترین محصولات در سبد کالای این شرکت معرفی کرده به از دست رفتن قدرت جادویی و جذابیت این سری در Galaxy A55 اشاره شده و آمده است: بله این گوشی امسال با برخی به‌روزرسانی‌های متقاعدکننده مثل دوام باتری و چیپ‌ست روبرو شده اما آیا این تغییرات برای دوام آوردن از لحاظ اقتصادی کفایت می‌کنند؟ در ادامه این بخش به تفاوت‌های ظریف این مدل با A54 ارزان‌تر سال گذشته که تنها شامل دوام باتری کم‌تر و پردازنده ضعیف‌تر است اشاره می‌شود و از نگاه نویسندگان این مطلب تغییرات اندک این گوشی عامل توجیه‌کننده‌ای برای قیمت بالای آن نخواهد بود. البته در این میان به نکات مثبت این مجموعه نیز اشاره شده که از آن جمع می‌توان از کیفیت ساخت، عمر باتری، قدرت پردازشی قابل قبول و پایدار، عملکرد مطلوب دوربین‌ها در مجموع و کیفیت صفحه‌نمایش نام برد.

نکات مثبت و منفی Galaxy A55 از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شوند.

ساخت مستحکم با گوریلا گلس ویکتوس پلاس، فریم آلومینیومی و IP67
عمر باتری عالی
عملکرد قابل اتکاء دوربین، ویدئوهای عالی
پرفورمنس خوب برای این رده قیمتی با رفتار حرارتی عالی
اسپیکرهای استریو با کیفیت خوب
حضور اسلات microSD به‌عنوان گزینه‌ای کمیاب در این رده قیمتی
One UI 6.1 تر و تمیز با 4 سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل
نبود شارژر در جعبه و سرعت شارژ نچندان بالا
عملکرد غیر قابل اتکای سنسور اثر انگشت
حاشیه ضخیم دورتادور صفحه‌نمایش
عملکرد نچندان خوب سنسور مجازی تقارب برای خاموش کردن صفحه‌نمایش حین تماس (در مقایسه با سنسورهای فیزیکی)
قیمت بالا در زمان رونمایی

با وجود استفاده از همان دوربین‌های سال گذشته عملکرد دوربینی Galaxy A55 به‌گفته GSMArena در مقایسه با A54 اندکی متفاوت است: دوربین اصلی عکس‌های روز خوبی را با جزییات فراوان و کمی شارپ‌نس اضافی تولید می‌کند که این آخری تفاوت اصلی مابین A54 و A55 است. A55 عکس‌های شارپ‌تر و تمیزتری را در مجموع برداشت می‌کند اما این فرایند رندر جدید رویکردی محافظه‌کارانه‌تر در قبال رنگ‌ها دارد - رنگ‌های در این دوربین به حالت طبیعی نزدیک‌ترند اما هنوز به‌خصوص شاخ و برگ درختان و آسمان سرزنده‌تر و شاداب‌تر [از حالت عادی] هستند.

طیف دینامیکی عالی، کنتراست خوب، نورگیری دقیق و حرارت رنگ صحیح از جمله توصیفات GSMArena برای عکس‌های روز دوربین اصلی‌ست اما به‌گفته این منبع در برخی سوژه‌ها در فضای داخلی نویز به‌چشم می‌خورد. عکس‌های شب دوربین اصلی به‌دلیل اینکه در اکثر مواقع حالت شب به‌صورت اتوماتیک وارد عمل می‌شود با کیفیت و قابل اتکا توصیف شده و به‌گفته این منبع می‌توان از «ظاهر طبیعی، پر جزییات، شارپ و تمیز» عکس‌ها لذت برد. در غیبت حالت شب اما با کنتراست پایینی روبرو می‌شود و رنگ‌ها نیز دیگر شاداب نیستند.

GSMArena از عکس‌های روز دوربین اولتراواید گوشی به نیکی یاد کرده و آن را در مواردی مثل شارپ‌نس و جزییات، «عالی» توصیف کرده و رنگ‌ها و کنتراست آن را نیز ستوده است. مشکل این دوربین به‌گفته این منبع در صحنه‌های با کنتراست بالا و سوژه‌های داخلی با نور کم رخ می‌دهد که در این آخری شارپ‌نس افت کرده و نویز شروع به ظاهر شدن می‌کند. البته در ادامه از جزیی بودن این مشکلات به‌خصوص در مقایسه با دیگر دوربین‌های اولتراواید این رده قیمتی یاد شده است. گوشی همواره حالت شب را برای دوربین اولتراواید به‌کار می‌گیرد اما به‌گفته GSMArena حتی در این حالت نیز عکس‌های برداشت شده با حالت ایده‌آل فاصله زیادی داشته و اغلب آن‌ها پر نویز و سافت با طیف دینامیکی محدودند. البته هنوز می‌توان از نتیجه کار در مقایسه با اغلب دیگر دوربین‌های اولتراواید رضایت داشت.

فیلم‌برداری این مجموعه تفاوتی نسبت به قبل نکرده و دوربین اصلی از برداشت 4K/30fps با لرزه‌گیر دیجیتال پشتیبانی می‌کند و دوربین اولتراواید نیز با همین وضوح قادر به فیلم‌برداری‌ست. ویدئوهای 4K دوربین اصلی از نگاه این منبع بسیار جذاب با رنگ‌های قوی و سر زنده، کنتراست خوب، جزییات ریز فراوان و طیف دینامیکی وسیع توصیف شده‌اند اما ظاهراً سامسونگ گونه‌ای از شارپ کردن مصنوعی را به‌ این ویدئوها افزوده که اثرات آن را در درختان و فضای سبز می‌توان مشاهده کرد. نویز کمی نیز در این‌جا وجود دارد اما «در کل توانایی‌های برداشت ویدئوی گوشی را دوست داشتیم.»

ویدئوهای دوربین اولتراواید جزییات کم‌تری داشته و سافت‌تر به‌نظر می‌رسند اما رندر آن‌ها به همان صورت قبل است. طیف دینامیکی این ویدئوها محدودتر است اما در این‌جا نیز از نتیجه نهایی به نیکی یاد شده است.

GSMArena کیفیت عکس‌های سلفی گوشی را «عالی» توصیف کرده و جزییات بالا و شارپی نسبی آن‌ها را (به‌شرایط بهینه بودن نور) همراه با طبیعی بودن رنگ‌ها ستوده است. کیفیت HDR این عکس‌ها نیز در نورگیری مناسب سوژه اصلی بدون انفجار نور در پس‌زمینه، «خوب» توصیف شده است.

XDA

Ben Sin نویسنده بررسی سایت XDA از Galaxy A55 در بخش نتیجه‌گیری این گونه آورده است: «من نسبت به محصولات میان‌رده سامسونگ بسیار سخت‌گیر بوده‌ام به‌این خاطر که آن دستگاه‌ها نشانه‌های مشهودی از مصالحه در مشخصات یا سخت‌افزار داشتند. امسال A55 این [موارد] را بهتر مخفی کرده است. خبری از فریم یا کاور پلاستیکی نیست و دوربین اصلی عکس‌های فوق‌العاده‌ای را برداشت می‌کند. [البته] اگر بدانید که به چه نقطه‌ای نگاه کنید هنوز مصالحه‌ها را می‌توانید مشاهده کنید مثل حافظه UFS 3.1 به‌جای UFS 4.0، دوربین سوم ماکروی بیهوده و ویبره‌های سافت و شل و ول. اما این‌ها مواردی نیستند که باعث آزار کاربر عادی شوند. گلکسی A55 عالی به‌نظر می‌رسد و عملکرد خوبی دارد. اگر گوشی‌های قبلی گلکسی A فروش خوبی داشتند دلیلی نمی‌بینم که این مدلِ بهبود یافته نتواند.»

نکات مثبت و منفی Galaxy A55 از نگاه XDA شامل این موارد می‌شوند:

طراحی و کیفیت ساخت عالی بدنه خارجی برای یک میان‌رده
عکس‌های خوب دوربین اصلی با HDR عالی
قابل اطمینان بودن رابط کاربری One UI 6.1 با مولتی‌تسکینگ عالی
بیهود بودن دوربین سوم ماکرو
مکانیزم ویبره‌های سافت و بی رمق
غیر طبیعی بودن حالت زیبایی چهره دوربین سلفی (که ظاهراً قابل خاموش کردن نیز نیست)

نویسنده XDA در بخش دوربین این بررسی ضمن اشاره مجدد به بیهوده و تزئینی بودن دوربین ماکرو از کیفیت بالای دو دوربین دیگر سخن می‌گوید: «خبر خوب این است که دو دوربین واقعاً قابل استفاده [این گوشی] بسیار خوب هسند. دوربین اصلی یک 50 مگاپیکسلی f/1.8 با سنسوری به اندازه 1/1.56 اینچ است که سخت‌افزاری کاملاً استاندارد در گوشی‌های میان‌رده به‌حساب می‌آید اما فرایند پردازشی سامسونگ پخته و بالغ است و HDR [در آن] در تمام لحظات دقیق است.»

PhoneArena

در بررسی PhoneArena از Galaxy A55 به قلم Aleksandar Anastasov در بخش نتیجه‌گیری می‌خوانیم: سامسونگ امسال همه چیز را در A55 5G ساده و حداقلی نگه داشته است جایی‌که تنها به‌روزرسانی معنی‌دار، چیپ‌ست Exynos 1480 است که خود آن نیز آن‌چنان قوی‌تر از نسل قبلی نیست. در طراحی نیز همچنین با بهبود روبرو می‌شویم و با کنار گذاشتن کامل پلاستیک و افزودن فریم فلزی، گوشی پیشرفته‌تر به‌نظر می‌رسد. نویسنده این مطلب در ادامه، برادر کوچک‌تر این گوشی یعنی A35 را تنها کمی در پردازنده و کیفیت صدا، پایین‌تر از A55 ارزیابی می‌کند در حالی‌که 100 یورو (100 پوند) قیمت پایین‌تری دارد.

نکات مثبت و منفی Galaxy A55 از نگاه PhoneArena شامل این موارد می‌شوند:

کیفیت ساخت سطح بالا با بدنه شیشه و فلز
صدای عالی اسپیکرها و کیفیت چشمگیر صفحه‌نمایش
پرفورمنس خوب چیپ‌ست برای این رده قیمتی
نزدیک بودن تجربه دستگاه با Galaxy A35
حضور اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده اضافه (bloatware)
سرعت پایین شارژ

PhoneArena در بخش بررسی دوربین گلکسی A55 همچون GSMArena از اشباع کم‌تر رنگ‌ها در دوربین اصلی گوشی برخلاف نسل‌های قبلی آن، سخن می‌گوید و می‌افزاید: «از آن بهتر تأثیر نپدیرفتن سطح کنتراست و رنگ تصویر هنگام جابه‌جایی مابین دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی و دوربین 12 مگاپیکسلی اولتراواید است که یک نمای سازگار و نامتناقض را بدون توجه به این‌که تصمیم به استفاده از کدام [دوربین] دارید ایجاد می‌کند.» نویسنده این مطلب انتظار جزییات بالاتری را از دوربین اصلی A55 داشته اما جزییات آن در سطح Galaxy A35 اعلام شده است. دوربین اولتراواید اما از سوی دیگر برای این کلاس «کاملاً خوب» بوده و عکس‌هایی را برداشت می‌کند که «کاملاً قابل استفاده» هستند.

نویسنده این مطلب از کیفیت عکس‌های سلفی گوشی نیز رضایت داشته و در این مورد می‌گوید: «دوربین سلفی گوشی عکس‌های خیره‌کننده‌ای را با میزان درستی از شارپ‌نس و رنگ‌های نزدیک به واقعیت برداشت می‌کند.» در ادامه به عمق میدان کم این دوربین نیز اشاره شده که منجر به محو شدن هر آن‌چه پشت سر شماست می‌شود و از آن با عنوان بوکه طبیعی یاد شده است.



تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا