سقوط شدید سود اچ تی سی به دلیل تأخیر در عرضه اچ تی سی وان در بازارهای جهانی

نمایش خبر

تاریخ : 1392/1/20
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، HTC One ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : کمپانی تایوانی اچ تی سی در روز 8 آوریل 2013 (19 فروردین 1392) نتایج ممیزی نشده مالی (Unaudited Financial Results) مربوط به سه ماهه نخست سال 2013 خود را منتشر نمود. آمار و ارقام منتشر شده حکایت از آن دارد که این کمپانی از رسیدن به اهداف مالی تعیین شده خود بازمانده و پیش بینی بسیاری از تحلیلگران نیز در مورد درآمد و سود اچ تی سی اشتباه از آب درآمد.

بر اساس اعلام اچ تی سی درآمد این کمپانی در سه ماهه نخست سال 2013 با 37 درصد کاهش نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل به 42.8 میلیارد دلار جدید تایوان (در حدود 1.4 میلیارد دلار آمریکا) رسید. این در حالیست که اچ تی سی در ماه فوریه درآمدی برابر 50 تا 60 میلیارد دلار جدید تایوان را برای سه ماهه نخست خود پیش بینی کرده بود.

همچنین سود سه ماهه این کمپانی تنها 85 میلیون دلار جدید تایوان (در حدود 2.85 میلیون دلار آمریکا) بوده که در مقایسه با سود این کمپانی در سه ماهه مشابه سال قبل (4.47 میلیارد دلار جدید تایوان) کاهشی 98.1 درصدی را نشان می دهد. لازم به ذکر است که از سال 2004 که اچ تی سی اقدام به انتشار گزارش سودهای سه ماهه خود نموده، تاکنون چنین سود پائینی را تجربه نکرده و ضمناً این ششمین سه ماهه متوالی است که اچ تی سی روند مالی نزولی را طی می کند.

اما دلیل این کاهش درآمد و کاهش شدید سود چیست؟

اچ تی سی در 19 فوریه 2013 (1 اسفند 1391) پرچمدار جدید خود -- اچ تی سی وان -- را معرفی نمود و با معرفی این گوشی پیشرفته حساب ویژه ای را برای موفقیت مالی خود در سال 2013 باز نمود. اچ تی سی وان نه تنها برترین اسمارت فون اچ تی سی بود، بلکه برخی تحلیلگران مطرح آنرا برترین اسمارت فون جهان نامیدند و معرفی گوشی وان را نشانی از بازگشت شکوهمندانه اچ تی سی به عرصه رقابت در بالاترین سطوح بازار دانستند.

HTC One - اچ تی سی وان

اچ تی سی وان -- پرچمدار اچ تی سی- که ورودش به بازارهای گوناگون با تأخیر مواجه شده

اما با وجود آنکه اچ تی سی یک اسمارت فون فوق العاده را در اختیار داشت، اوضاع بر وفق مراد این کمپانی پیش نرفت. کمبود قطعات دوربین موجب شد تا عرضه اچ تی سی وان در بسیاری از بازارهای اصلی به تعویق افتد و به جای 80 بازاری که اچ تی سی در نظر داشت به عرضه این گوشی در آنها بپردازد تنها موفق به عرضه آن در 3 بازار گردید. بدین ترتیب در حالی که به نظر می رسید پیش دستی اچ تی سی در عرضه اچ تی سی وان پیش از عرضه گلکسی اس 4 توسط سامسونگ موفقیت مالی مناسبی را برایش به ارمغان آورد، اینگونه نشد و فرصت برای کمپانی تایوانی تا حد زیادی از دست رفت.

در سوی مقابل سامسونگ به معرفی گلکسی اس 4 و تبلیغات گسترده برای آن پرداخت. این کمپانی قصد دارد تا پایان آوریل گلکسی اس 4 را در 155 کشور عرضه نماید و بدیهیست که چنین عرضه گسترده ای، همراه با تبلیغات وسیع، در کنار عرضه اسمارت فون های بسیار پیشرفته از سوی اپل، سونی و دیگران عرصه را بر اچ تی سی تنگ تر از قبل خواهد کرد.

اما هنوز روزنه هایی از امید برای نتایج مالی مثبت اچ تی سی در سه ماهه دوم وجود دارد. در این سه ماهه گوشی اچ تی سی وان به بازارهای بسیار بیشتری راه می یابد و گوشی اچ تی سی فرست نیز به عنوان نخستین اسمارت فونی که به صورت پیش فرض به فیس بوک هوم مجهز است در روز 12 آوریل (23 فروردین) به بازار عرضه خواهد شد.

HTC First - اچ تی سی فرست

اچ تی سی فرست - نخستین اسمارت فون مجهز به فیس بوک هوم

البته مشکلات تأمین قطعات هنوز هم وجود دارد و توان مالی اچ تی سی نیز برای رقابت تبلیغاتی با غول های عرصه موبایل -- به ویژه سامسونگ -- بسیار کم است. بنا به گفته Benedict Evans -- تحلیلگر Enders Analysis -- یکی از مشکلات اصلی اچ تی سی "اندازه" (Scale) این کمپانی است. این تحلیلگر در مصاحبه با گاردین به این نکته اشاره می کند که «برای موفقیت در این بازار، ساخت سخت افزاری دوست داشتنی شرطی لازم است، اما کافی نیست.»

به نظر می رسد اچ تی سی با شعار quietly brilliant برای درخشش بی سر و صدای خود باید بیش از هر چیز به تبلیغات دهان به دهان مشتریان خویش امیدوار باشد.

HTC quietly brilliant



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا