فیس بوک هوم - یورش فیس بوک به بستر اندروید

نمایش خبر

تاریخ : 1392/1/18
برچسب‌ها : فیس بوک Facebook ، فیس بوک هوم Facebook Home ، اندروید Android ، HTC First

واحد خبر mobile.ir : روز 4 آوریل 2013 (17 فروردین 1392) روزی بود که مارک زاکربرگ -- مدیر عامل کمپانی فیس بوک -- از آخرین دستاورد خود و همکارانش برای گوشی های اندرویدی رونمایی نمود و بدین ترتیب بخش عمده ای از خط مشی کمپانی فیس بوک را برای حضور هرچه پررنگ تر بزرگترین شبکه اجتماعی جهان در دنیای موبایل برای همگان مشخص نمود.

محصول معرفی شده فیس بوک هوم (Facebook Home) نام دارد. همانگونه که انتظار می رفت این محصول نه یک گوشی فیس بوکی و نه یک سیستم عامل فیس بوکی است. توصیف خود فیس بوک از Facebook Home چنین است: «خانواده برنامه هایی که دوستان شما را در مرکز گوشیتان قرار می دهد.»

البته قرار دادن دوستان در مرکز توجه، خصوصاً برای آنهایی که با ویندوز فون کار کرده اند چیز جدیدی نیست. اما این بار چنین تجربه ای را فیس بوک برای کاربران اندروید فراهم آورده.

همراه با معرفی Facebook Home، گوشی HTC First نیز به عنوان نخستین گوشی که به صورت پیش فرض به این مجموعه از برنامه ها مجهز است معرفی گردید و طبق گفته کمپانی فیس بوک در روز 12 آوریل 2013 (23 فروردین 1391) Facebook Home به صورت رسمی عرضه خواهد شد. در ابتدا علاوه بر کاربران گوشی HTC First که Facebook Home را به صورت پیش فرض بر روی گوشی خود خواهند داشت، کاربران گوشی های One X ،One و +One X کمپانی اچ تی سی و گوشی های Galaxy S III و Note II کمپانی سامسونگ می توانند آنرا از طریق Google Play بر روی گوشی خود نصب نمایند. گوشی Galaxy S 4 سامسونگ نیز که به زودی به بازار عرضه می شود قابلیت کار با Facebook Home را خواهد داشت و در آینده این امکان برای بسیاری از گوشی های اندرویدی از برند های اچ تی سی، سامسونگ و دیگر برندها فراهم خواهد شد.

HTC First - اچ تی سی فرست

تصویر بالا: گوشی HTC First - نخستین گوشی که به صورت پیش فرض به Facebook Home مجهز است

عرضه Facebook Home برای بسترهای دیگر هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و برای بسترهای بسته ای نظیر iOS، ویندوز فون و بلک بری قاعدتاً به دلیل اپن سورس نبودن این بسترها کمپانی فیس بوک به همکاری اپل، مایکروسافت و بلک بری (RIM سابق) نیاز خواهد داشت و در صورت عدم همکاری این کمپانی ها ممکن است هرگز شاهد ارائه نسخه کامل Facebook Home برای این پلتفرم ها نباشیم.

لازم به ذکر است که امکان uninstall نمودن Facebook Home حتی از دستگاهی که به صورت پیش فرض به آن مجهز است نیز وجود دارد.

عناصر اصلی Facebook Home عبارتند از Chat Heads ،Cover Feed و Messenger و نیز App Launcher:

Cover Feed:

Facebook Home صفحه اصلی و صفحه Lock گوشی را در اختیار خود می گیرد و جایگزین این صفحات در سیستم عامل اندروید می گردد. از ابتدای روشن نمودن گوشی موبایلی که به Facebook Home مجهز است و یا با فشردن کلید Home، کاربر به استریمی از پست های News Feed و عکس های به اشتراک گذاشته شده توسط دوستان خود دسترسی می یابد و می تواند عکس ها، لینک ها و Status هایی را که دوستانش به اشتراک گذاشته اند مشاهده نماید.

Facebook Home - فیس بوک هوم

همچنین کلیه اعلانات (Notification ها) نیز -- منجمله تماس ها، event ها، آپدیت های فیس بوک و آپدیت های برنامه های دیگر -- همگی در صفحه اصلی ظاهر خواهند شد. البته این ویژگی به طور کامل برای گوشی هایی نظیر HTC First که از ابتدا به Facebook Home مجهزند وجود خواهد داشت و در گوشی های دیگری که Facebook Home بعداً بر روی آنها دانلود و نصب شده ممکن است وضعیت قدری متفاوت باشد.

تصاویر پروفایل های اشخاص و آیکون های برنامه ها که در کنار اعلانات قرار می گیرند به سهولت استفاده از این بخش خواهد افزود و کاربر می تواند آنچه را که مایل به دیدن جزئیاتش است انتخاب کرده و به پاسخ دادن، لایک نمودن یا ... مورد انتخابی بپردازد و اعلانات بی اهمیت را با کشیدن به بیرون صفحه حذف نماید.

Facebook Home - فیس بوک هوم

در پائین صفحه Cover Feed نیز کلیدی دایره ای همراه با تصویر پروفایل کاربر قرار دارد که از طریق آن کاربر می تواند گوشی را آنلاک نموده و به آخرین برنامه ای که با آن کار می نموده برود و یا به بخش های App Launcher و Messenger وارد شود.

Facebook Home - فیس بوک هوم

Chat Heads و Messenger:

Facebook Home امکان ارسال پیام های متنی و پیام های فیس بوک را در یکجا فراهم می آورد.

Facebook Home - فیس بوک هوم

همچنین کاربر مشغول به هر کاری با گوشی خود باشد -- مثلاً در حین مرور وب، دیدن ویدیو یا ... -- می تواند به تبادل پیام و چت کردن با دوستان خود بپردازد. در اصل Messenger و Chat Heads را می توان لایه ای بر روی واسط کاربر اندروید دانست که چنین امکانی را بدون ایجاد مشکل برای کار متداول با گوشی فراهم می آورد. تصویر پروفایل مخاطب در کلیدی دایره ای در کناره ای از صفحه نمایش قرار می گیرد (که البته جای آنرا به سادگی می توان عوض نمود تا مزاحم کار با گوشی نباشد) و در هر لحظه می توان با انتخاب آن، چت نمودن و تبادل پیام را ادامه داد. البته همزمان می توان ارتباط با چندین نفر را دنبال نمود.

Facebook Home - فیس بوک هوم

App Launcher:

App Launcher محلی برای برنامه های محبوب و برنامه هایی که زیاد مورد استفاده قرار می گیرند است. همچنین کاربر می تواند برای مشاهده تمامی برنامه ها App Launcher را به سمت راست حرکت داده و وارد فهرست تمامی برنامه ها شود. انتقال برنامه های منتخب از فهرست تمامی برنامه ها به App Launcher نیز به سادگی با کشیدن آیکون برنامه به خارج از فهرست تمامی برنامه ها و رها نمودن آن در App Launcher امکان پذیر است.

Facebook Home - فیس بوک هوم

فیس بوک - در کنار یا در مقابل گوگل؟

کمپانی فیس بوک توانست با بهره گیری از اپن سورس بودن بستر اندروید و امکانات گسترده موجود برای توسعه آن، مجموعه برنامه هایی را ارائه دهد که به رونق هر چه بیشتر ارتباطات فیس بوکی کمک نماید و بدیهیست که این کمپانی افزایش نقش سرویس های فیس بوک در جای جای زندگی کاربران خود و گسترش قلمرو امپراتوری شبکه اجتماعی فیس بوک را هدف قرار داده است. با هر لایک ارسالی توسط یک کاربر، فیس بوک می تواند اطلاعات بیشتری را در مورد علاقه مندی های آن کاربر بدست آورد و با ساده سازی ارتباطات فیس بوکی، مارک زاکربرگ و همکارانش می توانند کاربران بیشتری را به شبکه اجتماعی خود جذب نموده و وقت بیشتری از آنها را به استفاده از سرویس های فیس بوک اختصاص دهند. تمامی اینها می تواند زمینه ساز کسب درآمد بیشتر از نمایش تبلیغات مرتبط با علاقه مندی های کاربران باشد.

علاوه بر این بنا به گفته آقای زاکربرگ هرچند Facebook Home در ابتدا بدون تبلیغات عرضه می شود، اما تبلیغات در آینده به آن اضافه خواهد شد (احتمالاً در Cover Feed) و فیس بوک می تواند درآمد مستقیم مناسبی را نیز از راه نمایش تبلیغات بر روی گوشی موبایل کاربر کسب نماید.

بی شک در این میان تضاد منافعی میان فیس بوک و گوگل رخ خواهد داد. هرچند ارائه سرویس ها و برنامه های متنوع بر روی بستر اندروید موجبات تقویت بستر اندروید و در نتیجه نفع بیشتر گوگل را فراهم می آورد، اما گسترش فیس بوک می تواند به زیان رقیب آن یعنی گوگل پلاس بوده و گسترش تبلیغات فیس بوکی نیز به زیان تبلیغات گوگلی خواهد بود. با این وجود با توجه به آنکه فیس بوک در ارائه Facebook Home ظاهراً هیچ یک از قوائد کار با اندروید و لایسنس های گوگل را نقض ننموده، گوگل نمی تواند مانع از ارائه آن شود. در هر حال به نظر می رسد که عرضه چنین سرویس ها و برنامه هایی شمشیری دولبه برای گوگل محسوب می شود و در کنار منافع رشد اندروید، چالش هایی را نیز برای این کمپانی و منافعش به همراه خواهد داشت.

منبع : فیس بوک


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا