بارقه های امید برای نوکیا با انتشار گزارش مقدماتی بخشی از نتایج مالی سه ماهه چهارم 2012 این کمپانی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1391/10/22
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir :  کمپانی نوکیا که ظاهراً از روند فروش اسمارت فون های لومیا رضایت دارد در روز 10 ژانویه 2013 (21 دی 1391) اطلاعاتی را در مورد برخی نتایج مالی این کمپانی در سه ماهه چهارم سال 2012 منتشر نمود تا بتواند پیش از انتشار گزارش کاملتر درآمدهای خود در 24 ژانویه، بارقه های امید را در دل سهامداران روشن سازد.

پس از انتشار گزارش یاد شده ارزش هر سهم نوکیا تا پایان معاملات روز 10 ژانویه در بازار بورس نیویورک 18.67 درصد بالا رفت و به نظر می رسد نتایج کسب شده توسط این کمپانی فراتر از انتظار صاحبان سهام نیز بوده و حداقل توانسته نگرانی آنها را در مورد شرط بندی نوکیا بر سر پلتفرم ویندوز فون مایکروسافت را کاهش دهد.

Nokia Stock 11 Jan 2013

تصویر بالا: نمودار سهام نوکیا در یک سال اخیر

نوکیا در گزارش خود برآورد نموده که میزان سود دهی بخش "دستگاه ها و سرویس ها" در سه ماهه چهارم 2012 فراتر از انتظارها بوده است. نتایج واحد تجاری گوشی های موبایل و میزان عرضه گوشی های لومیا به بازار نیز بیش از پیش بینی های قبلی بوده و علاوه بر این نوکیا توانسته هزینه های عملیاتی خود را بیش از حد پیش بینی شده کاهش دهد.

البته این کمپانی در گزارش خود به این نکته نیز اشاره نموده که مسائل فصلی و رقابت فشرده در بازار تأثیری منفی در نتایج سه ماهه نخست سال 2013 بخش "دستگاه ها و سرویس ها" (نسبت به سه ماهه چهارم سال 2012) خواهد گذاشت.

در مورد تجارت مشترک نوکیا با کمپانی زیمنس نیز نوکیا برآورد نموده که نتایج سه ماهه چهارم سال 2012 نوکیا-زیمنس-نتورکس فراتر از انتظارها بوده است.

بد نیست نگاهی به برخی از آمار و ارقام ذکر شده در گزارش مقدماتی نوکیا بیندازیم. آمار یاد شده مربوط به سه ماهه چهارم 2012 است:

  • تعداد فروش دستگاه های نوکیا (فیچرفون ها + اسمارت فون ها) : 86.3 میلیون
  • میزان فروش کل دستگاه ها: در حدود 3.9 میلیارد یورو
  • تعداد فروش گوشی ها: 79.6 میلیون که از آن میان 9.3 میلیون گوشی از خانواده گوشی های تمام لمسی آشا بوده است
  • میزان فورش خالص گوشی ها: در حدود 2.5 میلیون یورو
  • تعداد فروش اسمارت دیوایس ها: 6.6 میلیون که از آن میان 4.4 میلیون اسمارت فون از خانواده اسمارت فون های لومیا بوده است
  • میزان فروش خالص اسمارت دیوایس ها: 1.2 میلیارد دلار یورو
  • تعداد فروش اسمارت فون ها: 15.9 میلیارد مشتمل بر 9.3 میلیون گوشی تمام لمسی آشا (که نوکیا بر خلاف بسیاری از کارشناسان آنها را در دسته اسمارت فون ها نام برده)، 4.4 میلیون اسمارت فون لومیا و 2.2 میلیون اسمارت فون سیمبیان

Lumia 920

تصویر بالا: اسمارت فون لومیا 920 - شاخص ترین اسمارت فون نوکیا در سال 2012

استفن الاپ -- مدیر عامل نوکیا -- که با تعدادی از تحلیل گران و رسانه ها به گفتگوی تلفنی پرداخت اظهار داشته که قدم هایی که این کمپانی در کاهش هزینه ها برداشته و بهبود نتایج شراکت نوکیا با کمپانی زیمنس بر روی تجارت شبکه های بی سیم نوکیا-زیمنس-نتورکس به نوکیا کمک می کند تا در سه ماهه چهارم سال 2012 به سوددهی برسد.

هرچند نتایج یاد شده امید را در دل سهامداران نوکیا زنده نگاه می دارد اما برخی از آنها هنوز هم نگران وضعیت مالی نه چندان مناسب این کمپانی هستند. در پایان ماه سپتامبر سال 2012 نوکیا 3.6 میلیارد یورو دارایی های نقدی در اختیار داشت و این در حالیست که پیش از انتصاب آقای الاپ به سمت مدیرعاملی نوکیا (در اواخر سال 2012) میزان دارایی های نقدی این کمپانی 7 میلیارد یورو بوده است.

نوکیا برای افزایش نقدینگی خود اخیراً اقدام به فروش ساختمان اصلی خود در حومه هلسینگی (پایتخت فنلاند) به شرکت فنلاندی سرمایه گذاری املاک Exilion Capital Oy به مبلغ 170 میلیون یورو نموده. البته نوکیا این ساختمان را ترک نمی کند و به تفاهمی طولانی مدت برای اجاره این ساختمان از شرکت خریدار رسیده است.

نوکیا همچنین به فروش بخشی از حق اختراعات خود نیز روی آورده و برای کاستن از هزینه ها، واحد مربوط به گوشی های لوکس خود را که با برند Vertu به بازار عرضه می شدند به یک کمپانی خصوصی اروپایی فروخته است.

در هر حال به نظر می رسد تغییرات گسترده ای در کمپانی نوکیا شکل گرفته و طرفداران و سهامداران این کمپانی می توانند علی رغم سختی رقابت -- به ویژه با غول هایی چون اپل و سامسونگ -- بیش از گذشته به آینده نوکیا امیدوار باشند.

منبع : Nokia