مدبر عامل اچ تی سی: رقبای ما بسیار قدرتمند بودند و منابع زیادی برای بازاریابی در اختیار داشتند

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1391/10/17
برچسب‌ها : مصاحبه Interview ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : مدیرعامل کمپانی تایوانی اچ تی سی در مصاحبه ای با وال استریت ژورنال اذعان داشت که بازاریابی محصولات این کمپانی در سال 2012 مناسب نبوده و این در حالی بوده که رقبای قدرتمند این کمپانی هزینه های زیادی را صرف بازاریابی محصولات خود نموده اند.

سال 2012 یکی از بدترین سال ها برای کمپانی اچ تی سی بود. در این سال کمپانی های اپل و سامسونگ بخش زیادی از سهم بازار اچ تی سی را بلعیدند و در نتیجه سود این کمپانی به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

درآمد اچ تی سی نیز در سه ماهه سوم سال 2012 به پائینترین سطح خود طی 6 سال اخیر رسیده و قیمت هر سهم این کمپانی اکنون نسبت به زمان اوج این سهام در ماه آوریل سال 2011 نزدیک به 77 درصد کاهش یافته است.

HTC Market - Jan 2013

نمودار بالا: ارزش سهام اچ تی سی در سه سال اخیر (بر اساس دلار تایوان)

بدین ترتیب اج تی سی که زمانی بیشترین فروش گوشی های هوشمند اندرویدی را در آمریکا و برخی بازارهای دیگر در دست داشت اکنون در وضعیتی تقریباً بحرانی به سر می برد. اما علت این سقوط و نتایج بد اچ تی سی در سال 2012 چیست و آیا امیدی به نتایج بهتر در سال 2013 وجود دارد؟

Peter Chou -- مدیر عامل 56 ساله اچ تی سی -- در مصاحبه خود با وال استریت ژورنال چنین عنوان داشته: «بدترین شرایط برای اچ تی سی احتمالاً به پایان رسیده. سال 2013 به آن بدی نخواهد بود.»

آقای Chou همچنین بیان داشته: «رقبای ما بسیار قدرتمند بودند و با در اختیار داشتن منابع گسترده پول زیادی را صرف بازاریابی نمودند.» وی در ادامه عنوان نموده: «هرچند ما چنین پولی را برای مقابله [با سامسونگ و اپل] در اختیار نداریم، اما مهمترین چیز برایمان این است که محصولات منحصر به فردی را که به مذاق مشتریان خوش بیاید روانه بازار کنیم.»

البته اچ تی سی در چند ماه اخیر علی رغم وضعیت وخیم خود پیشرفت هایی را هم داشته است. این کمپانی در سه ماهه سوم سال 2012 توانست به لطف قراردادهایی که با سه اپراتورها بزرگ چین منعقد نمود، 2.8 میلیون گوشی را در پر جمعیت ترین کشور جهان به فروش رساند و تعداد فروش گوشی های خود در چین را نسبت به سه ماهه دوم سال 2012 بیش از دو برابر نماید. بدین ترتیب تعداد گوشی های فروشی اچ تی سی در سه ماهه سوم سال 2012 حتی بیش از تعداد فروش آیفون در مدت مشابه در چین بوده و اچ تی سی توانسته 5.8 بازار گوشی های هوشمند چین را در دست گیرد. اسمارت فون های Butterfly این کمپانی نیز فروش نسبتاً مناسبی را در ژاپن داشته است.

HTC Butterfly Phones in Tokyo

تصویر بالا: معرفی گوشی های Butterfly اچ تی سی در ژاپن

یکی از عواملی که موجب کاهش فروش اچ تی سی -- به ویژه گوشی های شاخص سری One این کمپانی -- در آمریکا شد نزاع قانونی اچ تی سی با اپل بر سر مسائل مرتبط با حق اختراعات اپل بود که مدتی مانع از فروش این گوشی ها در آمریکا گردید. اما این دو کمپانی در ماه نوامبر به تفاهمی ده ساله بر سر مسائل حق اختراع رسیدند و هرچند اچ تی سی باید به ازای فروش هر گوشی هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید چیزی نزدیک به 6 تا 8 دلار به اپل بپردازد، اما باز هم بنا به گفته مقامات اچ تی سی و بسیاری از تحلیلگران این تفاهم نامه در نهایت به نفع اچ تی سی خواهد بود.

تفاهم نامه یاد شده اچ تی سی را با تمام توان به بازار آمریکا باز خواهد گرداند و بنا به گفته مدیر عامل اچ تی سی این کمپانی به جای صرف توان خود در نزاع های قانونی می تواند تمرکز خود را بر روی نوآوری قرار دهد. البته اچ تی سی پیش از این نیز در سال 2010 تفاهم نامه تقریباً مشابهی را با مایکروسافت نیز به امضا رسانده و به این ترتیب به نظر می رسد که هزینه حق اختراع ها برای تولید گوشی های اندرویدی این کمپانی بسیار بالا خواهد بود و بعید نیست که با وجود رایگان نبودن سیستم عامل ویندوز فون مایکروسافت، اچ تی سی در آینده گرایش بیشتری به تولید اسمارت فون های مبتنی بر این سیستم عامل پیدا کند.