نگاهی به برترین تولید کنندگان اسمارت فون ها در نیمه نخست سال 2012 - موفقیت چشمگیر شرکت چینی ZTE

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1391/5/12
برچسب‌ها : اندروید Android ، آمار Statistics ، آی او اس iOS ، نوکیا Nokia ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : زمانی که صحبت از بازار اسمارت فون ها می شود معمولاً نام شرکت های اپل و سامسونگ ابتداً به ذهنمان می آید اما جالب است بدانید که شرکت ZTE در جدید ترین آمار ارائه شده از این بازار، در رده پنجم بزرگترین تولید کنندگان اسمارت فون و رده چهارم بزرگترین تولید کنندگان موبایل قرار گرفته است.

این آمار که توسط موسسه تحقیقاتی IDC ارائه شده است، به رشد 1 درصدی بازار موبایل جهان از سه ماهه دوم سال 2011 تا سه ماهه دوم سال جاری میلادی اشاره می کند در حالی که بازار اسمارت فون ها در همین مدت 42.1 درصد رشد داشته است. شرکت های اپل و سامسونگ نیز در این آمار جدید، با بیش از دو برابر کردن مجموع سهم خود در بازار اسمارت فون ها طی دو سال گذشته، تقریباً نیمی از آن را در دست گرفته اند و این موضوع باعث ایجاد اختلاف و فاصله بیشتر میان این دو شرکت و رقبای آنها شده است.

Top 5 Smartphone Vendors

جدول مقایسه تعداد فروش گوشی های تولید کنندگان از سه ماهه دوم سال 2011 تا سه ماهه دوم سال جاری

البته به گفته Kevin Restivo محقق ارشد این موسسه، دو شرکت سامسونگ و اپل با وجود رشد بسیار خوب در گذشته، از استراتژی های متفاوتی بهره می برند و به طور مثال، شرکت سامسونگ سعی در تولید مدل های متفاوت داشته تا بتواند بخش های مختلف بازار را پوشش دهد در صورتی که اپل تنها تعداد بسیار محدودی از مدل های بسیار پیشرفته را ارائه می دهد. این محقق همچنین به ایجاد فضای رقابتی تر و به گفته وی "برخورد" در آینده نزدیک بین دو شرکت ذکر شده اشاره داشته که این به دلیل خواسته این شرکت ها برای افزایش حضور و درآمد در بازار اسمارت فون ها است.

Top 5 Phone Vendors  

جدول مقایسه تعداد فروش اسمارت فون های تولید کنندگان از سه ماهه دوم سال 2011 تا سه ماهه دوم سال جاری 

اما گذشته از آمار مربوط به شرکت های اپل و سامسونگ، شرکت چینی ZTE در این بررسی بسیار خوش درخشیده است و توانسته در مدت زمان کوتاهی و با رشد 300 درصدی در بازار اسمارت فون ها، خود را در میان نام های بزرگی چون نوکیا و اچ تی سی قرار دهد. این شرکت که عمدتاً به دلیل بازار رو به رشد چین و تولید اسمارت فون های ارزان قیمت به این موفقیت رسیده است، آینده بسیار خوبی را روبرو داشته و اسمارت فون های پیشرفته عرضه شده این شرکت در سال جاری نیز نویدی بر این آینده روشن است.

سامسونگ: این شرکت توانسته با برتری یافتن بر اپل خود را به عنوان بزرگترین تولید کننده اسمارت فون معرفی کند. سامسونگ همچنین از نوع زمان بندی شرکت اپل برای عرضه آیفون استفاده کرده و با عرضه Samsung Galaxy S III در سه ماهه دوم موفق شده کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کند. البته عرضه محصولات متفاوتی چون گلکسی نوت نیز در موفقیت این شرکت سهم موثری داشته و کمک نموده تا سامسونگ با فروش 50 میلیون اسمارت فون، به رکورد جدیدی دست یابد.

Samsung Galaxy S III

Samsung Galaxy S III پیشرفته ترین اسمارت فون روز سامسونگ

اپل: این شرکت معمولاً در نیمه دوم بعد از معرفی آیفون، کاهش فروش را تجربه می کند چرا که کاربران در این مدت اقدام به خرید آیفون فعلی نکرده و برای نسل بعدی این اسمارت فون صبر می کنند. با این وجود اپل موفق شده در این مدت با راه یابی به بازار های کوچکتر و اپراتور های منطقه ای، سهم خود را از بازار اسمارت فون ها افزایش دهد.

iPhone 4S

iPhone 4S پیشرفته ترین اسمارت فون روز اپل

نوکیا: این شرکت همچنان در حال جایگزینی سیستم عامل سیمبیان با ویندوز فون است و این موضوع باعث کاهش فروش محصولات مبتنی بر سیمبیان و افزایش دو برابری فروش سری لومیا نسبت به سه ماهه گذشته شده است. البته به زودی و با عرضه محصولات مبتنی بر ویندوز فون 8 نوکیا، این شرکت احتمالاً افزایش چشمگیر فروش اسمارت فون را شاهد خواهد بود اما با این وجود، مدت زمان زیادی نیاز است تا نوکیا به دوران اوج خود بازگردد.

اچ تی سی: این شرکت که در شروع سال جاری وضعیت بدی را سپری کرده بود، حال دوباره در حال بازگشت به روز های خوب گذشته است. تغییرات انجام شده در تولید اسمارت فون های این شرکت که منجر به تولد سری One شد، باعث بهبود عملکرد اچ تی سی به خصوص در مناطق آسیایی شده است.

HTC One X 

HTC One X پیشرفته ترین اسمارت فون روز اچ تی سی

ZTE: این شرکت برای اولین بار است که نام خود را در میان 5 تولید کننده برتر اسمارت فون می بیند که این به دلیل عرضه اسمارت فون های ارزان قیمت به خصوص در کشور چین است. البته این شرکت فروش جهانی خود را نیز گسترش داده -- به ویژه در آمریکا که در آن اسمارت فون های این شرکت تحت برندهای دیگر عرضه می شود. شناخته شدن یک برند برای موفقیت آن قطعاً ضروری بوده و ظاهراً این شرکت در این زمینه با مشکلاتی مواجه است.

منبع : IDC