اچ تی سی در سراشیبی - سقوط 58 درصدی سود این کمپانی

نمایش خبر

تاریخ : 1391/4/18
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : کمپانی تایوانی اچ تی سی که تنها 8 ماه پیش صدر نشین فروش گوشی های هوشمند در آمریکا بود ، سه ماهه مالی دشواری را پشت سر گذاشت و شاهد 58 درصد کاهش سود خود نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته بود.

وجود رقبایی پر قدرت -- نظیر اپل و سامسونگ -- درعرصه گوشی های هوشمند، کاهش فروش در اروپا (که بخشی از آن به دلیل بحران مالی در این قاره بوده) و نیز مشکلات مقطعی پیش آمده از سوی اپل برای فروش برخی اسمارت فون های اچ تی سی در آمریکا () باعث گردید که تقاضا برای خرید گوشی های هوشمند اچ تی سی کاهش یافته و این مسائل در کنار نیاز اچ تی سی برای عرضه اسمارت فون های خود با قیمتی رقابتی موجب شد که میزان سود این کمپانی به شدت سقوط نماید.

تأکید اچ تی سی بر ساخت تعداد کمتری اسمارت فون (سیاستی که اپل استاد آن است) و تمرکز بر روی محصولاتی شاخص -- نظیر اسمارت فون های سری One -- نیز ظاهراً نتوانست وضعیت فروش این کمپانی را بهبود بخشد.

HTC One X

گوشی One X اچ تی سی - یکی از پرطرفدارترین اسمارت فون های این کمپانی که با تأخیر به بازار آمریکا عرضه شد

Richard Ko -- تحلیلگر KGI Securities -- در مورد وضعیت اچ تی سی چنین می گوید:

«در بازار گوشی های سطح بالا [که تخصص اصلی اچ تی سی است] سامسونگ و اپل حضور دارند [و رقابت بسیار سخت است]. در بازار گوشی های سطح پائین نیز هرچند اچ تی سی می خواهد جاپای خود را در چین محکم کند، اما گوشی های این کمپانی از نظر قیمت وضعیت رقابتی خوبی ندارند.»

آقای Ko می افزاید:

«ابعاد و حاشیه سود اچ تی سی در مقایسه با سامسونگ و اپل بسیار کوچک است و به همین دلیل فشار بیشتری را در کوتاه مدت و میان مدت متحمل می شود.»

Kevin Chang -- تحلیلگر Citigroup -- نیز تحلیلی هم راستا با تحلیل آقای Ko دارد:

«ما انتظار داریم که اچ تی سی باز هم فشار بسیار شدیدی را به دلیل [پائین بودن] متوسط قیمت فروش و [پائین بودن] حاشیه سود شاهد باشد و پتانسیل آنکه در سال 2013 با خطر زیاندهی عملیاتی مواجه شود وجود دارد.»

تحلیلگر Citigroup می افزاید:

«اچ تی سی احتمالاً در دراز مدت به بقای خود ادامه خواهد داد، اما احتمالاً اوضاع برای این کمپانی پیش از آنکه بهبود یابد [در ابتدا] بسیار بدتر می شود.»

HTC Headquarters

بر اساس گزارش مالی منتشر شده از سوی اچ تی سی، سود خالص (Net Profit) این کمپانی در سه ماهه دوم سال 2012 برابر 7.4 میلیارد دلار تایوان (247.7 میلیون دلار آمریکا) بوده که در مقایسه با 17.52 میلیارد دلار تایوان سود خالص این کمپانی در سه ماهه مشابه سال 2011 کاهشی 58 درصدی را نشان می دهد. میزان درآمد (Revenue) سه ماهه دوم این کمپانی نیز 91 میلیارد دلار تایوان (3.04 میلیارد دلار آمریکا) گزارش شده که هرچند نسبت به درآمد سه ماهه نخست سال 2012 رشدی رشد داشته اما در مقایسه با درآمد سه ماهه مشابه سال 2011 کاهشی 27 درصدی را نشان می دهد.

اچ تی سی همچنین گزارش منتشر شده در مورد عدم تمدید قراردادهای برخی کارکنان خود را (که در فصل داغ بودن محصولات این کمپانی بسته شده بودند) تأیید کرده اما اعلام نموده که تعداد این افراد کمتر از هزار نفر است.

Peter Chou -- مدیر عامل اچ تی سی -- ماه گذشته اعلام نمود که این کمپانی در نیمه دوم امسال مدل های جدیدی از محصولات خود را عرضه می کند. رقبای اصلی این محصولات گوشی Galaxy S III سامسونگ و احتمالاً آیفون 5 اپل خواهند بود و باید دید آیا اچ تی سی -- شرکتی که شعار آن quietly brilliant است -- می تواند بار دیگر به دور از جنجال بدرخشد؟



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا