معرفی ویندوز فون 8

نمایش خبر

تاریخ : 1391/4/1
برچسب‌ها : ویندوز فون Windows Phone ، ویندوز فون 7 Windows Phone 7 ، ویندوز 8 Windows 8 ، ویندوز فون 7.5 Windows Phone 7.5 ، ویندوز فون 8 Windows Phone 8 ، مایکروسافت Microsoft ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir :  شرکت مایکروسافت برای اولین بار در اواخر سال 2010 سیستم عامل ویندوز فون را معرفی کرد تا به عنوان رقیبی جدی برای اندروید و iOS وارد دنیای اسمارت فون ها شود. اما این سیستم عامل با وجود موفقیت کوتاه اولیه و جلب نظر مثبت بسیاری از منتقدین و توسعه دهندگان، به مرور زمان با کاهش استقبال روبرو شد و ویندوز فون که یکی از متفاوت‌ترین سیستم عامل‌های توسعه داده شده محسوب می‌شد، در میان گرد و خاک سیستم عامل‌های iOS و اندروید و البته محصولات خوش آب و رنگ این دو سیستم عامل محو شد.

اما مایکروسافت که کار توسعه این سیستم عامل را بر عهده دارد، در اوایل سال 2011 تصمیم گرفت تا با عرضه یک بروز رسانی عظیم -- که در آن تاریخ با نام Apollo شناخته می‌شد -- بازی را به نفع خود برگرداند و امروز بعد از مدت‌ها انتظار، بالاخره ما شاهد معرفی ویندوز فون 8 می‌باشیم.

Introducing Windows Phone 8

تصاویر این مطلب برگرفته از سایت CNET است

این سیستم عامل جدید شامل تغییرات بسیاری است که در زیر مهم‌ترین آنها از کنفرانس توسعه دهندگان ویندوز فون مایکروسافت که روز گذشته در شهر سانفرانسیسکو برگزار شد، به صورت مختصر آمده است:

Home Screen یا خانه اصلی در ویندوز فون از نو طراحی شده است:

Home Screen در ویندوز فون دارای متفاوت‌ترین طراحی بین سیستم عامل‌ها بود که از Live Tile ها در یک صفحه لیست وار تشکیل شده بود. اما این Home Screen با وجود تمام نقاط قوت، ضعف هایی هم داشت که مهم‌ترین آن نبود امکانات کافی برای شخصی سازی و طولانی شدن بیش از حد آن در صورت داشتن برنامه های زیاد بود، اما اکنون مایکروسافت با وجود حفظ عناصر های اصلی رابط کاربری Metro، این Home Screen را بهبود داده و امکانات جدیدی به آن اضافه کرده است.

New Home Screen

بله همان‌طور که از تصاویر مشخص است اکنون این Home Screen عریض‌تر شده و در آن Live Tile ها با اندازه های کوچک‌تر و نیز بزرگ‌تری قرار گرفته شده است. کاربران اکنون می‌توانند در این Home Screen تعداد بسیاری بیشتری Live Tile را جای داده و لیست کوتاه تری داشته باشند. همچنین امکان تغییر رنگ این تایل ها و تغییر اندازه آنها نیز گنجانده شده تا کاربران بتوانند شخصی سازی عمیق‌تری را تجربه کنند.

New Home Screen

پردازنده های چند هسته ای، پشتیبانی از رزولوشن بالاتر، NFC و پشتیبانی از کارت حافظه microSD:

اگر اخبار مربوط به سیستم عامل ویندوز فون را دنبال کرده باشید، حتماً می‌دانید که نبود پشتیبانی از پردازنده های چند هسته ای، رزولوشن بالاتر و کارت حافظه از جمله مهم‌ترین کمبود های سخت افزاری ویندوز فون محسوب می‌شوند. اما در ویندوز فون 8، این نواقص کاملاً برطرف شده و به طور مثال در بخش پردازنده ها، پشتیبانی از حداکثر پردازنده های 64 هسته ای نیز اضافه شده است.

New Windows 8 Features

البته فعلاً مایکروسافت برای نسل جدید اسمارت فون های ویندوز فونی، تمرکز خود را روی پردازنده های دو هسته ای قرار داده اما احتمالاً پردازنده های چهار هسته ای را نیز به زودی روی این اسمارت فون ها خواهیم دید.
رزولوشن بالاتری نیز به این سیستم عامل اضافه شده و اکنون به جز رزولوشن استاندارد 480*800، رزولوشن های 1280*720 (720p) و WXGA)1280*768) نیز در ویندوز فون 8 پشتیبانی می‌شوند، که این موضوع وعده عرضه اسمارت فون های بسیار پیشرفته و البته غول‌پیکر را در آینده می دهد.

Wallet hub

در کنار موارد گفته شده، پشتیبانی از NFC و کارت‌های حافظه microSD نیز به این سیستم عامل افزوده شده است. البته در خصوص NFC، مایکروسافت تلاش بسیاری کرده تا تمام امکانانت مورد نیاز کاربران را در ویندوز فون 8 بگنجاند و با توسعه Wallet Hub تجربه کامل و امنی را از ارتباط NFC مهیا کند.

هسته ویندوز 8 و ویندوز فون 8 یکی است:

مایکروسافت برای نسخه های قبلی ویندوز فون از کرنل جداگانه ای نسبت به ویندوز استفاده کرده و این موضوع به علاوه عوامل دیگر، باعث کاهش استقبال توسعه دهندگان و پیچیده و سخت‌تر شدن پروسه توسعه نرم افزار برای ویندوز فون شده است، اما با یکی کردن هسته این دو سیستم عامل، کار برای توسعه دهندگان بسیار آسان خواهد شد و توسعه دهندگان می‌توانند بسیار ساده و در مدت زمان کوتاهی برنامه های خود را از ویندوز به ویندوز فون 8 پورت کنند. البته پورت کردن برنامه ها و بازی‌ها از سیستم عامل‌های دیگر از جمله iOS و اندروید نیز ساده تر شده و به کمک راهنمای مایکروسافت، توسعه دهندگان قادر خواهند بود در کنار تولید و توسعه نرم افزار، به پورت کردن نرم افزار های خود نیز اقدام کنند.

Shared Windows Core

در کنار این موضوعات اضافه شدن Direct X و پشتیبانی از Native Code به این سیستم عامل، مژده ساخت و عرضه برنامه ها و بازی‌های بسیار با کیفیت و پیچیده را می‌دهد. همچنین ناگفته نماند که نرم افزار های توسعه داده شده برای ویندوز فون 7.5، روی ویندوز فون 8 قابل اجرا خواهند بود، هرچند مایکروسافت توسعه دهندگان را به بروز رسانی نرم افزار ها تشویق می‌کند.

Native Code 

اینترنت اکسپلورر 10:

نام Internet Explorer در میان کاربران حرفه ای از محبوبیت چندان بالایی برخوردار نیست اما باید باور کنیم که این مرورگر در بین سیستم عامل‌های اسمارت فون ها، یکی از بهترین‌هاست و اکنون در نسخه جدید، قابلیت‌های بیشتری نیز به این مرورگر اضافه شده و سرعت و عملکرد آن به مراتب بهتر شده است.

Internet Explorer 10

طبق گفته مایکروسافت سرعت اجرای Java Script نسبت به ویندوز فون 7.5 چهار برابر افزایش یافته و اکنون این مرورگر از موتور رندر HTML نسخه دسکتاپ Internet Explorer استفاده می‌کند.

برای پی بردن به سرعت و توانایی این مرورگر کافیست که به عکس زیر نگاهی بیندازید، این عکس که مقایسه ای در سرعت رندر Java Script بین مرورگر های مختلف است، نشان می‌دهد که 10 Internet Explorer با شکست رقبایی چون آیفون 4 اس (سافاری- بتا iOS 6) و سامسونگ گلکسی اس 3 (مرورگر اندروید 4) کوتاه‌ترین زمان را از آن خود کرده است.

Internet Explorer 10

سیستم نقشه نوکیا به جای Bing:

نقشه بینگ توسط مایکروسافت برای رقابت با نقشه های گوگل طراحی شده اما واقعیت این است که جز در مناطق محدودی، این سیستم نقشه حرفی برای گفتن در مقابل نقشه های گوگل ندارد، در عوض نقشه های نوکیا از کیفیت و دقت بسیار بالاتری نسبت به نقشه های بینگ برخوردار است و این موضوع برای کشوری مثل ایران نمود بیشتری نیز دارد.

Nokia Maps

به همین دلیل مایکروسافت تصمیم گرفته نقشه های نوکیا را با نقشه های بینگ جایگزین کند. این سیستم نقشه جدای از داشتن نقشه های دقیق‌تر با جزئیات بالاتر، امکان ناوبری صوتی و ناوبری در حالت آفلاین را نیز داراست. با کمک این سیستم ناوبری، ویندوز فون 8 به یکی از بهترین سیستم عامل‌ها جهت ناوبری و مکان یابی بدل شده و قادر خواهد بود تا با  سیستم نقشه گوگل و سیستم نقشه اپل وارد رقابت شود.

پشتیبانی از 50 زبان در 180 کشور جهان:

درخواست برای اضافه شدن زبان‌های فارسی و عربی جزو بزرگ‌ترین درخواست‌های کاربران برای بهبود ویندوز فون بود و مایکروسافت بالاخره تصمیم گرفت بعد از یک و نیم سال، این دو زبان به اضافه تعداد زیادی از زبان‌های دیگر را به ویندوز فون 8 اضافه کند. البته هنوز عمق این پشتیبانی مشخص نیست و احتمالاً زبان فارسی تنها در حد کیبورد فارسی و پشتیبانی از فونت فارسی خواهد بود که البته باز هم نسبت به سیستم عامل‌های اندروید و iOS، بهتر است.

در کنار این موضوعات فروشگاه ویندوز فون در 180 کشور جهان برای کاربران باز خواهد بود و این تعداد، دو برابر عدد فعلی برای فروشگاه ویندوز فون 7.5 است. البته کاربران ایرانی هم اکنون نیز قادر به دانلود نرم افزار از فروشگاه ویندوز فون هستند، ولی با افزایش تعداد کشور ها، تمایل توسعه دهندگان نیز به ساخت نرم افزار و کاربران به خرید محصولات ویندوز فونی افزایش خواهد یافت.
 

دستیار صوتی ویندوز فون 8:

حرکتی که ابتدا با دستیار صوتی اپل با نام Siri شروع شد حال یک عضو جدید داشته و آن دستیار صوتی مایکروسافت برای ویندوز فون 8 است. این دستیار به خوبی به دستورات شما پاسخ داده و قابلیت تعامل با نرم افزار های جانبی را هم داراست. بنابراین در آینده باید منتظر عرضه نرم افزار های بسیاری با پشتیبانی این دستیار صوتی در آینده باشیم.

نتیجه گیری:

اگر بخواهیم ویندوز فون جدید را در چند کلمه خلاصه کنیم، باید به پشتیبانی از سخت افزار بهتر، سرعت بیشتر، رابط کاربری زیباتر، برنامه ها و بازی‌های بیشتر و بهتر، سیستم نقشه و ناوبری بهتر، صحبت و تعامل بیشتر با سیستم عامل و برنامه های جانبی اشاره کرد که تجربه متفاوتی را نسبت به نسخه های قبلی ویندوز فون ارائه می‌دهند.

Windows Phone 8 Apps

محصولات جدید ویندوز فونی از تولید کنندگانی چون نوکیا، سامسونگ، اچ تی سی و هواوی در پاییز سال جاری میلادی عرضه خواهند شد که همگی دارای سخت افزار کاملاً متفاوتی بوده و از پردازنده های شرکت Qualcomm استفاده خواهند کرد.

در خصوص پشتیبانی نرم افزاری، مایکروسافت می‌گوید که برای همه محصولات عرضه شده مبتنی بر ویندوز فون 8، به مدت حداقل 18 ماه پشتیبانی صورت خواهد گرفت و محصولات کنونی نیز با وجود اینکه بروز رسانی ویندوز فون 8 را دریافت نخواهند کرد، اما بروز رسانی شامل Home Screen جدید و قابلیت‌های دیگر -- که هنوز اطلاعاتی در مورد آنها در دسترس نیست -- برایشان عرضه خواهد شد.

Windows Phone 8 

بله همان‌طور که مشاهده کردید مایکروسافت تلاش زیادی کرده تا ویندوز فون را به بازی برگرداند و با افزودن قابلیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری جدید، این سیستم عامل را به رقیب جدی iOS و اندروید بدل کند. در آخر نیز هرچند هنوز برای پیش بینی موفقیت این سیستم عامل کمی زود است، اما با اضافه شدن این ویژگی‌ها می‌توان امید داشت که حد اقل ویندوز فون به این سادگی در رقابت سیستم عامل‌ها شکست نخواهد خورد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا