طرح تغییرات گسترده در نوکیا با جایگزینی برخی مدیران ارشد، فروش ورتو و تصمیم به اخراج 10,000 کارمند

نمایش خبر

تاریخ : 1391/3/26
برچسب‌ها : نوکیا Nokia ، ورتو Vertu

واحد خبر mobile.ir :  کمپانی فنلاندی نوکیا در تاریخ 14 ژوئن 2012 (25 خرداد 1391) خبر از تغییراتی گسترده در جهت سرمایه گذاری بر روی مهمترین بخش های رو به رشد خود و اخذ سیاست هایی برای کاهش هزینه ها داد. نوکیا انتظار دارد با این تغییرات بتواند مدل عملیاتی خود را بهبود بخشیده و دوباره به سوددهی بازگردد.

اهداف متمرکز نوکیا

نوکیا قصد دارد تمرکز خود را بر روی اسمارت فون ها و فیچرفون ها حفظ نموده و تأکید بیشتری بر سرویس های مبتنی بر مکان داشته باشد.

در مورد اسمارت فون ها این کمپانی در نظر دارد تا سرمایه گذاری بیشتری بر روی اسمارت فون های لومیا انجام داده و آنها را به دامنه وسیعتری از مشتریان عرضه دارد. افزایش گستره قیمت گوشی های لومیا (از ارزان قیمت تا گران قیمت)، ادامه دهی به متمایز نگه داشتن این محصولات با استفاده از بستر ویندوزفون و استفاده از مواد و فناوری های جدید و سرویس های مبتنی بر مکان از جمله راهکارهای نوکیا در این حوزه است.

در مورد سرویس های مبتنی بر مکان نیز نوکیا این سرویس ها را به عنوان مزیتی رقابتی برای خود قلمداد می کند و در نظر دارد تا پلتفرم مبتنی بر مکان خود را در صنایع دیگر نیز گسترش دهد تا منابع درآمدی نوینی را به دست آورد. لازم به ذکر است که نوکیا در سال 2008 کمپانی Navteq را که از بزرگترین عرضه کنندگان سرویس های مبتنی بر مکان و نقشه های ماهواره ای و دیجیتال بود به مبلغ 5.7 میلیارد یورو خریداری کرد و از آن زمان نوکیا خود یکی از اصلی ترین ارائه دهندگان این سرویس ها شده است.

Nokia Flags

در مورد فیچرفون ها نیز نوکیا قصد دارد تا با اخذ تدابیری -- منجمله توسعه بیشتر محصولات سری 40 و سری 30 و سرمایه گذاری بر روی ویژگی هایی نظیر مرورگر نوکیا (Nokia Browser) -- سودآوری این بخش از تجارت خود را افزایش داده و بر قابلیت های رقابتی خود بیفزاید. لازم به ذکر است که عمده ترین رقبای نوکیا در این حوزه سازندگان گوشی های ارزان قیمت چینی هستند. عرضه گوشی های سری آشا نوکیا که با وجود استفاده از صفحات نمایش لمسی از قیمت پائینی برخوردارند نمودی از نخستین نتایج این سیاست نوکیا است.

تغییرات عملیاتی و کاهش هزینه ها

نوکیا به منظور بهبود عملکرد و حفظ قدرت رقابتی بلند مدت خود اعلام نموده که قصد دارد تا دست به تعدیل نیروی کار خود بزند. در همین راستا کاهش 10,000 نیروی کار نوکیا در سراسر جهان تا پایان سال 2013 در دستور کار این کمپانی قرار دارد. البته استفن الاپ -- مدیر عامل نوکیا -- وعده داده که نوکیا به پشتیبانی از اخراجی های آینده این کمپانی پرداخته و آنها را برای یافتن شغل جدید راهنمایی می کند.

به عنوان بخشی از تغییرات عملیاتی نیز نوکیا اعلام نمود که Vertu -- یکی از شرکت های تابعه خود که به ساخت گوشی های لوکس می پردازد -- را به شرکت اروپایی EQT VI می فروشد.

Vertu Ascent Ferrari GT

گوشی Ascent Ferrari GT - یکی از گوشی های برند لوکس ورتو

همچنین این کمپانی خبر از برنامه ریزی برای بستن کارخانه خود در Salo فنلاند و خاتمه برخی پروژه های تحقیقاتی و در نتیجه بستن دو مرکز تحقیقاتی خود در Ulm آلمان و Burnaby کانادا داد.

تغییر تیم مدیریتی

نوکیا همچین در راستای تغییرات جدید خود تعدادی از مدیران ارشد بخش های عملیاتی، گوشی های موبایل، ارتباطات و فروش و بازاریابی خود را تغییر داد. به نظر می رسد بخش فوقانی هرم این کمپانی با مشکلات عدیده ای مواجه بوده و شاید تغییر در این بخش بتواند شوکی مناسب برای کل کمپانی ایجاد نماید. البته با وجود انتقادات زیادی که به استفن الاپ -- مدیرعامل نوکیا -- شده است صحبتی از تغییر وی به میان نیامده و هنوز این کمپانی سیاست های آقای الاپ را دنبال می کند.

واکنش بازار

پس از اعلام خبر تغییرات در نوکیا و پیش بینی این کمپانی در مورد افزایش زیان سه ماهه دوم سال 2012، ارزش سهام نوکیا در بازار بیش از 15 درصد سقوط نمود و این کمپانی را در شرایطی وخیم قرار داد. به زودی در مطلبی جداگانه به بررسی وضعیت بحرانی نوکیا خواهیم پرداخت.

منبع : Nokia


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا