تمایل به ساخت نرم افزار برای اندروید رو به کاهش است

نمایش خبر

تاریخ : 1391/1/2
برچسب‌ها : اندروید Android ، برنامه نویسی Programming ، آمار Statistics

واحد خبر mobile.ir : سیستم عامل آندروید در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و توانسته سهم قابل توجهی از بازار گوشی‌های هوشمند را از آن خود کند. اما این سیستم عامل به دلیل متن باز بودن، در طول این سال‌ها دچار تغییرات بسیاری شده و این موضع باعث ایجاد ناپیوستگی و گسستگی در سیستم عامل، پلتفرم و فروشگاه های برنامه های آندروید و نهایتاً کاهش تمایل توسعه دهندگان به این سیستم عامل شده است.

طی تحقیقات انجام شده توسط مؤسسه IDC و کمپانی Appcelerator نشان داده شده که به دلیل این ناپیوستگی های بستر آندروید -- که به مرور زمان بیشتر نیز می‌شود -- تمایل توسعه دهندگان به تولید نرم افزار برای این بستر کاهش یافته است و نمودار رو به رشد این سیستم عامل در جذب توسعه دهندگان، در ماه های گذشته رو به کاهش نهاده و به کمترین میزان خود طی دو سال اخیر رسیده است.

Appcelerator History

این تحقیق که روی 2,173 عضو از جامعه توسعه دهندگان 280,000 نفری استفاده کننده از پلتفرم توسعه برنامه های Appcelerator انجام شده، اولویت‌های توسعه دهندگان در انتخاب پلتفرم و تولید نرم افزار را مورد ارزیابی قرار داده که کاهش تمایل توسعه دهندگان به تولید نرم افزار برای اکثر پلتفرم‌ها موبایل به غیر از ویندوز فون را نشان می‌دهد.

طبق نظر Mike King -- یکی از محققین این بررسی -- اصلی ترین دلیل این کاهش تمایل نسبت به تولید نرم افزار برای آندروید، مربوط به گسستگی و ناپیوستگی ابزار های تحت این سیستم عامل است. همان طور که می‌دانید سیستم عامل‌های دیگر از جمله iOS و ویندوز فون بر روی تعداد و انواع محدودی از سخت افزار عرضه می‌شوند در حالی که آندروید، به دلیل متن باز بودن، قابلیت اجرا روی تعداد بسیار زیادی از انواع تبلت ها و گوشی‌های هوشمند را دارا است و همین گستردگی بیش از حد در سخت افزار، باعث سخت شدن و طولانی شدن پروسه توسعه نرم افزار برای این سیستم عامل می‌شود.

همچنین ارائه بروز رسانی نیز باعث ایجاد مشکل در تولید نرم افزار می‌شود، چرا که توسعه دهندگان مجبورند برای نسخه های مختلف این سیستم عامل برنامه خود را بهینه سازی کرده که این موضوع باعث زمانبر شدن تولید نرم افزار و در نتیجه کاهش تمایل توسعه دهندگان می‌شود.

البته جدای از موضوعات مربوط به ناپیوستگی و ناهماهنگی این سیستم عامل، درآمد حاصل از فروشگاه آندروید نیز کمتر از فروشگاه های دیگر به خصوص App Store است و به همین دلیل بسیاری از توسعه دهندگان ترجیح می‌دهند تنها برای سیستم عامل iOS نرم افزار تولید کنند.

Appcelerator Distribution

متأسفانه طبق اطلاعات این تحقیق، روند کاهش توسعه نرم افزار برای آندروید در آینده نیز ادامه خواهد داشت و به خصوص با وجود رقیبانی چون ویندوز فون--که توانسته است در ماه های اخیر توجه توسعه دهندگان بیشتری را به خود جلب کند-- کار برای این سیستم عامل در آینده سخت‌تر نیز می‌شود. البته با وجود این مشکلات، هنوز آندروید پس از iOS در بالای نمودار محبوبیت پلتفرم ها قرار دارد و با داشتن امتیازی برابر با 79 همچنان فاصله خود را از ویندوز فون و ویندوز 8 با امتیاز 40 و37 حفظ کرده است.

شاید روزی آندروید آنقدر تکه تکه و نا پیوسته خواهد شد، که برای انجام چنین تحقیقی می‌بایستی تک تک نسخه های آن را مورد ارزیابی قرار داده و بررسی نمود. البته این امکان وجود دارد که در نسخه های آتی این سیستم عامل مشکل بروزرسانی گوشی‌های هوشمند تا حدودی رفع شود، اما به گفته کارشناسان همچنان مشکل درامد زایی و گسستگی این سیستم عامل در جای خود باقی خواهد ماند.

منبع : appcelerator


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا