احتمال تملک کامل سونی اریکسون توسط سونی

نمایش خبر

تاریخ : 1390/7/15
برچسب‌ها : سونی اریکسون Sony Ericsson ، سونی Sony

واحد خبر mobile.ir : ده سال پیش در روز 1 اکتبر 2001 کمپانی ژاپنی سونی -- سازنده وسایل الکترونیکی مصرفی -- و کمپانی سوئدی اریکسون -- یکی از مطرح ترین کمپانی های مخابراتی اروپایی -- سرمایه گذاری مشترکی را برای استفاده از ظرفیت های متفاوت اما مکمل هر دو کمپانی برای ساخت گوشی های موبایل انجام دادند. حاصل این سرمایه گذاری مشترک خلق سونی اریکسون بود.

اینک پس از گذشت 10 سال از این سرمایه گذاری مشترک کمپانی های سونی و اریکسون در این ماه باید تصمیم بگیرند که آیا همکاری خود را ادامه داده و قرارداد فی مابین را تمدید نمایند و یا به گونه دیگری آینده محصول مشترک خود را رقم زنند.

گزارشی که وال استریت ژورنال در روز 6 اکتبر (14 مهر 1390) منتشر نمود حاکی از آن است که آینده سونی اریکسون احتمالاً در دستان سونی خواهد بود. در گزارش وال استریت ژورنال که با نقل قول از یک شخص آگاه منتشر گردیده عنوان شده که مذاکره میان مقامات دو کمپانی سونی و اریکسون همچنان ادامه دارد. گزارشی که خبرگزاری رویترز در روز 7 اکتبر (15 مهر 1390) به نقل از یک منبع آگاه منتشر نموده نیز انجام مذاکرات میان سونی و اریکسون را تأیید می نماید.

Sony Ericsson Xperia Arc S

تصویر بالا: گوشی Xperia Arc S سونی اریکسون که در سپتامبر 2011 به بازار عرضه شد

در صورت توافق برای این معامله، محاسبه مبلغی که سونی باید برای خرید 50 درصد سهم اریکسون بپردازد چندان ساده نیست چرا که این محاسبه باید با در نظر گرفتن نحوه استفاده از حق اختراع های اریکسون در حوزه موبایل توسط سونی صورت پذیرد. تحلیلگران ارزش سهم اریکسون را چیزی در حدود 1 تا 1.25 میلیارد یورو یا به عبارتی در حدود 1.35 تا 1.7 میلیارد دلار برآورد می کنند.

سونی با خرید سهم اریکسون می تواند با راحتی بیشتری فناوری های بازی و سرویس های خود را در گوشی های تولیدی قرار دهد و واکنش این کمپانی به تحولات بازار تسریع خواهد شد. اگر این خرید صورت گیرد باید منتظر تولید گوشی هایی با برند سونی باشیم. لازم به ذکر است که آخرین گوشی تولید شده تحت برند سونی در سال 2001 به بازار عرضه شده است و فعالیت سونی در قالب تولید گوشی های موبایل همگی به سونی اریکسون منتقل شده. البته اخیراً سونی تبلتی به نام Tablet S را به بازار عرضه نموده و تبلتی دیگر به نام Tablet P را -- که به زودی به بازار عرضه می شود -- معرفی نموده است. یکی شدن فعالیت بخش تبلت سونی با فعالیت های سونی اریکسون -- با توجه به درصد بالای فناوری های مشترک میان ساخت تبلت ها و ساخت گوشی های هوشمند --  گامی منطقی به نظر می رسد.

Sony Tablet S

تصویر بالا: تبلت اس سونی که در سپتامبر 2011 به بازار عرضه شد

سونی اریکسون در سال 2009  زیانی معادل 836 میلیون یورو را شاهد بود اما در سال 2010 توانست سود خالصی معادل 90 میلیون یورو را برای سهامداران به ارمغان آورد. سه ماهه نخست سال 2011 نیز با سودی 11 میلیون یورویی همراه بود اما این کمپانی در میان ناباوری بسیاری از سرمایه گذاران سه ماهه دوم سال 2011 خود را با زیانی نزدیک به 50 میلیون یورو به پایان برد که شاید ناشی از بحران زلزله در ژاپن در کنار افزایش رقابت از سوی دیگر تولید کنندگان گوشی های موبایل باشد. نتایج سه ماهه سوم سال 2011 سونی اریکسون نیز در 14 اکتبر منتشر خواهد شد که می تواند گویای وضعیت این کمپانی باشد.

تولید و عرضه دوباره گوشی هایی با برند سونی می تواند برای بازار ایران نیز بسیار جذاب باشد، چرا که لپ تاپ ها و نوت بوک های VAIO سونی در کنار وسایل صوتی و تصویری، دوربین ها و کنسول های بازی پلی استیشن این کمپانی به خوبی در بازار ایران شناخته شده و جای خود را باز نموده است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا