به یاد استیو جابز - واکنش ها نسبت به درگذشت اسطوره فناوری

نمایش خبر

تاریخ : 1390/7/14
برچسب‌ها : استیو جابز Steve Jobs ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : درگذشت استیو جابز -- بنیانگذار و مدیرعامل اسبق کمپانی اپل -- بازتاب گسترده ای را در رسانه های جهان به دنبال داشت. همچنین شخصیت های بسیار مشهوری چون باراک اوباما، بیل گیتس، مارک زاکربرگ، لری پیج، سرگئی برین، اریک اشمیت، استیون اسپیلبرگ، استیو بالمر و صدها شخصیت طراز اول سیاسی، علمی و هنری جهان تأثر خود را از فقدان یکی از بزرگترین و مبتکرترین مدیران فناوری ابراز نمودند. در جای جای جهان نیز بسیاری از دوستداران استیو جابز در سوگش نشستند و به یادش مراسمی برگزار کردند.

ریشه این همه هیاهو چیست؟ شاید عده ای چنین بازتاب گسترده ای را جنجال رسانه ای و یا تعصب کور طرفداران دو آتشه یک برند بنامند. اما واقعیت چیز دیگریست. به هیچ وجه نمی توان منکر آن شد که استیو جابز تأثیر انکار ناپذیری بر روی جهان کنونی داشته است و دنیای فناوری خود را متأثر از اندیشه ها و کارهای او می داند. شاید برخی از سیاست های استیو جابز از نگاه عده ای سیاست های نادرستی بوده اند اما جمع کثیر دیگری نیز خود را مدیون نوآوری ها و ابتکارات او دانسته و مستقیم یا غیر مستقیم از آنچه استیو جابز بستر به وجود آمدنش را فراهم آورد و در خلق آن نقش عمده ای را ایفا نمود استفاده نموده اند.

 

تصویر بالا: میزی در محوطه بیرونی مقر اصلی اپل در کاپرتینو کالیفرنیا. تصویر استیو جابز بر روی آی پد در کنار گل ها، سیب و آی پادی که مردم به یاد استیو جابز بر روی میز قرار داده اند

اکوسیستم بسته و بسیار قدرتمند محصولات اپل هر چند در نظر بسیاری از مخالفان این کمپانی مانعی بر سر راه نوآوری و نوعی انحصار طلبی به شمار می آید، اما می توان یقین داشت که در سایه چنین دژ محکمی رقابت در عرصه فناوری رنگ و بوی دیگری گرفت و بیش از پیش داغ شد. میلیاردها مشتری و کاربر گوشی های موبایل، تبلت ها، پخش کننده های موسیقی، رایانه های شخصی و لپ تاپ ها از چنین رقابتی منتفع شدند و توانستند تجربه های ارزنده ای را از ماحصل این رقابت به دست آورند.

از سوی دیگر زندگی استیو جابز الهام بخش بسیاری از افراد موفق بوده و خواهد بود (شرح مختصر و تصاویری از زندگی استیو جابز را می توانید در مطلب استیو جابز به روایت تصویر مشاهده نمائید.)

در زیر نگاهی داریم به گوشه ای از واکنش نسبت به مرگ این اسطوره دنیای فناوری:

کمپانی اپل با اختصاص دادن تمامی فضای صفحه نخست خود به تصویری از استیو جابز کاربران را به صفحه خبر درگذشت او هدایت کرد:

در صفحه خبر درگذشت استیو جابز در سایت اپل آمده است:

«اپل یک نابغه رویایی و خلاق را و جهان یک انسان شگفت انگیز را از دست داده است. از میان ما آنهایی که اقبال کافی را برای شناخت و کار با استیو جابز داشته اند یک دوست عزیز و مربی الهام بخش را از دست داده اند. استیو شرکتی را از خود بر جای گذاشت که تنها او بود که می توانست آنرا خلق کند و روح او تا ابد شالوده اپل خواهد بود.»

اپل کاربران سایت خود را به ارسال ایمیل به آدرس rememberingsteve@apple.com برای به اشتراک گذاری نظرات و خاطرات خود در مورد استیو جابز و ابراز همدردی دعوت کرده است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا: استیو یکی از بزرگترین نوآوران آمریکا بود - آنقدر شجاع که متفاوت فکر کند، آنقدر بزرگ که به این باور برسد که می تواند جهان را تغییر دهد و آنقدر با استعداد که این کار را به انجام رساند...»

بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت و مدیر عامل پیشین این کمپانی: «من واقعاً از شنیدن خبر درگذشت استیو جابز متأسف شدم. ملیندا و من صمیمانه با خانواده و دوستان و هر آنکس که استیو با او در ارتباط کاری بوده است همدردی می کنیم. استیو و من نزدیک به 30 سال پیش برای نخستین بار با یکدیگر ملاقات کردیم و در بیش از نیمی از عمرمان همکار، رقیب و رفیق یکدیگر بودیم. جهان به ندرت شاهد کسی با تأثیر گذاری مشابه استیو جابز بوده است، تأثیری که نتایج آن در بسیاری از نسل های آتی نیز احساس خواهد شد. از میان ما برای آنهایی که بخت کار کردن با او را داشتند این ارتباط یک افتخار بزرگ است. من بی انداره از فقدان او دلتنگم.»

لری پیج مدیر عامل و یکی از دو بنیانگذار اصلی گوگل: «من از شنیدن این خبر در مورد استیو بسیار بسیار متأسفم. او مردی بزرگ با دستاوردهایی باورنکردنی و استعدادی شگفت آور بود. همیشه به نظر می رسید او می تواند در چند کلمه آنچه را حقیقتاً باید به آن فکر کرده باشید پیش از آنکه به آن فکر کنید بگوید. تمرکز او بر روی تجربه کاربری بیش از هرچیز برای من الهام بخش بوده است. وقتی مدیر عامل گوگل شدم لطف او شامل حالم شد و با وجودی که حالش خوب نبود زمانی را به من اختصاص داد تا نصایح و اطلاعاتش را در اختیارم قرار دهد. من و گوگل با خانواده او و خانواده اپل همدردی می کنیم.»

سرگئی برین یکی از دو بنیانگذرار اصلی گوگل: «از نخستین روزهای تأسیس گوگل هرگاه لری و من به دنبال الهامی برای چشم انداز آینده و رهبری بودیم کافی بود که به کوپرتینو [مقر اپل] بنگریم. استیو، اشتیاق تو به عالی بودن توسط هرکسی که محصولی از اپل (منجمله مک بوکی که هم اکنون با آن در حال نوشتن هستم) را لمس کرده باشد حس شده است. من هم شخصاً در چند ملاقاتی که داشته ایم شاهد این اشتیاق بوده ام.

تمامی ما در گوگل و در گستره ای بزرگتر در تمامی دنیای فناوری دلتنگت هستیم. من با خانواده، دوستان و همکارانت در اپل همدردی می کنم.»

مارک زاکربرگ مدیر عامل فیس بوک: «استیو، از اینکه یک معلم و یک دوست بودی از تو ممنونم. ممنونم که نشان دادی آنچه می سازی می تواند جهان را تغییر دهد. دلتنگت خواهم بود.»

استیون اسپیلبرگ کارگردان به نام آمریکایی: «استیو جابز بزرگترین مخترع پس از توماس ادیسون بود. او جهان را در سرانگشتان ما قرار داد.»



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا