پیش‌نمایش هدست واقعیت ترکیبی جدید متا با اسم رمز Cambria

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/2/25        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : واقعیت ترکیبی Mixed Reality ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، متا Meta ، فیس بوک Facebook
واحد خبر mobile.ir : بر اساس گزارش اخیر موسسه پژوهشی IDC، در سال 2021 بیش از سه‌چهارم بازار هدست‌های AR و VR در دست کمپانی متا بوده و Oculus Quest 2 عنوان محبوب‌ترین هدست واقعیت مجازی را در سال گذشته میلادی به خود اختصاص داده است. مارک زاکربرگ، مدیر عامل این کمپانی، به تازگی پیش‌نمایش اولیه‌ای از نسل بعدی هدست‌های واقعیت ترکیبی متا، با نام پروژه کامبریا (Cambria)، ارائه کرده است. متا دموی این هدست پیشرفته را در جریان برگزاری کنفرانس سالانه Connect 2021 معرفی کرده بود و اینک امیدوار است که آن را اواخر سال جاری میلادی عرضه کند؛ دستگاهی که از تجربه واقعیت افزوده نوینی با نام جهان فراسو یا The World Beyond پشتیبانی خواهد کرد.

زاکربرگ در ویدئوی دموی کوتاهی که در روز پنج‌شنبه 12 می سال جاری میلادی (22 اردیبهشت 1401) در حساب کاربری فیس‌بوک خود منتشر کرده، برخی از قابلیت‌های محصول آینده متا را به نمایش گذاشته است. در این کلیپ او در حال بازی و نوازش یک شخصیت کارتونی مجازی نشان داده می‌شود که در چارچوب واقعیت ترکیبی، به دنیای واقعی افزوده شده است. همچنین در این دمو، کاربری در مقابل یک ایستگاه کاری یا workstation مجازی به نمایش درآمده که در حال نگاه کردن به یک دفترچه یادداشت و نوشتن روی آن (البته به صورت مجازی) است. بر اساس گزارش‌هایی که پیش‌تر پیرامون کیفیت تصویر کامبریا منتشر شده بود، این هدست تصاویر را با وضوح فوق‌العاده بالایی نشان می‌دهد و کاربران می‌توانند با استفاده از آن، متن‌ها را با وضوح کامل بخوانند و اینک پیش‌نمایش اولیه نیز این توانایی و کیفیت را تائید می‌کند. در این ویدئوی دمو، همچنین یک مربی ورزشی به صورت مجازی حضور دارد و این طور به نظر می‌رسد که در همان مکانی ایستاده که کاربری که هدست را بر سر دارد، حاضر است.

البته در این کلیپ تصویر هدست جدید به صورت تارشده به نمایش درآمده است. با این حال، با توجه به تیزری که متا سال گذشته منتشر کرد، تصور تقریبی شکل آن چندان دشوار نیست. از سوی دیگر مطابق گزارشی که به تازگی منتشر شده، کارکنان متا پروژه کامبریا را به «لپ‌تاپی قابل نصب روی صورت» تشبیه کرده‌اند که مشخصاتی مشابه با کروم‌بوک دارد.

درباره سخت‌افزار مورد استفاده در هدست جدید اطلاعات چنانی در دسترس نیست. با این حال، برخی فعالان صنعت که موفق به امتحان این نمونه اولیه شده‌اند، با اشاره به کیفیت ویدیوی تولیدشده توسط حسگرهای کامبریا، آن را در عین فاصله با تصاویر کاملاً واقعی، به یک «ویدئوی خانگی با کیفیت مناسب» نزدیک‌ دانسته‌اند. به علاوه بنابر گفته زاکربرگ، یکی دیگر از مزایای حسگرهای جدید، پوشش طیف رنگ کامل و تمایز دقیق‌تر میان اشیای واقعی است تا محل قرارگیری اشیای مجازی با دقت بیشتری معین شود.

مطابق اعلام متا محصول آینده این کمپانی از حسگرهای تصویری با رزولوشن بالا و دوربین‌های تمام‌رنگی بهره می‌برد تا تجربه بهتری از دنیای واقعی در اختیار کاربر قرار دهد. همچنین کاربران این هدست می‌توانند با اشیاء مجازی که به محیط واقعی افزوده شده، تعامل داشته باشند. به علاوه بر اساس برخی شنیده‌ها، کامبریا که ممکن است در آینده عنوان دیگری داشته باشد، حدود 799 دلار قیمت خواهد داشت.

«جهان فراسو» با پلتفرم Presence ساخته شده است؛ پلتفرمی که به منظور ترکیب دنیای واقعی و مجازی و به منظور کمک به توسعه‌دهندگان برای خلق تجربیات نوین واقعیت ترکیبی معرفی شد. متا طراحی و توسعه این پلتفرم را سال گذشته میلادی روی هدست واقعیت مجازی Quest آغاز کرد. این هدست قابلیت‌های محدودی در زمینه واقعیت ترکیبی دارد و به عنوان مثال، می‌تواند صفحه کلید واقعی را در محیط کار مجازی نشان دهد یا اشیای مجازی، همچون یک صفحه شطرنج، را به مکان‌های واقعی متصل کند.

همان طور که اشاره شد، به نظر می‌رسد هدست کامبریا تا اواخر سال جاری میلادی عرضه شود اما قابلیت‌های نرم‌افزاری که در این هدست برای ترکیب جهان واقعی و مجازی مورد استفاده قرار گرفته زودتر ارائه می‌شود و توسعه‌دهندگان می‌توانند از طریق App Lab تجربه‌های واقعیت ترکیبی خود را با استفاده از آن طراحی کنند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که متا در پی ارائه نسخه پیشرفته‌تری از هدست کامبریا در سال 2024 و همچنین دو مدل جدید از هدست Quest ظرف چندین سال آینده است.

جالب آن که شرکت متا در هفته جاری نخستین فروشگاه فیزیکی خود را برای محصولات Reality Labs بازگشایی کرده است. این اقدامات در حالی است که به نظر می‌رسد متا برخی جنبه‌های بلندپروازنه خود را در حوزه متاورس رها کرده است. چنان که مطابق گزارش‌های اخیر، این شرکت برخی از پروژه‌ها را در Reality Labs، بخش سخت‌افزار و متاورس که در سال گذشته 10 میلیارد دلار از دست داده بود، متوقف کرده و سایر پروژه‌ها را به حالت تعلیق درآورده است. به علاوه، گفته می‌شود که متا امسال کارکنان کمتری را نسبت به نرخ معمول استخدام می‌کند تا هزینه‌ها را در بحبوحه کاهش رشد درآمدی خود کنترل کند.

منبع : Facebook