فاصله گرفتن وان‌پلاس از دوران اوج - چرا وان‌پلاس به ری‌برندینگ گوشی‌های اوپو می‌پردازد؟

نمایش خبر

تاریخ : 1401/2/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : وان پلاس OnePlus ، اوپو Oppo ، ریلمی Realme
واحد خبر mobile.ir : حدود 8 سال پیش، برند چینی وان‌پلاس فعالیت خود را در عرصه تولید گوشی هوشمند آغاز کرد. طی 8 سال اخیر، وان‌پلاس – که زیرمجموعه کمپانی اوپو محسوب می‌شود – اسمارت‌فون‌های متعددی را به تولید رسانده و جای خود را در بازارهای مختلف باز کرده است. از نکات برجسته گوشی‌های وان‌پلاس، طراحی‌های نوآورانه آنهاست. به عنوان مثال، دکمه فیزیکی Alert Slider (برای تنظیم نمایه صوتی گوشی) از جمله مواردی‌ست که از OnePlus One به بعد، دیوایس‌های وان‌پلاس را از گوشی‌های دیگر متمایز می‌‌کرد. از جمله شاهکارهای وان‌پلاس در طراحی می‌توان از وان‌پلاس 6T (به ویژه در رنگ ارغوانی)، وان‌پلاس 5T (ویرایش Star Wars) و وان‌پلاس 7 پرو نام برد.

تمرکز وان‌پلاس روی طراحی زیبای گوشی‌های هوشمند، سیاستی‌ست که از جانب بالاترین مقام شرکت یعنی پیت لاو (Pete Lau)، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران وان‌پلاس، صادر شده است. وان‌پلاس 6 نخستین محصول این شرکت بود که اواسط سال 2018 علاوه بر رنگ‌های معمول با یک رنگ قرمز نیز معرفی شد. پیت لاو به همراه تیم طراح چندین هفته برای تصمیم بر سر پرده رنگی مناسب برای این گوشی، به بحث و تبادل نظر پرداختند. سرانجام توافق شد که ورژن قرمز وان‌پلاس 6 با 4 دلار اختلاف نسبت به سایر رنگ‌بندی‌ها وارد بازار شود. همین توجه به جزییات در جنبه‌های مختلف این دیوایس، موجب شد تا کاربران حرفه‌ای نیز به برند وان‌پلاس متمایل شوند. اما متأسفانه دیگر شاهد این طراحی‌های خلاقانه از وان‌پلاس نیستیم.

OnePlus 6

می‌توانید سبد محصولات وان‌پلاس در سال جاری میلادی را در یک کلمه خلاصه کنید: کپی‌کاری؛ وان‌پلاس به جای عرضه گوشی با طراحی اوریجینال و متمایز، صرفا مشغول ری‌برندسازی دیوایس‌های اوپو و ریلمی بوده است. البته این رشته سر دراز داشته و به سال 2022 منحصر نمی‌شود. وان‌پلاس 5 که در سال 2017 معرفی شد، در طراحی تقریبا همان Oppo R11 بود. البته در آن مقطع شباهت‌های سخت‌افزاری اهمیت زیادی نداشت، زیرا حضور اوپو در بازارهای جهانی چندان چشمگیر نبود و به چند بازار آسیایی محدود می‌شد. همچنین، تلاش وان‌پلاس در توسعه رابط کاربری اختصاصی OxygenOS، گویای این مطلب بود که نرم‌افزار در گوشی‌های اوپو و وان‌پلاس تفاوت زیادی داشت.

Oppo R11 در سمت راست و OnePlus 5 در سمت چپ

اما در سال 2022 چنین چیزی را شاهد نیستیم. در حال حاضر، گوشی‌های وان‌پلاس و اوپو از نرم‌افزار مشترکی برخوردار بوده و طراحی ظاهری آنها نیز (بدون هیچ دستکاری یا تغییر معناداری) یکسان است. نمونه بارز این شباهت را می‌توان در سری Nord N جست‌وجو کرد. به عنوان مثال، Nord N20 5G – که چند هفته قبل معرفی شد – عملا نسخه ری‌برندشده‌ای از گوشی همچنان معرفی نشده Oppo Reno8 Lite است. به همین ترتیب، Nord CE 2 Lite نیز همان Realme 9 Pro است (که البته دوربین التراواید از آن حذف شده است). Nord CE 2 نیز با یکی دو تغییر کوچک، صرفا ری‌برندشده Reno7 5G است. حذف دکمه محبوب Alert Slider از بسیاری از گوشی‌های جدید وان‌پلاس نیز در همین راستا قرار دارد.

Realme 9 Pro در سمت راست و Nord CE 2 Lite در سمت چپ

جایزه بدترین ری‌برند را می‌توان به OnePlus 10R اعطا کرد. این گوشی یک کپی تمام‌عیار از Realme GT Neo3 بوده و به باور برخی کارشناسان، بدقواره‌ترین اسمارت‌فونی‌ست که در سال جاری میلادی وارد بازار شده است. البته، سخت‌افزار تنها بخشی از داستان است؛ وان‌پلاس پس از ادغام ColorOS با OxygenOS با مشکلاتی جدی مواجه شد که به وضوح در OnePlus 10R مشهود است، زیرا علی‌رغم اینکه OnePlus 10R و Realme GT Neo3 عملا یک دیوایس هستند، OnePlus 10R به‌گفته برخی منابع، مستعد لگ و باگ است.

Realme GT Neo3 در سمت راست و OnePlus 10R در سمت چپ

آنچه واضح است، آن است که وان‌پلاس مثل گذشته بر سبد محصولاتش کنترل ندارد. برخی کارشناسان معتقدند BBK (کمپانی مادر اوپو، ویوو و وان‌پلاس) وان‌پلاس را صرفا برای فروش اسمارت‌فون در آمریکای شمالی سرپا نگه داشته است. البته، با توجه به اینکه گوشی‌های هوشمند اوپو و ریلمی به منطقه آمریکای شمالی وارد نمی‌شود، این سیاست BBK (یعنی ری‌برند کردن دیوایس‌های اوپو و ریلمی و عرضه آنها در آمریکای شمالی) منطقی به نظر می‌رسد.

حال این سؤال به ذهن می‌رسد که چرا در حال حاضر این سیاست وجود دارد اما مثلا سه سال قبل چنین چیزی را شاهد نبودیم. پاسخ در اعداد و ارقام نهفته است. برند ریلمی این هفته 4 ساله شد و تا کنون بیش از 100 میلیون دستگاه تحت عنوان این برند به فروش رفته است. جالب است بدانید، با وجود اینکه پیشینه وان‌پلاس دو برابر ریلمی است، تعداد دیوایس‌های فروخته‌شده وان‌پلاس کمتر از نصف گوشی‌هایی‌ست که ریلمی به فروش رسانده است. البته اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، باید قبول کرد که بیشتر دیوایس‌های ریلمی در رده پایین و مقرون‌به‌صرفه جای داشته و وان‌پلاس عمدتا روی ساخت گوشی‌های رده بالا تأکید دارد. لذا جای تعجب ندارد که چرا وان‌پلاس در طی این 8 سال آمار فروش قدرتمندی را در کارنامه نداشته است.

با این تفاسیر، بی‌دلیل نیست که امسال انگیزه وان‌پلاس برای تولید گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی سری Nord بیشتر از تمایل این برند به ساخت سری پیشرفته OnePlus 10 بوده است. در سال 2021، وان‌پلاس برای نخستین بار آمار فروش گوشی‌های هوشمند خود را منتشر کرد. طبق ادعای وان‌پلاس، سال گذشته 10 میلیون اسمارت‌فون با نام وان‌پلاس به فروش رسیده که عمده آنها به سری‌های Nord و Nord N تعلق دارند.

برای کاربرانی که در آمریکای شمالی بوده و به دنبال گوشی اقتصادی می‌گردند، وان‌پلاس همچنان یک گزینه مناسب به شمار می‌رود، زیرا در این منطقه از اوپو، ریلمی و شیائومی خبری نیست. اما چنان‌چه در بازاری هستید که گوشی‌های اوپو و ریلمی به فروش می‌رود، خرید این گوشی‌ها شما را به هدف‌تان (تهیه گوشی اقتصادی) نزدیک‌تر می‌کند. ناگفته نماند، گوشی‌های ری‌برندشده وان‌پلاس در مقایسه با همتایان اوپو و ریلمی خود در برخی موارد ممکن است قیمت پایین‌تری داشته باشند، اما خرید آنها به دردسر مواجهه با نرم‌افزار باگ‌دار و طراحی نامناسب آنها نمی‌ارزد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا