EVO 3D - تجربه سه بعدی بدون عینک با یک گوشی اندرویدی از اچ تی سی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1390/1/6
برچسب‌ها : اندروید Android ، سه بعدی 3D ، مانع اختلاف منظر Parallax Barrier ، گوشی موبایل Mobile Phone ، CTIA ، HTC EVO 3D ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : کمپانی تایوانی اچ تی سی گام دیگری را در عرضه گوشی های هوشمند برداشت. این کمپانی در نمایشگاه CTIA 2011 به معرفی نسخه CDMA گوشی EVO 3D خود که توسط اپراتور آمریکایی اسپرینت عرضه می شود پرداخت. شایعاتی در مورد عرضه نسخه عمومی GSM این گوشی نیز به گوش می خورد.

گوشی EVO 3D ظاهری شبیه به گوشی EVO 4G دارد اما در پشت گوشی EVO 3D دو دوربین که قابلیت تصویر برداری سه بعدی را فراهم می آورند خود نمایی می کند. دوربین های گوشی EVO 3D امکان عکس برداری معمولی 5 مگاپیکسلی، عکس برداری سه بعدی 2 مگاپیکسلی، فیلمبرداری معمولی 1080p و فیلمبرداری سه بعدی 720p را به کاربر می دهد. همچنین یک فلش LED دوتایی نیز در میان دو لنز تعبیه شده است و در سطح رویی گوشی هم یک دوربین 1.3 مگاپیکسلی برای ارتباط تصویری قرار گرفته.

HTC EVO 3D

صفحه نمایش سه بعدی EVO 3D نیز مکمل خوبی برای دوربین سه بعدی این گوشی است. گوشی EVO 3D به یک صفحه نمایش لمسی 4.3 اینچی S-LCD سه بعدی با رزولوشن 540 پیکسل در 960 پیکسل (QHD) مجهز است. این صفحه نمایش همانند صفحه نمایش گوشی Optimus 3D ال جی با استفاده از فناوری Parallax Barrier (مانع اختلاف منظر) امکان مشاهده تصاویر سه بعدی را بدون نیاز به استفاده از عینک های مخصوص میسر می سازد.

در فناوری Parallax Barrier همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است از یک سطح دارای شکاف های عمودی برای ایجاد اختلاف منظر در دید چشم سمت راست و چشم سمت چپ استفاده می شود. این سطح شکاف دار بر روی صفحه نمایش قرار گرفته و بدین ترتیب نیمی از پیکسل ها توسط چشم راست و نیمی دیگر توسط چشم چپ دیده می شوند. کنترل نرم افزاری همراه با سخت افزار ویژه امکان نمایش تصاویر متفاوت برای پیکسل های قابل مشاهده توسط هر یک از چشم ها را فراهم می آورد و مغز با دریافت تصاویر متفاوت توسط چشم چپ و راست برداشتی سه بعدی از تصویر نمایش داده شده خواهد داشت.

Parallax Barrier

تصویر بالا: استفاده از مانع اختلاف منظر (Parallax Barrier) برای ایجاد دید متفاوت در دو چشم

گوشی EVO 3D به پردازنده دو هسته ای Snapdragon با سرعت 1.2 گیگاهرتز مجهز است. نسخه GSM این گوشی از احتمالاً از حافظه داخلی یک گیگابایتی بهره خواهد برد اما حافظه داخلی نسخه CDMA این گوشی به جای یک گیگابایت چهار گیگابایت است. علاوه بر این هر دوی این گوشی ها به یک RAM یک گیگابایتی نیز مجهزند و از کارت حافظه microSD تا ظرفیت 32 گیگابایت پشتیبانی می کنند.

HTC EVO 3D

گوشی EVO 3D به نسخه 2.3 سیستم عامل اندروید گوگل (ملقب به Gingerbread یا شیرینی زنجبیلی) مجهز است. البته واسط کاربر HTC Sence بر روی این گوشی نصب شده که امکانات اضافه ای را در اختیار کاربر قرار می دهد.

با توجه به آنکه نسخه CDMA گوشی EVO 3D قرار است که در تابستان امسال به بازار عرضه شود احتمالاً نسخه GSM این گوشی نیز پس از آن عرضه خواهد شد. در زمان نگارش این مطلب هنوز قیمت این گوشی اعلام نشده و عرضه نسخه GSM این گوشی نیز در حاله ای از ابهام قرار دارد.