گزارش IDC از بازار هدست‌های AR/VR در سال 2021 – بیش از سه‌چهارم بازار در دست متا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/1/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، متاورس Metaverse ، متا Meta
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC روز دوشنبه 21 مارچ 2022 (1 فروردین 1401) گزارش خود را از وضعیت بازار هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در سال 2021 منتشر کرد. داده‌های جدید بخش بررسی فصلی بازار جهانی هدست‌های AR/VR در IDC نشان می‌دهد در سال میلادی که گذشت تعداد 11.2 میلیون دستگاه هدست واقعیت مجازی و واقعیت افزوده وارد بازارهای جهانی شده که در مقایسه با عرضه این محصولات در سال 2020، حدود 92.1 درصد رشد داشته است. در این میان، سه‌ماهه پایانی سال 2021 نقش مهمی در رونق این بازار داشته، چرا که تقریبا نیمی از کل این هدست‌های مذکور در سه‌ماهه چهارم عرضه شده است.

رشد سالانه بیش از 92 درصدی در عرضه هدست‌های AR/VR سال فوق‌العاده‌ای را برای این بازار رقم زد؛ اتفاقی که از سال 2016 تا کنون رخ نداده بود. گفتنی‌ست در سال 2016 هدست‌های واقعیت مجازی بدون نمایشگر و ارزان‌قیمت – مثل Samsung Gear VR – بازار داغی داشت و شاهد عرضه گسترده این نوع محصول در آن سال بودیم. در ادامه نگاهی داریم به پرفروش‌ترین هدست‌های بازار در سال 2021.

پیش‌بینی عرضه جهانی هدست‌های AR/VR از سال 2021 تا 2026

بدون شک، هدست واقعیت مجازی Oculus Quest 2 (محصول متا) محبوب‌ترین محصول بازار AR/VR در سال 2021 بوده است. طبق آمار IDC، هدست Quest 2 در سال گذشته میلادی 78 درصد از کل این بازار را قبضه کرد. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت از هر 10 هدست عرضه شده در بازار، تقریبا 8 مورد Quest 2 بوده است. سهم 22 درصدیِ باقی‌مانده از بازار AR/VR بین چندین کمپانی مختلف تقسیم شده است.

Oculus Quest 2

پس از متا، شرکت DPVR با در دست داشتن 5.1 درصد از سهم بازار، رتبه دوم را به خود اختصاص می‌دهد. بیشتر مشتریان این شرکت چینی به بخش تجاری مربوط بوده و عمده موفقیت آن از بازار‌های منطقه آسیا به دست آمده است. در ادامه، یک شرکت چینی دیگر با نام Pico (از زیر مجموعه‌های ByteDance) را داریم که با کسب 4.5 درصد از بازارهای جهانی، با اختلاف کمی نسبت به DPVR در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. Pico نیز موقعیت مناسبی در بازارهای آسیایی داشته و علاوه بر آن، در آمریکای شمالی و اروپای غربی نیز مشتریانی برای خود دست و پا کرده است. به گفته کارشناسان IDC، هدست‌های Pico تا حدی خلأ ایجاد شده ناشی از توقف تولید Oculus Go را پر کرده است. رتبه‌های چهارم و پنجم نیز به ترتیب به HTC و iQIYI تعلق می‌گیرد.

به گفته جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، مدیر تحقیقاتی IDC، هم‌اکنون متا نبض صنعت AR/VR را در دست دارد. قیمت مناسب و در بر گرفتن طیف بیشتری از مشتریان (فراتر از گیمرها) از جمله عوامل موفقیت متا در این حوزه عنوان شده است. در حال حاضر می‌توان گفت متا در این بازار تقریبا بی‌رقیب است، اما به گفته اوبرانی شرایط به همین شکل باقی نمانده و طی 12 یا 18 ماه پیش رو، رقبای جدیدی برای متا ظهور می‌کنند. به عنوان مثال، سونی با عرضه هدست PSVR2 مجددا به صحنه بازخواهد گشت. همچنین انتظار می‌رود امثال اپل و سایر فروشندگان اسمارت‌فون نیز اقدام به تولید هدست‌های AR/VR کنند.

Sony PlayStation VR2

در کنار این آمارها، IDC پیش‌بینی خود از وضعیت بازار AR/VR را نیز منتشر کرد. طبق پیش‌بینی کارشناسان IDC، عرضه هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در سال 2022 با رشد سالانه 46.9 همراه خواهد بود. برآورد IDC از بازار هدست‌های AR/VR حفظ رشد دورقمی تا پایان سال 2026 است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که حجم عرضه هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در سال 2026 از رقم 50 میلیون دستگاه فراتر رفته و به این ترتیب نرخ رشد مرکب سالانه در این بازه زمانی 35.1 درصد گزارش شده است. کارشناسان IDC، تازه‌واردهای این صنعت در کنار استقبال بیشتر مردم از این محصولات را عامل اصلی پیش‌برنده بازار AR/R می‌دانند.

به گفته تام مینلی (Tom Mainelli)، از معاونین IDC، هدست‌های واقعیت افزوده تنها بخش کوچکی از مجموع بازار AR/VR را تشکیل داده و تقریبا عمده مشتریان این دیوایس‌ها به حوزه تجاری مربوط می‌شوند، زیرا هنوز واقعیت افزوده مورد استفاده مصرف‌کنندگان عمدتا در قلمرو گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها خلاصه شده و در کوتاه‌مدت به همین شکل باقی خواهد ماند. در حال حاضر پدیده متاورس (که خواه‌ناخواه با واقعیت‌های مجازی و افزوده سروکار دارد) تبلیغات و سروصدای زیادی به همراه داشته و سرمایه‌هایی را نیز به خود جذب کرده است. اما بعید است این پدیده (حداقل در آینده نزدیک) بتواند تأثیر چشمگیری بر حجم عرضه هدست‌های AR/VR داشته باشد.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا