MWC 2022 – معرفی تبلت‌های جدید و ارزان قیمت TCL

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/12/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : تبلت Tablet ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، کتاب‌خوان Ebook Reader
واحد خبر mobile.ir : کمپانی TCL – که عمدتا به ساخت تلویزیون شهرت دارد – چند سالی‌ست که شانس خود را در عرصه تولید گوشی هوشمند نیز امتحان کرده و از قضا برخی محصولاتش با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شده است. TCL در راستای گسترش هر چه بیشتر کسب‌وکار دیوایس‌های موبایل خود، امسال حضور پررنگی در کنگره جهانی موبایل داشته است. در جریان این رویداد بزرگ، شرکت چینی TCL روز یکشنبه 27 فوریه 2022 (8 اسفند 1400) با عرضه 5 اسمارت‌فون جدید، سری TCL 30 را به‌روزرسانی کرد. همزمان با این اتفاق، TCL از سه تبلت مقرون‌به‌صرفه نیز پرده برداشت که عبارتند از TCL NXTPAPER Max 10 و دو دیوایس در خانواده Tab با نام‌های Tab 10s 5G و Tab 10 HD 4G.

TCL NXTPAPER MAX 10

این تبلت، ورژن پیشرفته‌ترِ NXTPAPER 10s است که به‌تازگی از سوی TCL معرفی شد. شاید در نگاه اول تصور کنید که با یک تبلت معمولی روبرو هستید، اما آنچه NXTPAPER MAX 10 را از سایر تبلت‌ها متمایز می‌کند، نمایشگر آن است. طبق ادعای شرکت سازنده، صفحه نمایش این تبلت به‌گونه‌ای طراحی شده که حس کار کردن با کاغذ را به کاربر منتقل می‌کند. TCL هدف از طراحی این نمایشگر را سهولت در خواندن و نوشتن (با استفاده از قلم A-Pen) عنوان کرده و صفحه نمایش این تبلت را به «بوم کاغذی» تشبیه کرده است.

بر خلاف کتاب‌خوان Kindle Paperwhite (محصول آمازون)، صفحه نمایش NXTPAPER MAX 10 یک نمایشگر مجهز به جوهر الکترونیکی (e-ink) محسوب نمی‌شود، اما طبق ادعای TCL با داشتن ساختاری چندلایه می‌تواند نور آبی را فیلتر کند. در بالاترین لایه، شاهد یک شیشه ضدبازتاب یا anti-glare هستیم که می‌تواند تجربه کار با تبلت را بهبود ببخشد. ناگفته نماند، این نمایشگر – که 83 درصد از سطح بدنه را تشکیل داده – قطری برابر با 10.36 اینچ داشته و رزولوشن آن +FHD است.

4 گیگابایت RAM و 64 گیگابایت حافظه داخلی در این تبلت پیش‌بینی شده که با افزودن میکرو اس‌دی می‌توان آن را تا 256 گیگابایت دیگر ارتقا داد. شرکت سازنده به مشخصات دوربین این تبلت اشاره‌ای نکرده و درباره باتری نیز، صرفا به ظرفیت 8,000 میلی‌آمپر ساعتی آن اشاره شده است. سیستم‌عامل این تبلت اندروید 11 بوده و با فعال کردن قابلیتی موسوم به TCL Kids، می‌توانید کودکان خود را در برابر آسیب‌های فضای مجازی مصون کنید.

تبلت TCL NXTPAPER MAX 10 به‌زودی در دو مدل وای-فای و 4G به تولید می‌رسد. فروش این محصول در آسیا از سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی و با قیمت 269 یورو آغاز خواهد شد.

TCL TAB 10s 5G

در بین این سه تبلت جدید، TAB 10s 5G تنها تبلت نسل پنجمی و در عین حال، گران‌ترین آنها به شمار می‌رود. البته به گفته شرکت سازنده، TAB 10s 5G یکی از نخستین تبلت‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای‌ست که با ارتباطات 5G وارد بازار می‌شود. این دیوایس در واقع ورژن به‌روزرسانی‌شده TAB 10s 4G است که در ژانویه 2021 معرفی شده بود.

تبلت TAB 10s 5G از یک ال‌سی‌دی 10.1 اینچی با رزولوشن FHD (معادل 1,200×1,920 پیکسل) بهره می‌برد. از نقاط قوت این نمایشگر می‌توان به تکنولوژی انحصاری TCL موسوم به NXTVISION اشاره کرد. به لطف این تکنولوژی، رنگ، کنتراست و شارپنس نمایشگر متناسب با محتوای نمایشی تنظیم می‌شود.

شرکت سازنده به پروسسور تبلت اشاره‌ای نکرده، اما برخی منابع مدعی شده‌اند که TCL در ساخت این دیوایس از تراشه MT8173 (محصول مدیاتک) استفاده کرده است. در اینجا نیز 4 گیگابایت RAM و 64 گیگابایت حافظه داخلی (قابل ارتقا تا 256 گیگابایت دیگر) در اختیار کاربر قرار دارد. از دوربین‌های 8 مگاپیکسلی در پشت و 5 مگاپیکسلی در جلوی این تبلت نمی‌توان انتظار زیادی داشت، اما باتری 8,000 میلی‌آمپر ساعتی (مجهز به شارژ 18 واتی) می‌تواند TAB 10s 5G را به‌خوبی تغذیه کند.

همان طور که تکنولوژی ارتباطی این تبلت یک پله از دو تبلت دیگر جلوتر است، سیستم‌عامل آن (اندروید 12) نیز از سیستم‌عامل دو تبلت دیگر به‌روزتر است. وای-فای 5 و بلوتوث 5.1 نیز از امکانات ارتباطی این تبلت بر شمرده شده است. TCL TAB 10s 5G از نیمه فصل دوم سال جاری میلادی با قیمت 349 یورو به فروش خواهد رسید.

TCL TAB 10 HD 4G

می‌رسیم به ارزان‌قیمت‌ترین عضو در بین تبلت‌های جدید TCL. همان‌طور که از اسم تبلت پیداست، یک ال‌سی‌دی 10.1 اینچی با رزولوشن اچ‌دی (معادل 800×1,280 پیکسل) برای این تبلت در نظر گرفته شده که حاشیه آن تنها 8.7 میلی‌متر است. TCL نام چیپ‌ست این تبلت را فاش نکرده و صرفا به وجود یک تراشه 8 هسته‌ای در آن اشاره کرده است. برخی منابع این تراشه را محصول مدیاتک (با هسته‌هایی از نوع Cortex-A53 و پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320) می‌دانند.

یک دوربین 5 مگاپیکسلی در جلوی تبلت و یک دوربین 5 مگاپیکسلی دیگر (با توانایی ضبط ویدئوی 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه) در پشت دستگاه به چشم می‌خورد. ظرفیت باتری 5,500 میلی‌آمپر ساعت عنوان شده و در صورت استفاده معمولی، به‌راحتی تا یک روز دوام خواهد داشت. با توجه به استاندارد شارژ 10 واتی، فول‌شارژ کردن باتری حدود 3.5 ساعت زمان می‌برد. این تبلت مجهز به تکنولوژی ارتباطی 4G بوده و وای-فای 5، بلوتوث 5، پورت USB-C و جک هدفون، سایر گزینه‌های ارتباطی آن را تشکیل می‌دهند.

تبلت TAB 10 HD 4G در دو پیکربندی متفاوت به تولید می‌رسد. پیکربندی اول دارای 3 گیگابایت RAM و 32 گیگابایت حافظه داخلی بوده و با اندروید 11 وارد بازار می‌شود. در پیکربندی دوم، حافظه RAM به 2 گیگابایت کاهش یافته و به همین دلیل شرکت سازنده در اینجا ویرایش Go اندروید 11 را به عنوان سیستم‌عامل انتخاب کرده است. در هر دو پیکربندی، ارتقاء حافظه داخلی امکان‌پذیر است.

تبلت TCL TAB 10 HD 4G در حال حاضر با قیمت 179 یورو در اروپا آماده فروش است. ناگفته نماند، ورژن فول اچ‌دی این تبلت از اواخر مارچ سال جاری میلادی با قیمت 199 یورو وارد بازار آسیا خواهد شد.

منبع : TCL