واشنگتن پست اعلام کرد: دو دستگی در بین مقامات آمریکا بر سر تحریم آنر

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/7/1        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمریکا USA ، چین China ، هواوی Huawei ، آنر Honor
واحد خبر mobile.ir : اواسط می سال 2020 بود که وزارت بازرگانی آمریکا، بر مبنای سیاست‌هایی که هواوی را تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده قلمداد می‌کرد، ممنوعیت‌های جدیدی را علیه این کمپانی تصویب کرد که به موجب آن، فروش تراشه‌هایی که در ساخت آنها از تکنولوژی آمریکایی استفاده شده به شرکت هواوی، منوط به اخذ مجوز از دولت ایالات متحده می‌شد. به دنبال این فشارها، سرانجام پس از گذشت 6 ماه شرکت هواوی به علت ناتوانی در تأمین قطعات و اداره Honor، این واحد تولیدی را واگذار کرد. در ابتدا تصور می‌شد با جدا شدن آنر از هواوی، تحریم‌های آمریکا دیگر شامل آنر نخواهد بود، اما ظاهرا سیاستمداران آمریکایی هنوز بر سر این مسأله به اتفاق نظر نرسیده‌اند.

طبق خبری که روز یکشنبه 19 سپتامبر 2021 (28 شهریور 1400) از سوی خبرگزاری واشنگتن‌پست منتشر شد، نهادهای امنیتی کلیدی در آمریکا هنوز درباره قرار دادن آنر در لیست سیاه وزارت بازرگانی این کشور، به یک رأی واحد نرسیده‌اند. این امر نشان می‌دهد بحث‌های مطرح شده در دوران ترامپ در خصوص کیفیت روابط تجاری با کمپانی‌های تکنولوژی چینی، در دولت بایدن نیز ادامه دارد.

پیش از پرداختن به ادامه مطلب، بد نیست به ماهیت لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا نگاهی بیندازیم. هر شرکتی که در این لیست قرار می‌گیرد از معاملات تجاری با دیگر کمپانی‌های آمریکایی منع می‌شود، مگر اینکه از دولت آمریکا برای این کار مجوز داشته باشد. حتی زمانی که به یک شرکت تحریم‌شده اجازه همکاری با طرف آمریکایی داده شود، محدودیت‌هایی در کار خواهد بود. به عنوان مثال در حال حاضر هواوی – که در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار دارد – در ساخت گوشی‌های سری P50 از جدیدترین تراشه کوالکام یعنی اسنپ‌دراگون 888 استفاده می‌کند، اما علی‌رغم پشتیبانی این تراشه از تکنولوژی 5G، گوشی‌های سری P50 محدود به 4G هستند.

طی نشستی که هفته پیش با حضور نمایندگان چهار نهاد مسئول در رابطه با اتخاذ این قبیل تصمیمات برگزار شد، اعضا نتوانستند درباره این موضوع به توافق برسند که آیا آنر نیز باید در لیست تحریم‌های وزارت بازرگانی قرار بگیرد یا خیر. آنچه محل مناقشه است، به این قضیه برمی‌گردد که آیا آنر هم (مثل هواوی) تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده به حساب می‌آید یا خیر.

به گفته منابع آگاهی که نخواستند نام‌شان فاش شود، مقامات پنتاگون و وزارت انرژی آمریکا خواهان قرار دادن آنر در لیست تحریم‌ها هستند، اما مقامات مسئول در وزارت بازرگانی و وزارت امور خارجه آمریکا، با این کار مخالفند. به گفته منابع آگاه، این موضوع برای تجدیدنظر به مقامات سیاسی گماشته در این چهار نهاد امنیتی ارجاع داده شده است. چنانچه گفت‌وگوهای این افراد بر سر پرونده آنر به بن بست برسد، وزرای کابینه وظیفه بررسی این موضوع را به عهده خواهند گرفت. اگر در سطح کابینه نیز نتیجه‌ای حاصل نشود، در نهایت خود بایدن تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند.

نحوه تعامل دولت آمریکا با هواوی (بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات مخابراتی در دنیا)، موضوعی‌ست که دچار سیاسی‌کاری شده است. ترامپ در سال 2019 هواوی را به بهانه جاسوسی برای دولت چین و تهدید امنیت ملی آمریکا، در لیست تحریم‌های وزارت بازرگانی خود قرار داد. به دنبال این اتفاق، دولت کانادا منگ وان‌ژو (Meng Wanzhou)، دختر بنیان‌گذار هواوی، را با حکم ایالات متحده به اتهام شنود و کلاه‌برداری بانکی بازداشت کرد. حال، آمریکا به دنبال استرداد منگ وان‌ژو بوده و همین امر تنش‌هایی را بین این سه کشور به وجود آورده است.

مقامات ایالات متحده، ورود همه‌جانبه هواوی به بازار جهانی تجهیزات مخابراتی 5G را نیز تهدیدی برای امنیت ملی خود دانسته و هشدار داده‌اند که مسئولین دولت چین به‌راحتی می‌توانند با استفاده از این تجهیزات اقدام به جاسوسی کرده و یا در ارتباطات اخلال ایجاد کنند؛ ادعایی که هواوی و دولت چین همواره آن را تکذیب کرده‌اند.

با توجه به اینکه ریاست کمیته تصمیم‌گیری اولیه درباره قرارگیری آنر در لیست سیاه بر عهده وزارت بازرگانی ایالات متحده است، وزارت‌های دفاع، انرژی و امور خارجه نیز سؤال‌های خود در این زمینه را به وزارت بازرگانی ارجاع دادند. البته مقامات وزارت بازرگانی نیز از اظهار نظر درباره جزییات خودداری کرده و می‌گویند وزارت بازرگانی و سایر نهادها همواره در حال بازبینی مجموعه‌ای از عوامل بود‌ه‌اند. خطر انحراف آنر و یا احتمال اینکه کمپانی نامبرده به شکل غیرقانونی تکنولوژی آمریکایی را به نهادی تحریم‌شده انتقال دهد، از جمله این عوامل ذکر شده‌اند.

بریتنی کاپلین (Brittany Caplin)، سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکا، می‌گوید: «ما متعهد به استفاده از طیف کاملی از ابزارها، از جمله ... کنترل صادرات به منظور ممانعت از تلاش‌های [جمهوری خلق چین] و دیگر کشورها ... هستیم که در پی استفاده حداکثری از تکنولوژی به روش‌هایی هستند که امنیت ملی ایالات متحده و منافع سیاست خارجی را به خطر می اندازد.»

قانون‌گذاران آمریکا قصد دارند تا با فشار بر دولت بایدن در استفاده از کنترل صادرات، از شتاب چین در بخش تکنولوژی بکاهند. در این میان، به باور برخی تحلیلگران، چنین تلاش‌هایی بدون حمایت گسترده از سوی شرکای خارجی، راه به جایی نخواهد برد. بد نیست بدانید، بخش تکنولوژی ایالات متحده نیز هشدار داده که سخت‌گیری‌های بیشتر در زمینه کنترل صادرات، ممکن است به صنعت آمریکا آسیب بزند.

در ماه آگوست بیش از ده نفر از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در نامه‌ای به جینا ریموندو (Gina Raimondo)، وزیر بازرگانی آمریکا، با این استدلال که واگذاری آنر توسط هواوی موجب «فرار از کنترل صادرات» شده، خواهان قرارگیری آنر در لیست سیاه وزارت بازرگانی شدند. نمایندگان در محتوای نامه مذکور بر این نکته تأکید کرده‌اند که همان طور که در گذشته نسبت به صادرات تکنولوژی به آنر (که بخشی از هواوی بود) نگرانی وجود داشت، هم‌اکنون همان نگرانی‌ها باید نسبت به ساختار مالکیتی جدید آنر (که از حمایت دولت چین برخوردار است) نیز وجود داشته باشد. به گفته این نمایندگان، اگر در این زمینه تعلل شده و به جای شبکه‌ها و اکوسیستم‌ها، صرفا روی نهادهای مجزا تمرکز شود، اقتصاد تک‌حزبی جدید چین می‌تواند تحریم‌های ایالات متحده را دور بزند.

در مقابل، پاول ترایولو (Paul Triolo)، که ریاست امور سیاست تکنولوژی جهانی در گروه اوراسیا (Eurasia Group) را بر عهده دارد، معتقد است به این سادگی نمی‌توان تولید گوشی هوشمند توسط آنر را تهدیدی برای امنیت ملی تلقی کرد. به گفته وی، گوشی هوشمند ماده یا قطعه هسته‌ای نیست. از آن گذشته، گوشی‌های هوشمند آنر در آمریکا به فروش نمی‌روند.

جورج ژائو (George Zhao)، که در گذشته ریاست بخش آنر زیرمجموعه هواوی را بر عهده داشت، پس از واگذاری آنر، عنوان مدیرعاملی این برند تازه مستقل‌شده را به دست آورد. به گزارش خبرگزاری‌های چینی، برخی دیگر از مقامات اجرایی و مهندسین هواوی نیز به آنر پیوستند.

تا قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه هواوی، این شرکت چینی یکی از بزرگ‌ترین خریداران قطعات نیمه‌رسانای آمریکایی به شمار می‌رفت. از این رو، پس از اعمال تحریم‌ها، کمپانی‌های آمریکایی سازنده چیپ‌ست بخش قابل‌توجهی از بازار خود را از دست داده و به همین دلیل از دولت ترامپ درخواست کردند تا از شدت تحریم‌ها بکاهد.

کمی پس از واگذاری آنر توسط هواوی، چندین کمپانی آمریکایی اقدام به فروش تراشه به برند تازه مستقل‌شده آنر کردند. به عنوان مثال، کمپانی آمریکایی کوالکام تراشه‌های مورد نیاز برای تولید 3 گوشی هوشمند جدید آنر را تأمین می‌کند، از جمله تراشه‌ پیشرفته‌ای که در حال حاضر در ساخت اسمارت‌فون‌های نسل پنجمی جدید آنر به کار گرفته می‌شود. ماه گذشته آنر اعلام کرد که این شرکت به دنبال ازسرگیری سریع همکاری‌های استراتژیک با برخی از تأمین‌کنندگان برتر دنیا بوده و قصد دارد سهم از دست‌رفته هواوی در بازار جهانی را به سرعت بازپس گیرد.

استدلال کمپانی‌های آمریکایی به هنگام درخواست از دولت ترامپ این بود که این شرکت‌ها باید اجازه فروش تراشه و دیگر قطعات مورد نیاز برای اسمارت‌فون‌ها و لپ‌تاپ‌های ساخت هواوی – که خطری متوجه امنیت آمریکا نمی‌سازد – را داشته باشند. البته لازم به ذکر است، مقامات ایالات متحده در گفته‌های خود، عمدتا از خطر امنیتی تجهیزات مخابراتی هواوی ابراز نگرانی کرده‌‌اند، نه از گوشی‌های هوشمند ساخت این شرکت. با تمام این اوصاف، دولت بایدن تاکنون هیچ اقدامی برای حذف هواوی از لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا انجام نداده است.

درک سیزرز (Derek Scissors)، کارشناس امور چین در مؤسسه محافظه‌کار American Enterprise Institute، کنگره را به دلیل حساسیت بیش از اندازه نسبت به هواوی مورد سرزنش قرار داد و گفت مسأله هواوی «بین 10 و یا حتی بین 20 مسأله مهم در روابط سیاسی چین و آمریکا وجود ندارد.» البته وی موافق قرار گرفتن آنر در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا بوده و در توجیه موضع خود اظهار داشته که آنر سابقه وابستگی به یک عنصر نامطلوب را دارد.

اما برخی کارشناسان با این نظر مخالف بوده و معتقدند این دلیلی قانع‌کننده برای تحریم آنر محسوب نمی‌شود. ظاهرا برخی آنر را به انتقال غیرقانونی تراشه‌های آمریکایی به هواوی متهم کرده و یا مدعی هستند که خرید تراشه توسط آنر با پول هواوی انجام می‌شود. اما با توجه به اینکه برای اثبات این اتهامات هنوز هیچ مدرک موثقی ارائه نشده، دلیلی برای تحریم آنر وجود نخواهد داشت. گفتنی‌ست، پس از واگذاری آنر، هواوی اعلام کرد که از این پس هیچ سهامی در آنر نداشته و در مدیریت کسب‌وکار و تصمیم‌گیری‌های آنر دخالتی نخواهد کرد.

منبع : The Washington Post