پیش‌نمایش رسمی Google Pixel 6 و Pixel 6 Pro مجهز به پروسسور اختصاصی Tensor

نمایش خبر

تاریخ : 1400/5/12        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، گوگل تنسور Google Tensor ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : از چندین هفته پیش اطلاعات وسیعی در مورد نسل بعدی گوشی‌های پیکسل گوگل از لیکرهای معروف و منابع غیر رسمی به گوش می‌رسید این بار اما خود شرکت گوگل در اقدامی غیر منتظره اطلاعات فراوانی را در مورد پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو که در پاییز امسال رونمایی خواهند شد، منتشر کرده است. این نخستین باری‌ست که گوگل به‌جای پسوند همیشگی XL از پسوند Pro برای گوشی بزرگ‌تر خود استفاده کرده و بدین‌ترتیب می‌توان انتظار امکانات بیشتری را در این گوشی نسبت به نسخه عادی داشت. در اطلاعات گوگل در مورد این دو گوشی به‌جز نمایش عکس‌های مختلف و تأیید طراحی نسبتا عجیب آن‌ها، به پروسسور اختصاصی این شرکت که حالا Tensor نامیده می‌شود نیز اشاره شده است.

گوگل با تغییرات صورت پذیرفته در این خانواده ظاهرا برای اولین بار پس از مدت‌ها در پی به‌دست آوردن سهمی از بازار اسمارت‌فون‌های پیشرفته و پریمیوم بوده و آن‌گونه که ریک اوسترلو (Rick Osterloh) معاونت ارشد بخش دستگاه‌ها و خدمات در شرکت گوگل در گفت‌وگو با the Verge عنوان کرده پس از غیبت این شرکت در چند سال گذشته از رده پرچمداران، این بار با مدل‌هایی که قیمت بالایی نیز خواهند داشت قضیه متفاوت خواهد بود.

پیش از پرداختن به جزییات سخت‌افزاری پیکسل‌های جدید بهتر است اندکی با ظاهر آن‌ها آشنا شویم؛ مهم‌ترین المان جدید در طراحی خانواده پیکسل 6 مطمئنا به یک نوار بزرگ افقی در لبه بالایی بخش پشتی تعلق دارد که کل عرض گوشی را پوشانده و دوربین‌های دستگاه را در خود جای داده است؛ این نوار که برجستگی آن اندکی بیش از اندازه به‌نظر می‌رسد فارغ از رنگ خود گوشی، مشکی بوده و از لحاظ ظاهری شاید بتوان آن را تا حدودی به Galaxy S10 5G سامسونگ و دورتر از آن Nexus 6P نزدیک دانست. به‌گفته سایت the Verge که امکان مشاهده پیکسل‌های جدید را از نزدیک داشته دورتادور این محوطه که از آن با عنوان Camera bar یاد می‌کند یک نوار فلزی باریک و برجسته در نظر گرفته شده که از شیشه روی لنزهای دوربین محافظت می‌کند. این طراحی احتمالا با انتقادهایی نیز همراه خواهد شد چرا که با وجود ظاهرا منحصر به‌ فرد، تغییر بزرگی را نسبت به ذائقه معمول کاربران ایجاد کرده که احتمالا بدون ریسک نخواهد بود.

گوگل جزییات خاصی را در مورد مشخصات این دو گوشی منتشر نکرده اما طبق اطلاعات غیر رسمی و جزییاتی که سایت the Verge در این زمینه ارائه کرده، در Pixel 6 Pro ظاهرا با یک صفحه‌نمایش 6.7 اینچی OLED با وضوح +QHD و نرخ رفرش 120 هرتزی روبرو می‌شویم که کناره‌های آن «اندکی» خمیده شده‌ و به حاشیه براقی از جنس آلومینیوم منتهی می‌شوند. سنسور اثر انگشت درون صفحه‌نمایش بوده و دوربین سلفی پانچی نیز در مرکز بخش بالایی قرار دارد. در بخش پشتی این گوشی که ظاهرا از شیشه براق ساخته شده، سه دوربین دیده می‌شود که شامل یک دوربین واید جدید، یک دوربین اولتراواید و یک دوربین تله‌فتو با 4 برابر زوم اپتیکال می‌شوند. گوگل هیچ اطلاعاتی در مورد دوربین اصلی این مجموعه ارائه نکرده و تنها به این موضوع اشاره کرده که این دوربین 150 درصد نور بیشتری را دریافت می‌کند. برخی اطلاعات تأیید نشده از ارتقاء برداشت ویدئو در این مجموعه سخن می‌گویند و آن را حتی از نمونه‌‌ای مثل iPhone 12 Pro Max نیز فراتر قلمداد می‌کنند.

Pixel 6 در بالا و Pixel 6 Pro در پایین

در Pixel 6 بار دیگر طبق اطلاعات غیر رسمی با یک صفحه‌نمایش 6.4 اینچی OLED روبرو می‌شویم که وضوح آن کاهش پیدا کرده و به +FHD رسیده است. این صفحه‌نمایش برخلاف نسخه پرو کاملا تخت بوده و از خمیدگی‌ لبه‌ها در آن خبری نیست. سنسور اثر انگشت و جایگاه دوربین سلفی در این گوشی تغییری نکرده است. شیشه براق بخش پشتی ظاهرا در این گوشی نیز تکرار شده اما فریم پیرامونی این بار مات و مقاوم در برابر اثرات انگشت است. در رابطه با دوربین‌ها نیز همان دو دوربین اصلی و اولتراواید بر سر جای خود باقی مانده‌اند اما دوربین تله‌فتو دیگر جایی در این قسمت ندارد.

با گذر از مشخصات دستگاه نوبت به یکی از هیجان‌انگیزترین قسمت‌های Pixel 6 و Pixel 6 Pro یعنی چیپ‌ست پردازشی آن‌ها می‌رسد که برای اولین بار در مجموعه گوگل طراحی و اجرا شده است؛ صحبت از پروسسور اختصاصی گوگل که تا پیش از این با کد نام Whitechapel نامیده می‌شد از مدت‌ها قبل در جریان بود و حالا این شرکت اعلام کرده که نام رسمی این چیپ‌ست، Tensor خواهد بود. Tensor را باید عامل اصلی جدا شدن پرچمداران گوگل از خانواده میان‌رده‌ها و حرکت به سمت مدل‌های پیشرفته و پریمیوم دانست؛ جایی‌که با حرکت روی رد پاهای اپل و چیپ‌های قدرتمند سری A سعی در گذر از تک قطبی کوالکام و ارائه امکاناتی متفاوت در دنیای پردازش موبایلی شده است. Tensor مثل دیگر چیپ‌های مشابه اپل، کوالکام، سامسونگ، مدیاتک و هواوی طبیعتا در شرکت دیگری ساخته شده می‌شود اما طراحی آن برعهده گوگل بوده و این امر به‌گفته سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیرعامل گوگل چهار سال به‌طول انجامیده است!

همچون چیپ‌های سری A اپل، Tensor نیز یک SoC یا سیستم روی تراشه است که مجموعه‌ای متنوعی از جمله هسته‌های پردازشی، بخش گرافیکی، کنترلرهای حافظه و زیر مجموعه‌های ناظر بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را در خود جای داده است. از بین این موارد برخی از آن‌ها از طرف خود گوگل طراحی شده و برخی دیگر نیز طبیعتا محصول دیگر شرکت‌هاست. گوگل اطلاعاتی در مورد هسته‌های پردازشی و گرافیکی Tensor ارائه نکرده و در عوض بیش از همه چیز بر موارد مرتبط با هوش مصنوعی تأکید کرده است. در حقیقت به‌گفته گوگل، تعبیه سطح دلخواهی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، دلیل اصلی سرمایه‌گذاری این کمپانی برای طراحی یک پروسسور جدید است؛ امری‌که از طریق چیپ‌های معمول حاضر در بازار قابل انجام نیست.

معمولا وقتی که صحبت از مشخصات یک گوشی موبایل به میان می‌آید سه مورد بیش از سایرین از اهمیت برخوردارند: پردازنده، حافظه رم و گرافیک. این سه مورد بر تجربه استفاده از گوشی تأثیر مستقیمی داشته و تقریبا همه قابلیت‌های گوشی به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم از کیفیت این سه گزینه کلیدی، تأثیر می‌پذیرند. در این میان اما برخی پروسسورهای کمکی و جانبی نیز حضور دارند که وظایف مجزایی همچون پردازش تصویر یا تأمین امنیت اطلاعات را بر عهده می‌گیرند. نقش گوگل در این زمینه کاملا پر رنگ‌تر از رقبای آن است چرا که این شرکت در سال‌های گذشته با ارائه نمونه‌هایی مثل چیپ Titan M و Pixel Visual Core تجارب ارزنده‌ای را در این زمینه کسب کرده است.

به‌‌گفته ریک اوسترلو پروسسورهای کمکی جدید گوگل متفاوت از تجربه‌های معمول در این زمینه بوده و با وجود آن‌که تعداد زیادی فناوری‌های حاضر در آن‌ها از دیگر شرکت‌ها و با فرایند کسب مجوز تأمین شده‌اند اما کلیت مجموعه طراحی خود گوگل بوده و برای به پیش بردن هرچه بیشتر فرایندهای هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (ML) طراحی شده‌اند. این توصیف مدیر بخش دستگاه‌ها و خدمات شرکت گوگل را می‌توان این‌گونه تفسیر کرد که تراشه‌های جدید حاضر در پروسسور Tensor (مثل نمونه مشابه‌ای همچون Neural Core در پروسسورهای سری A اپل) مسئول انجام بخشی مهمی از کارهایی‌ خواهند بود که گوشی‌های پیکسل انجام می‌دهند. گوگل به‌عنوان نمونه‌ای از این کارها به تجربه جدیدی در زمینه دوربین و فرایندهای تشخیص صدا اشاره کرده است.

خانواده پیکسل 6 به‌گفته گوگل از «بیشترین لایه‌های امنیت سخت‌افزاری نسبت به هر گوشی دیگری» بهره می‌برد؛ ادعای بزرگی‌که البته گوگل هنوز مستندی را برای اثبات آن ارائه نکرده است. هر دوی این مدل‌ها ظاهرا به چیپ امنیتی Titan M2 مجهز خواهند شد.

گوگل پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو در پاییز امسال به بازار عرضه می‌شوند؛ زمانی‌که شاید بتوان آن را اواخر سپتامبر و با اوائل اکتبر تخمین زد. Pixel 6 Pro در رنگ‌های مشکی، سفید و متمایل به کرمی به بازار عرضه شده و Pixel 6 نیز در رنگ‌های مشکی، سبز/آبی و صورتی در دسترس قرار می‌گیرد. بالای محوطه دوربین در همه این مدل‌ها از توناژ رنگی متفاوتی برخوردار است که بخشی از طراحی عجیب و شاید تا حدودی بحث‌برانگیز گوگل را تشکیل می‌دهند.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا