شیائومی Poco X3 Pro در نگاه رسانه‌ها - نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1400/5/11        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : اسنپ دراگون 860 Snapdragon 860 ، در رسانه‌ها In Medias ، Xiaomi Poco X3 Pro ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : اهمیت برند Poco در محصولات شیائومی هر لحظه در حال افزایش است؛ جایی‌که پس از یک شروع طوفانی با Poco F1 در سال 2018 و یک سال سکوت پس از آن، پوکو این بار به‌عنوان یک برند مستقل با مدل‌های خوش‌قیمتی در سری X ،M و F به عرصه رقابت بازگشته است. Poco X3 Pro یکی از پر طرفدارترین و خوش‌قیمت‌ترین محصولات این برند است که با وجود غیبت 5G با تکیه بر موارد فراتر از انتظاری مثل پردازنده سری 8 کوالکام، صفحه‌نمایش بزرگ 120 هرتزی، حافظه داخلی بالا و باتری حجیم با شارژ سریع طرفداران بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. در این نوبت به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد این مدل و نقاط ضعف و قوت آن می‌پردازیم.

Android Central

در بررسی اندروید سنترال از Poco X3 Pro از عنوان «قهرمان ارزشمند بی‌چون و چرای 2021» و تعریف‌کننده استانداردی جدید برای عملکرد و پرفورمنس در رده ارزان‌قیمت بازار یاد شده و آمده است: «هیچ گوشی دیگری در این دسته‌بندی وجود ندارد که به ارقام عمکردی X3 Pro نزدیک شود. کوتاه این‌که این [گوشی] یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی ارزان‌قیمتی‌ست که می‌توانید تهیه کنید.»

اندروید سنترال نکات مثبت و منفی این گوشی را در موارد زیر خلاصه کرده است:

باتری فوق‌العاده با شارژ سریع 33 واتی
پرفورمنس پیشرو در این کلاس
صفحه‌نمایش درخشان 120 هرتزی LCD
صدای استریو، جک 3.5 میلی‌متری هدست
مقاومت IP53 در برابر پاشیده شدن آب
بیش از اندازه بزرگ و سنگین بودن
نبود NFC (در برخی نسخه‌های دستگاه)

این رسانه در مورد دوربین اصلی دستگاه از محدوده دینامیکی متعادل و رنگ‌های دقیق در نور کافی و عملکرد قابل‌قبول در نور کم اما با جزییات اندک و پروسس بیش از اندازه تصویر یاد می‌کند. اندروید سنترال دوربین این گوشی را پایین‌تر از Redmi Note 10 Pro و Poco X3 قرار داده و پشتیبانی نشدن از وضوح 4K با 60 فریم در ثانیه در هنگام فیلم‌برداری را به‌عنوان نکته منفی دیگری در این زمینه قلمداد می‌کند.

Techradar

در بررسی تک‌رادار، Poco X3 Pro یک هیولای گیمینگ با قیمت مناسب نامیده می‌شود و نویسنده مطلب، از آن با عنوان بهترین گوشی مخصوص بازی با توجه به قیمت پرداختی با قدرت چشمگیر، صفحه‌نمایش شارپ و روان یاد می‌کند که دوربین آن از قیمت دستگاه متأثر شده است.

تک‌رادار در بخش نکات مثبت و منفی این مدل به موارد زیر اشاره کرده است:

پرفورمنس عالی در بازی
عمر باتری بالا
نمایشگر 120 هرتزی چشمگیر
دوربین نسبتا ضعیف
غیبت 5G‌
بزرگ و سنگین بودن

تک‌رادار به‌طور ویژه در مورد دوربین این گوشی می‌گوید: «عملکرد دوربین اصلی پوکو ایکس تری پرو به‌میزان قابل توجه‌ای بدتر از برخی از جایگزین‌های آن از جمله Poco X3 NFC و Redmi Note 10 Pro است.» کاهش جزییات بافت تصویر، بدتر بودن کنتراست توناژ رنگ‌های میانی و استفاده بیش از اندازه از الگوریتم‌های کاهش نویز که جزییات اصلی را نیز از بین برده‌اند از دیگر نکات منفی اشاره شده از سوی تک‌رادار در مورد دوربین اصلی این گوشی است. شارپ‌نس تصاویر کم بوده و به سمت soft بودن پیش رفته‌اند که این مسئله در دوربین اولتراواید تشدید نیز شده است.

Tech Adviser

تک ادوایزر در ابتدای ریویوی خود ضمن معرفی Poco X3 Pro به‌عنوان نسخه‌ای قدرتمندتر از «Poco X3 NFC عالی سال گذشته»، این سوال را مطرح می‌کند که آیا این قدرت بیشتر این مدل را به بهترین گوشی اقتصادی امسال بدل می‌کند؟ از نگاه تک ادوایزر، Poco X3 Pro انتخابی اقتصادی برای گیمرهای اندرویدی یا کاربران نیازمند به قدرت بالا (power users) است؛ جایی‌که با توان پردازش نزدیک به رده پرچمداران در یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های حاضر در بازار روبرو می‌شویم. این گوشی بزرگ و حجیم بوده و دوربین آن فوق‌العاده نیست اما هنوز شگفت‌آور است که شیائومی این مدل را ارائه کرده است.

نکات مثبت و منفی این مدل از نگاه تک ادیوایزر شامل موارد زیر می‌شوند:

عملکرد فوق‌العاده
نمایشگر بزرگ 120 هرتزی
باتری با دوام بالا
بزرگ و حجیم بودن
نبود 5G
دوربین متوسط

تک ادوایزر در مورد دوربین اصلی این گوشی این‌گونه می‌گوید: «دوربین اصلی اگر منصف باشیم بد نیست. رزولوشن پایین‌تر و اندازه کوچک‌تر حسگر تا اندازه‌ای با دیافراگم بهبودیافته‌تر f/1.8 بی‌اثر شده‌اند و در روشنایی روز، نتایج [این دوربین] صادقانه بسیار عالی هستند.» تک ادوایزر از نبود OIS در دوربین اصلی گله کرده اما از درخشان بودن رنگ‌ها و جزییات تصویر ابزار خشنودی کرده است. در نور کم به گفته این رسانه، دوربین محدودیت‌های خود را نشان می‌دهد جزییات و شارپ‌نس کاهش یافته و رنگ‌پریدگی مشهودی در تصویر قابل مشاهده خواهد بود. نایت مود به بهتر شدن این اوضاع کمک می‌کند اما هنوز در مقایسه با نتیجه‌ای که رقبای هم‌قیمت آن ارائه می‌دهند در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد.

Android Authority

Android Authority، پوکو X3 Pro را در عنوان مقاله خود یک محصول قدرتمند و نه همه‌جانبه (Power packed, but no all-rounder) معرفی می‌کند که تمرکز اصلی‌ در آن به‌صورت کامل روی پرفورمنس و عملکرد سخت‌افزاری قرار گرفته و سهم بقیه موارد کاملا جزیی‌ست. Authority در توصیف X3 Pro می‌گوید: «Poco X3 Pro به قول خود برای ارائه عملکردی چشمگیر و برانگیزنده بدون صرف هزینه بالا عمل کرده هرچند ایثار و فداکاری‌های مشخصی برای رسیدن به این هدف صورت پذیرفته است. این [مدل] هنوز انتخابی عالی برای گیمرهای موبایلی مشتاق و علاقه‌مندان به قدرت [سخت‌افزاری بالا] است اما ممکن است برای اکثر خریداران [به‌عنوان مدلی تلقی شود که] روی یک جنبه متمرکز شده است.»

نکات مثبت و منفی این گوشی از نکات Android Authority در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

عملکرد عالی
دوام باتری فوق‌العاده
قیمت پایین
دوربین‌های متناقض و ناسازگار [با کلیت و کلاس گوشی]
طراحی غیر اصیل و برگرفته شده از دیگران

از نگاه Android Authority با وجود آن‌‌که سوییچ از دوربین‌های 64 و 13 مگاپیکسلی (اصلی و اولتراواید) حاضر در Poco X3 عادی به دوربین‌های 48 و 8 مگاپیکسلی در X3 Pro به صرفه‌جویی در هزینه‌های شیائومی منجر شده اما در حقیقت، این تغییر به تفاوت بزرگی در نتایج نهایی منجر نشده است. نویسنده بررسی سایت Android Authority، تصاویر به‌دست آمده از دوربین Poco X3 Pro را هم‌راستا با Poco X3 می‌داند و در عین حال این تصاویر را «استوارترین» و بهترین نتایج نمی‌داند. اشباع بیش از اندازه رنگ‌ها به‌خصوص در دو رنگ آبی و قرمز و دخالت مکانیزم پردازش تصویر در بیش از اندازه شدن شارپ‌نس و کنتراست دو نکته منفی دیگر ذکر شده در رابطه با عملکرد دوربین اصلی Poco X3 Pro در مقابله Android Authority است.

این رسانه برخلاف دیگر رسانه‌ها از عملکرد دوربین اصلی در فضای داخلی و محیط‌های با نور کم رضایت داشته و از کنترل بیشتر روی نویز در این شرایط سخن می‌گوید هرچند در ادامه تأکید می‌کند که با بررسی نزدیک‌تر اثر منفی مکانیزم قدرتمند کاهش نویز به‌روشنی در تصویر قابل مشاهده است.

Android Police

در مقاله اندروید پلیس نیز که ریویویی متفاوت براساس یک استفاده طولانی‌مدت سه‌ماهه است بار دیگر بر توان پردازشی این دستگاه تأکید شده و از آن با عنوان قدرتمندترین گوشی در این رده یاد شده است. اندروید پلیس در رابطه با این گوشی می‌گوید: «Poco X3 Pro ممکن است همان رویه نام‌گذاری را دنبال نکند اما این [مدل] جانشین واقعی مدل F1 است که همه ما منتظر آن بوده‌ایم. همه چیز [در مورد X3 Pro] به قدرت [پردازشی] مربوط است و زمام‌داری Snapdragon 860 [در رأس این مدل] موفق به شکست ‌دادن گوشی‌هایی می‌شود که قیمت‌های بسیار بالاتری دارند.» به‌گفته این رسانه همه چیز نیز در مورد X3 Pro مثبت نبوده و برخی نکات منفی نیز در ساختار آن وجود دارد اما این نکات منفی به اندازه‌ای نیستند که افراد علاقه‌مند به مشخصات بالا را از تهیه این مدل منصرف سازند.

نکات مثبت و منفی این گوشی از نکات Android Police در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

عملکرد مناسب به لطف Snapdragon 860
باتری با دوام با طول عمر بیش از یک روز
پشتیبانی از شارژ باتری 26 واتی براساس فناوری USB-PD
صفحه‌نمایش 120 هرتزی با نرخ نمونه‌برداری تاچ 240 هرتزی
حضور جک 3.5 میلی‌متری هدست و درگاه اینفرارد
دوربین‌های متوسط
حجم بالا

اندروید پلیس در مورد کیفیت دوربین اصلی این گوشی این‌گونه می‌گوید: «تصاویر دوربین 48 مگاپیکسلی در سناریوهای نور روز کاملا خوب هستند. محدوده دینامیکی واقعا خوبی روی نمایشگر وجود دارد و جزییات نیز فراوان است. این [دوربین] حتی در زمینه شناسایی لبه‌ها در هنگام گرفتن [تصاویر] پرتره نیز عملکرد قابل احترامی را از خود بر جای می‌گذارد. باز تولید رنگ متمایل به اشباع است اما این [موضوع] لزوما نکته بدی نیست. تصاویر شب مناسب هستند اما Poco X3 Pro نویز را به حدی تهاجمی کاهش می‌دهد که از جزییات [نیز] می‌کاهد.»

Notebook Check

نوت‌بوک چک مقاله بررسی Poco X3 Pro را به این عنوان مزین کرده است: «قدرت و ویژگی‌های زیاد با قیمتی مناسب» این رسانه در توصیف این مدل آن را مشابه سری Redmi شیائومی با تناسب عالی در نسبت قیمت به مشخصات معرفی می‌کند که با حضور یک پردازنده سریع Snapdragon، یک صفحه‌نمایش 6.7 اینچی IPS با نرخ رفرش 120 هرتزی، رم 6 و حافظه 128 گیگابایتی UFS 3.1 در جایگاه بالایی قرار می‌گیرد.

نوت‌بوک چک از عبارت Pro در عنوان این گوشی به‌عنوان نمادی از تمرکز اصلی دستگاه روی قدرت یاد می‌کند که آن را به نوعی به ورژن قوی‌تری از Poco X3 تبدیل می‌سازد. این مورد البته به‌معنای صرفنظر کردن از بقیه قسمت‌ها نبوده و صفحه‌نمایش IPS با نرخ رفرش بالا، چینش چهارتایی دوربین، رم و حافظه مناسب و ظرفیت بالای باتری این موضوع را اثبات می‌کند.

نکات مثبت و منفی این مدل از نگاه نوت‌بوک چک شامل این موارد می‌شوند:

پردازنده قدرتمند Snapdragon 860
صفحه‌نمایش 120 هرتزی IPS
دوام باتری بالا
حافظه UFS 3.1 سریع
تصاویر خوب دوربین 48 مگاپیکسلی اصلی در نور روز
کیفیت پایین تصاویر 2 مگاپیکسلی ماکرو به‌دلیل رزولوشن اندک
نبود 5G
OLED نبودن فناوری ساخت صفحه‌نمایش

نظر رسانه نوت‌بوک چک در مورد عملکرد دوربین این گوشی به این شرح است: «دوربین اصلی تصاویر خوبی را در نور روز برداشت می‌‌کند که در زمینه رنگ‌های طبیعی و شارپ‌نسِ مناسبِ تصویر، امتیازهایی را به‌دست می‌آورد. ترکیب پیکسل‌ها و حالت شب، که امکان روشن و خاموش شدن را دارند، با هدف بهبود بازده نور در تاریکی در نظر گرفته شده‌اند. همانطور که صحنه آزمون نور کم نشان می‌دهد، گوشی شیائومی عملا این [ماجرا] را به‌خوبی مدیریت می‌کند اما دوربین دیگر نمی‌تواند آن میزان جزییات [که در نور روز ثبت می‌کند] را استخراج کند.»

Pocket-lint

مقاله پاکت-لینت این سوال را در مورد Poco X3 Pro مطرح می‌سازد که آیا بزرگ‌تر بودن به معنای بهتر بودن است و در ادامه می‌افزاید: همه چیز در این گوشی در مورد بزرگ بودن است، یک صفحه‌نمایش بزرگ، یک باتری بزرگ و یک قیمت پایین برای ایجاد یک جاذبه بزرگ. اما X3 Pro به‌گفته پاکت-لینت در برخی از جنبه‌ها در شرایط نازل‌تری نسبت به رقبا قرار دارد که از آن جمله باید به نرم‌افزار و رابط کاربری و البته اندازه و وزن دستگاه اشاره کرد.

در بخش نتیجه‌گیری این رسانه، Poco X3 Pro مناسب کاربرانی معرفی شده که به دنبال دوام بالای باتری بوده و اهمیتی به سایز دستگاه و نبود 5G نمی‌دهند.

نکات مثبت و منفی این مدل از نگاه رسانه پاکت-لینت شامل این موارد می‌شوند:

تضمین عملکرد روان با Snapdragon 860
تأثیر نپذیرفتن دوام باتری از گزینه 5G به‌دلیل غیبت آن در این گوشی
دوام بالای باتری در فاصله بین هر شارژ
تجربه یک صفحه‌نمایش بزرگ
رده قیمتی ارزان
بزرگ‌تر و سنگین‌تر بودن آن نسبت به مشخصات دستگاه
تا حدودی نامطلوب بودن طراحی
دوربین‌های معمولی
نبود اتصال 5G
مشکل‌دار بودن نرم‌افزار به‌خصوص با اعلان برنامه‌ها

پاکت-لینت کیفیت دوربین اصلی گوشی در وضوح پیش‌فرض 12 مگاپیکسلی را در موقعیت‌های مختلف از جمله در حالت شب نسبتا مناسب می‌داند و در مورد دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید از مفید بودن و در عین حال محدودیت‌های آن سخن می‌گوید که البته در این رده قیمتی کاملا قابل انتظار و عادی تلقی می‌شود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا